Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dags för en portion västkusthifi med Sonus faber Stradivari Homage, ett försteg som hängt med i 16 år och ett slutsteg ur de stora VU-mätarnas värld... :cool: Mycket musik med mycket variation och det är en känsla av freedom att ha en välfylld skivhylla på nästan bara armlängds avstånd... :mm:

strad044.JPG

Stradivari skulle även få byta skor och den här gången kommer det att handla om keramik... ;)

Kanske lika bra att stänga fönstret och koppla bort trädgårdssångaren direkt... :?::)

strad051.JPG

Posted

En samling Cerraballs från finite elemente är med i leken och jag hade ingen aaaning om att man bara kunde vända på dem för att användas tillsammans med spikes... :o:mm:

strad004.JPG

Kryddar vi med en fjärr står väl bilden ganska så klar... :?::)

strad001.JPG

Posted

logo_finite_elemente.jpg

Denna tillverkare fanns även representerad med ett Pagode Master Reference hifirack.

"The Art of Performance", men vi håller på förstegsgodbiten ett tag... :cool: :)

strad007.JPG

Posted
Det är omöjligt att hålla ner förväntningarna, med den inledningen :app:

En rejäl skivsamling och sonusreferenser :mm:

Ja, det var spännande och överst i Pagoderacket stod en signalkälla från Accuphase. Den fick även igång jämförelser mellan PCM/DSD och det är alltid kul när man inte är av samma åsikt... :)

strad047.JPG

Posted

Kan inte låta bli att dra på smilbanden när jag ser Fred Åkerströms skiva på första bilden.

Hans tolkning av "glimmrande nymf är helt otrolig på flera sätt på den skivan.

Underbara bilder på vackra saker men det går för sakta!!!!!!! ;);)

Patrik

Posted
Underbara bilder på vackra saker men det går för sakta!!!!!!! ;);)

Allting har sin tid :) och här kommer denna oerhört läckra maskin i helbild. Fyra lyssnare och vi jämförde Patricia Barber's Verse på Mobile Fidelity som CD och SACD. Något ultrasoniskt brus tror jag inte att någon kunde upptäcka men diskussionen handlade mer om en stigande distorsion som sägs börja vid 8kHz när man spelar av i DSD. Stämmer det så köper jag den distorsionen för så här stor skillnad kan jag inte minnas att jag har upplevt mellan CD- och SACD-lagren på denna skiva. Allt låter bra men vill man verkligen att återgivningen skall blomma ut i närvarokänsla och soundstage, ja då är det DSD-lagret som gäller i mina öron. Den stora skillnaden var vi alla överens om men därefter gick åsikterna isär... :)

strad009.JPG

Posted
Allting har sin tid :) och här kommer denna oerhört läckra maskin i helbild. Fyra lyssnare och vi jämförde Patricia Barber's Verse på Mobile Fidelity som CD och SACD. Något ultrasoniskt brus tror jag inte att någon kunde upptäcka men diskussionen handlade mer om en stigande distorsion som sägs börja vid 8kHz när man spelar av i DSD. Stämmer det så köper jag den distorsionen för så här stor skillnad kan jag inte minnas att jag har upplevt mellan CD- och SACD-lagren på denna skiva. Allt låter bra men vill man verkligen att återgivningen skall blomma ut i närvarokänsla och soundstage, ja då är det DSD-lagret som gäller i mina öron. Den stora skillnaden var vi alla överens om men därefter gick åsikterna isär... :)

strad009.JPG

DSD-lagret lät verkligt läckert, jag har kanske 20-30 SACD-skivor men ingen av dom låter som detta, har alltid tyckt att SACD på min spelare låter fattigt och tråkigt, inte på denna Verse.

Posted
DSD-lagret lät verkligt läckert, jag har kanske 20-30 SACD-skivor men ingen av dom låter som detta, har alltid tyckt att SACD på min spelare låter fattigt och tråkigt, inte på denna Verse.

Många SACDs är en ren bluff och består av PCM-stympat material. Det värsta jag kan komma på just nu är Mariah Carey #1's och då är det ju lika bra att köra CD'n direkt istället för att ta en omväg... :)

När vi talar om High End Audio vägs naturligtvis ljudkvalitet, mätprestanda och yttre design in i bedömningen men av naturliga skäl är det svårare att bedöma en apparats hållbarhet. En rejäl investering måste ju även omfatta många års användning utan krångel med returförsändelser och reparationer. Under signalkällan har vi en Jeff Rowland Consonance Preamplifier som mest har varit påslagen de senaste sexton åren och så även denna kväll... :cool: Ett försteg som bara finns där och låter oss upptäcka nyanser och skillnader i programmaterialet. En kvalitetsfaktor minst lika viktig som övriga aspekter.

strad038.JPG

Posted

Hur mycket finns kvar av den stapeln nu :?:

- Om man tittar på medlemsannonser så verkar allt säljas (eller har sålts?) utom Jeff Rowland Consonance Preamplifier ;)

//Eliot

Posted

Consonance tillverkades under åren 1989 till 1994 och den är utrustad med inbyggt phonosteg. Två par balanserade utgångar varav ett inverterat, vilket öppnar upp för slutsteg av skiftande ursprung... :)

strad039.JPG

Posted

- Om man tittar på medlemsannonser så verkar allt säljas (eller har sålts?) utom Jeff Rowland Consonance Preamplifier ;)

//Eliot

Ingen aning men det var ändå lite "övningar i sista minuten" över denna lyssning då Stradivari skall packas ner och emigrera.

