Jump to content

Recommended Posts

Posted

Cassandra Wilson snurrar med jämna mellanrum hemma, en klar godbit. Diggar stilen stabilt, men det är ju historiskt dessutom kryddat med bra ljudkvalité. Dock har jag nu fått hem hennes Thunderbird...och den tycker jag låter klart sämre...och rent av skumt...är det någon mer som känner igen detta?

39635.jpg

Ser att skivan är Copy Controlled...

Någon?

\\K-man

Posted

Tror att det blev så när man kallade in T-Bone Burnette för att sköta producerandet. Var sak på sin plats dvs denna genre, jazz är nog inte T-Bones "bag". Jag har skivan och tål inte ljudet och tror bestämmt att det har med producenten att göra, en ny ide som bara blev skit. Så jag håller fullständigt med dig om att den låter både skumt/sämre!! :dead: Har annars Cassandra som en av mina favvos och hoppas detta val av producent var en engångsgrej. Har du/ni hört Ricky Lee Jones nya platta det är samma sak med den låter som en dåligt americana-producerad skiva med Wilco som iofs var bra!

Posted

Ja, det kan vara så. Det var det första som jag tänkte när jag satte på den....att det måste vara ny producent...och kanske bolag....hoppas isf att det bara är en engångsförteelse!

Usch!! :dead:

\\K-man

Posted
Ja, det kan vara så. Det var det första som jag tänkte när jag satte på den....att det måste vara ny producent...och kanske bolag....hoppas isf att det bara är en engångsförteelse!

Usch!! :dead:

\\K-man

Hej,

Min erfarenhet är att kopierigsskyddade skivor alltid låter sämre, men det kanske föranleder en annan tråd. Det retar mig att man betalar fullpris för kopieringsskyddade cd skivor som låter sämre. Som jag ser det är det samma sak som om man sålt LP skivor med repor på för att undvika kopiering...

Posted

Jag lyssnade på Cassandra Wilson på Volkshaus i Zürich (1994?) när hon precis släppt Blue Light 'til Dawn och det var en mycket bra koncert. Jag har både Blue Light 'til Dawn och New Moon Daughter på vinyl (den sista en dubbel-LP) och de är mycket bra inspelade :mm:

//Eliot

Posted
Jag lyssnade på Cassandra Wilson på Volkshaus i Zürich (1994?) när hon precis släppt Blue Light 'til Dawn och det var en mycket bra koncert. Jag har både Blue Light 'til Dawn och New Moon Daughter på vinyl (den sista en dubbel-LP) och de är mycket bra inspelade :mm:

//Eliot

Avundsjuk!! Skulle mycket gärna se henne live, kan tänka mig att där är fint ljud i hennes vinyler. Cd-skivorna är superba både musikaliskt o musikaliskt. Har du hört den senaste Eliot med T-bone Burnette som producent? Usch!

• 4 weeks later...
Posted

Jag har just lyssnat på Cassandra Nilsson´s senaste "Thunderbird" och jag kan hålla med om at den låter "annorlunda". Vet ni varför? Jo musiken är starkt frekvensbeskuren vid 6-10KHz medans sången är fullfrekvens. Det är säkert meningen att det ska vara så, men det är ju inte kul för oss som ska lyssna och vill ha maximalt med hifi. Jag tror att man måste spela skivan många gånger för att man ska ta den till sig. Jag är ändå tveksam.

Posted

Ja..jag lyssnade några gånger...men sedan ställde jag undan den...den lär nog stå orörd en del....tråkigt på en annars så bra sångerska!

Frekvensbeskärningen tycker jag stämmer ganska väl överens med mitt intryck också...

\\K-man