hifive Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 Hej! Tänkte pröva lite högtalare och undrar om en Class D förstärkare i 8 ohm kan driva högtalare med 4 eller 6 Ohm? Tack på förhand! MVH Quote
Engelholm Audio Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 Vilka högtalare och vilken förstärkare? Om du preciserar lite mer kan jag försöka hjälpa till med ett råd eller två. Quote
hifive Posted May 21, 2007 Author Posted May 21, 2007 Det är en Primare CDi10 (kompaktsystem) och just nu ett par gamla technics högtalare SC-HD55 från 90-talet. När det trillar in lite pengar så blir det ju några andra högtalare. MVH Quote
bogren Posted May 22, 2007 Posted May 22, 2007 Hej! Det bör inte vara några problem att driva lägre laster med den, och om den mot förmodan skulle få problem så har den överströmsskydd som stänger av stärkaren vid för låg belastning. Men vad jag har fått för mig så brukar klass-D stärkare klara av väldigt låga belastningar överlag. mvh bogren Quote
Engelholm Audio Posted May 22, 2007 Posted May 22, 2007 Hej! Det bör inte vara några problem att driva lägre laster med den, och om den mot förmodan skulle få problem så har den överströmsskydd som stänger av stärkaren vid för låg belastning. Men vad jag har fått för mig så brukar klass-D stärkare klara av väldigt låga belastningar överlag. mvh bogren Precis! Förstärkaren håller och bör överleva det hela, men prestandan kan (tekniskt sett) försämras vid låga laster. Quote
Recommended Posts