Faspennan bör nog följa med... ;):)

strad036.JPG

Posted

Faspennan leder till slutsteget som är en tung pjäs på drygt 70 kg och baksidan bjuder på en samling högtalarkontakter där valet är beroende av högtalarnas nominella impedans. Har något liknande på mina BAT och där har jag ibland blivit överraskad genom att välja en annan koppling än den rekommenderade. McIntosh MC602 kan leverera 600W per kanal i 8, 4 och 2 ohm. Den vidhängande påsen följer med i kartongen... :)

strad005.JPG

Posted

Så blev det dags att byta ut Sonus fabers originalskor mot Cerraballs och därefter följde en stunds intensiv lyssning. Kan bara tala för mig själv och jag kände igen en del effekter från liknande övningar med Amati Homage. Slankare och en mer exakt återgivning vilket här hade en positiv inverkan då rummet bidrar med en resonanstopp runt 100 Hz. Men som sagt, smaken varierar och det här kräver en betydligt noggrannare utvärdering i Stradivarihögtalarnas nya miljö.

strad033.JPG

Posted

Rumstaket har kraftig lutning och högsta takhöjden når nästan upp till 4 m. Rejäla ytor (35m2) och Stradivari passade storleksmässigt väldigt bra in i miljön. BTS har laborerat med alla möjliga placeringar men det här blev den slutliga uppställningen innan det alltså är dags att packa ner... :(:D

strad030.JPG

Posted

Så blev det dags att byta ut Sonus fabers originalskor mot Cerraballs och därefter följde en stunds intensiv lyssning. Kan bara tala för mig själv och jag kände igen en del effekter från liknande övningar med Amati Homage. Slankare och en mer exakt återgivning vilket här hade en positiv inverkan då rummet bidrar med en resonanstopp runt 100 Hz. Men som sagt, smaken varierar och det här kräver en betydligt noggrannare utvärdering i Stradivarihögtalarnas nya miljö.

Testade ni inte med cerapuc också, jag har visserligen inte testat ceraball och cerapuc under högtalare men under CD-spelare ger cerapuc större tyngd till ljudet

hans-tommy

Posted
Detta är kärlek kan jag bara säga. Sonus Faber Stradivari Homage.....Tyvärr håller min plånbok inte med om den saken :)

Jag kom enkelt undan för mitt rum är för smalt... :D

Ett rum har två ändar och i jakten på akustiska ingrepp hittade jag ett par högtalare som på något avlägset sätt (tidsmässigt alltså) kändes bekanta. Här fanns en liten TV-hörna.

strad012.JPG

Posted
Testade ni inte med cerapuc också, jag har visserligen inte testat ceraball och cerapuc under högtalare men under CD-spelare ger cerapuc större tyngd till ljudet

Nej, det var bara dessa "uppochnervända" Cerraballs denna gång. Kopplingen till golvet är viktig men även höjden spelar stor roll för den tonala balansen efter vad jag har erfarit med Amati. Det gäller nog även Stradivari.

Posted

//Eliot

Allt kommer med till det nya landet

Posted
Faspennan leder till slutsteget som är en tung pjäs på drygt 70 kg och baksidan bjuder på en samling högtalarkontakter där valet är beroende av högtalarnas nominella impedans. Har något liknande på mina BAT och där har jag ibland blivit överraskad genom att välja en annan koppling än den rekommenderade. McIntosh MC602 kan leverera 600W per kanal i 8, 4 och 2 ohm. Den vidhängande påsen följer med i kartongen... :)

strad005.JPG

Med ett par andra högtalarkablar har det låtit bättre på 8 ohms uttaget, aldrig på 2 ohms uttaget.

Posted
Allt kommer med till det nya landet

Jag var i samma sits när jag flyttade till Kalifornien 1984 och jag sålde då mina högtalare (McIntosh XR14) men tog med elektronik och skivspelare (Yamaha). I USA fick jag sedan tag på en trafo som konverterade 110V till 220V :blush

- Man förlorar så mycket när man säljer :black:

Posted
Med ett par andra högtalarkablar har det låtit bättre på 8 ohms uttaget, aldrig på 2 ohms uttaget.

Se där, hos mig har Medium (4-6 ohm) fungerat bättre än Low (3-4 ohm) trots att Amati dippar under 3 ohm på sina ställen i basregistret.

Posted
- Man förlorar så mycket när man säljer :black:

Dessutom tycker jag att känslan ökar när någonting har fungerat perfekt i många år och det kan man ju bara uppleva genom att behålla grejorna.

Posted

Apropå vintagehifi... :) Längst bak i rummet står en Svanå V6:a placerad i respektive hörn och vad hittar vi där om inte ett par Rauna Ymer. Måste ha runt 20 år på nacken.

strad023.JPG