Jump to content

Linn Unidisc SC vs Meridian G-91

goranr

Recommended Posts

Hej,

Första gången på forumet för min del. Min gamla Proceed PCD-1 börjar tröttna i mekaniken och resten av anläggningen har i princip uppgraderats till högre nivå. Jag har fastnat för en avbytare som skall innehålla CD/DVD-spelare och försteg som även hanterar surroundkanaler. Visserligen finns Gondulen men då kommer inte en framtida blu-ray-spelare kunna kodas av och dessutom svider Mickes prylar lite väl mycket i plånboksskinnet.

Jag pendlar istället mellan Meridians G-91 och Linns Unidisc SC. Har någon jämfört eller haft erfarenhet av de olika spelarnas fördelar/olägenheter?

/goranr

Svår fråga, har inte haft någon av de specifika modellerna men är bra bekant med båda märkena. Tror det beror på vad du är för typ av människa och vad du prioriterar :)

Enligt mina erfarenheter så är Meridian i topp vad det gäller multikanal, inställningsmöjligheter, uppdateringar mm på sina produkter. Är du en som vill ha oändligt mycket inställningsmöjligheter och gillar att "skruva" så kan nog Meridian vara för dig.

Eftersom det är avancerade produkter så kanske någon av dem faller på rent tekniska krav du ställer när det gäller anslutningar etc. Det brukar snarare vara det än rent ljudmässiga kvalitéer som fäller avgörandet om vad du "måste" välja för en apparat.

Har maskinen dom anslutningar du vill ha? Blu-ray som du nämner vill nog helst ansluta via HDMI och jag vet inte om någon av dessa har den möjligheten? Vad har din TV/proj för anslutningar? Satellit-boxen, digital-tv mm vad vill dom anslutas med för bästa möjliga ljud/bild? Skall nån annan än du kunna använda hembion och få fram både ljud och bild utan att trycka på fem knappar i rätt följd? ;)

Vilken du föredrar ljudmässigt kan jag inte svara på, bägge är väldigt bra produkter och det är säkrast att lyssna på dom. Det finns väl någon eller några till av samma typ som bör kollas upp. Naim? Arcam?

ps. kan du vänta lite så borde det väl rätt snart komma maskiner från någon som läser alla format. Jag skulle nog kräva att en apparat klarar i alla fall ett av formaten blu-ray/hddvd och erbjuder HDMI 1.3 om/när jag köper en allt-i-ett-maskin nästa gång.