icetrain Posted March 18, 2004 Posted March 18, 2004 Hejsan! Jag har lite problem med mitt försteg, Primare SP31.7 (sitter ihop med ett Primare A30.5mkII med Clou Cable signalkablar). Jag upplever ett konstant bakgrundsbrus så fort jag slår på försteget, det är hörtbart om man är rätt nära högtalarna men i princip inte hörbart vid lyssningspositionen (svårt att avgöra om man inbillar sig dom gångerna man tror man hör det ) Om man väljer en analog källa knäpper det även i högtalarna när man höjer och sänker volymen med ratten på fronten, bruset ökar även i volym men först när man kommer upp till galet höga ljudnivåer (30-40 i "volym", normalt burkar jag lyssna på 10-12). Knäppandet försvinner om jag väljer läget "Bypass", alltså kopplar ur DSP etc, dock hörs det ett svagt "vinande" istället för knäppande. Jag har letat runt på lite ställen och har sett ett påstående att Bladelius skulle ha lagt in en viss mängd vitt brus medvetet för att höja kvalitén, nånting med signal-brus förhållande tror jag det var. Någon som vet om detta stämmer eller låter troligt? Idag bestämde jag mig för att prova om det var någon kringutrustning i lägenheten som kunde orsaka detta. Jag stängde av alla datorer/kylskåp/lampor/TV etc som är inkopplat i väggen och drog ur alla kontakter/antennkablar utom till försteg och slutsteg. Resultatet? Ingen skillnad. :angry: En annan något irriterande sak är att ibland så vägrar försteget att spela alls, det verkar inte reagera på insignalen från CD/DVD, utan man är tvungen att antingen byta källa och byta tillbaka så kommer ljudet, men oftast måste jag ta ner det i standby läge och sätta på det igen för att det ska fatta att jag vill spela musik eller titta på film. Detta låter visserligen som en bugg i programvaran, och är nog inte mycket man kan göra åt själv. Är de någon som har upplevt liknande saker eller kanske har ett SP31.7 som kan tala om hur det beter sig för er? Det kanske är dags för lite service Jag har mailat audioactive så får vi se vad dom har att säga, tänkte bara höra mig för här lite med. -- Christian Quote
Lasse Posted March 18, 2004 Posted March 18, 2004 Bladelius har ju lagt till vitt (eller vad det nu heter) brus på de flesta av sina produkter. (eller de han har varit o pillat i ) Men på mitt försteg (PRE 30) så får jag vrida på rätt bra för o höra det. Quote
Timbre™ Posted March 18, 2004 Posted March 18, 2004 Ja, det kan knappast vara kablarna för något mer välskärmat får man nog leta länge efter... :cool: Quote
Recommended Posts