Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag läste på nätet för ganska längesedan om en pickup som påstods ha en kanalseparation på det oerhört otroliga -60dB. Vad heter tillverkaren? Eliot vet nog skulle jag tro.

Posted

Den pickup jag kommer att tänka på är Jan Allaerts MC Formula 1.

TECHNICAL DATA

Coil impedance 32 Ohm

Load impedance 845 Ohm

Load capacity 150 pF

Stylus pressure 1.8 grams, Max. tolerance 0,05 gram

Output voltage 150 µV

Max. tracing capacity >400 µmm

Channel separation >70 dB at 100 Hz

>60 dB at 1 KHz

>70 dB at 20 KHz

Frequency range 3 Hz to 150 KHz

Total THD % 0.01 %

Edit: Channel separation > 30 dB, 200Hz - 1 kHz Transfiguration Orpheus

Posted
Jag läste på nätet för ganska längesedan om en pickup som påstods ha en kanalseparation på det oerhört otroliga -60dB. Vad heter tillverkaren? Eliot vet nog skulle jag tro.

.. hm.. låter väl fantastiskt, - 30 dB är väl mer nära sanningen... som mest. Skulle hemskt gärna vilja veta mera om ovanstående.

Posted
.. hm.. låter väl fantastiskt, - 30 dB är väl mer nära sanningen... som mest. Skulle hemskt gärna vilja veta mera om ovanstående.

Håller med :mm:

- Min prototyp ligger på -40dB ... :blush

Generalagenten för Allaerts i Tyskland, Isenberg Audio, har konstruerat ett speciellt phonosteg just för den pickup'en

Phono845_vorne.jpg

//Eliot

Posted
Generalagenten för Allaerts i Tyskland, Isenberg Audio, har konstruerat ett speciellt phonosteg just för den pickup'en

Man kan ju fundera på hur dom kan få till en brusnivå på -150dB. Det jag en gång har lärt mig så ligger den teoretiska gränsen på -130dB och då beroende på vilken impedansen man har. Jag har själv en sån där super Riaa som skulle kunna passa ifråga varande pickup med en så låg impedans som 3 ohm. Jag har förstärkaren inställd på 68dB´s förstärkning. Jag har mätt S/N till -59dB ovägt och jag tror kanske inte att det är möjligt att få det bättre i alla fall enligt fysikenslagar. Jag är också skeptisk till deras data på pickupen och jag skulle gärna vilja titta på en sånn puppa.

Posted

Hej på er !! :)

Jepp, jag kommer heller inte på någon annan än Jan Allaerts !! :?:

Men det finns med all säkerhet väldigt många PU som inte jag vet om !

Jan Allaerts "MC2 Formula One" har en kanal separation på............

>70 dB vid 100 Hz

>60 dB vid 1 KHz

>70 dB vid 20 KHz

Å de e ju väldans bra siffror ! :)

//-- Tompa --

Posted

En pickup har en teoretiskt S/N på runt 70-80 dB, kommer inte ihåg den exakta siffran men den är inte hissnande hög. Hur mycket brus får man med en pickup ansluten? Det är det viktigaste. Notera också hur mycket själva vinylskivan har!

Posted

Själva pickupen har inget eget brus utan det är beroende på hur mycket man måste förstärka som man får olika mycket brus. Ett sätt att komma runt det är att man använder en omsättningstrafo. Man kan ju jämföra en pickup med en dynamisk mikrofon som inte heller har något egenbrus men den lämnar en mycket liten spänning som måste förstärkas. Visst det är så ändå att det är vinylskivans egenbrus som bestämmer. Men har man hört ett färskt grammofonlack eller en DMM skiva så inser man hur mycket S/N man förlorar vid matriseringen och pressning av en vinyl.

Posted

Vad är det då för skillnad mellan en pickup och en dynamiskmikrofon? Ja det är ju klart att man får en teoretisk skillnad och det är ju också så att även det bästa moståndet genererar ett mycket litet brus. Med en last på 2 ohm så tror jag att bruset hamnar på -134dB och det är långt ifrån 150dB som anges av Allaert.

Posted

Ja det är ju klart att man får en teoretisk skillnad och det är ju också så att även de bästa motstånden genererar ett mycket litet brus. Med en last på 2 ohm så tror jag att bruset kommer att hamna på -134dB och det är ju långt ifrån -150dB som anges av Allaert.

Posted

Undrar hur vilka geometriska tolerander det motsvarar med en kanalseparation på 70 dB? För visst är det så att de två kanalerna avläses vinkelrätt

mot varandra? Om så är fallet skulle -70 dB överhörning motsvara

vinkelfel = arcsin (10^(70/2/10)) ~=10^-3,5 radianer ~= 0,3 milliradianer

Der är en ganska liten vinkel. Om man monterar ett 1 meter långt skaft på sin pick-up, skulle det räcka att flytta änden på skaftet 1 tredjedels milimeter

för att få den vinkeln.

Nu infinner sig frågan: tänker jag fel? I så fall, hur? Hur noggrant kan man linjera upp sin pick up?

Posted
Ja det är ju klart att man får en teoretisk skillnad och det är ju också så att även de bästa motstånden genererar ett mycket litet brus.

Nja, det har inget att göra med hur bra mostånden är. De genererar brus likväl även om vissa typer är sämre än andra.

Posted

Jo jag vet att allt som rör sig och är levande ger ifrån sig brus. Men vad jag menar är att jag tror knappast att en Riaa förstärkare för MC kan ha så lågt brus som -150dB. Signalbrusförhållandet på en vanlig vinyl ligger på -47,-50dB. Undantagsvis kan det vara bättre och det bästa jag har mätt var på en svenskinspelad skiva från slutet av 70-talet. Skivan mätte jag till -70dB och det var i pausen mellan två låtar, alltså var det inte musikdynamiken som jag mätte upp.

Posted

Precis. Hur mycket brus utvecklar ett 1 ohms motstånd? Hur många volt kan man få ut ur en MC pickup? Där har man svaret... inga 150 dB vill jag lova.