Jump to content

MBL på Munchenmässan

Guest Audio Concept

Recommended Posts

Guest Audio Concept

extreme3.jpg

Munchen är som tidigare nämnt riktigt kul och erbjuder en mässa som verkligen rekommenderas. Den allra största upplevelsen gav i år precis som tidigare år MBL. Nu var det dock fokus på deras nya Extrema som - är en högtalare som står ut - milt uttryckt. Att MBL folket var mycket stolta över sin nya skapelse var det ingen tvekan om.

Upplevelsen från denna anläggning var givetvis magnifik och knappast något man är van att höra. Det är upp några nivåer, - ingen tvekan om saken. En Italiensk kompositör presenterade sina inspelningar via anläggningen på plats i Munchen vilket var riktigt kul, och under MBL middagen med bland andra M Fremer hördes många positiva kommentarer.

Det krävs givetvis ett relativt stort rum för att husa en skapelse som Extrema. Har man det kan man skaffa sig ljud i extremklassen. Investeringen är ca. 140 000 Euro.

Sedan finns allt det andra som MBL i övrigt har att erbjuda.

extreme4.jpg

extreme2.jpg

extreme1.jpg

mvh, Audio Concept

Jag såg precis en sak på första bilden, hihi.. Känns det inte lite fånigt med "toe-in" på en rundstrålande högtalare? :D Precis som att det skulle spela någon roll..

Jag såg precis en sak på första bilden, hihi.. Känns det inte lite fånigt med "toe-in" på en rundstrålande högtalare? :D Precis som att det skulle spela någon roll..

Kan det vara så att dom stora böjvågs-mojängerna inte sprider homogent 360 grader utan snarare sprider i (smala men många) tårtbitar med utgångspunkt från dom silvriga banden? Sett uppifrån ungefär som en prästkrage-blommas blommblad, om ni är med?

I så fall kan man med största säkerhet uppleva skillnader i lyssningsposition främst beroende på direktljudet.

Guest Audio Concept

"Toe-in" används här enbart av estetiska skäl... det har alltså ingen betydelse hur de rundstrålande elementen riktas mot lyssningspositionen.

mvh, Audio Concept

• 3 weeks later...
Guest Stogi

Tjenis!

Var också på HIGH END 2007. Försökte hinna med att lyssna mig igenom så mycket som möjligt under fredagen. Hann med att vara på mässan i ca 4 timmar och det var givetvis alldeles för kort tid :( .

Hittade upp till MBL när jag och kompisen hade en kvart kvar innan vi var tvungna att köra hem till väntande barn och fruar. FY FÖR DEN LEDE VILKEN MUSIK-/LJUDUPPLEVELSE DET VAR ATT KOMMA IN I MBL-RUMMET. Det bästa jag hört med bred marginal!

Lovade på stående fot att att köpa nytt hus med lyssningsrum på 100+ kvm (efter att jag hämtat ut Lottovinsten på 30 mille ;) ) för att kunna husera dessa bestar.

Nu vet jag var jag kommer att sitta bänkad den mesta tiden under HIGH END 2008 :mm: .

/stefan