Jump to content

Demo-video från RCA Living Stereo, 1958.. :)

Guest Peo

Recommended Posts

Jag hittade en skojig gammal video tack vare ett annat forum, och måste dela med mig.

Kolla här!

Det är en promovideo från RCA anno 1958, där Il Capitano himself demonstrerar det nya och fantastiska Living Stereo.. Klart intresant, och en solklar nostalgitripp såhär nästan 50 år senare.. :)

Videon är knappt 8 minuter lång, bilden är helt ok, ljudet är "sådär". Ni måste ha Flash installerat i webbläsaren för att kunna se den, men det hoppas jag alla har. :)

Enjoy!

Jag har en 45 varvs stereo demo från 1958 och RCA som börjar med samma musik som på filmen. "The Sound in Space" tror jag bestämt att skivan heter. Jag köpte skivan då kanske 1959. Då blevjag liksom tvungen att också köpa en stereo skivpelare för att kunna lyssna. Skivan innehåller musik och ljud från en racerbana samt en interiör från en simhall. Det är kul med ljudeffekter från den här tiden eftersom sådana ljud inte längre finns. Ta bara ett sådant ljud som tex. en mjölkbil med mjölkkrukor på flaket. Det är bara vi som är något äldre som minns hur det lät.

Ja men Living Stereo har också blivit ett begrepp, i alla fall för oss som har åldern. Det finns ju också andra som tex. Mercury Living Presence eller Decca´s Phase 4. Men ingen med så stort renommé som RCA-Victor Living Stereo The Sound in Space.