Jump to content

Remastrade skivor

AudioPega

Recommended Posts

Hej,

När jag beställer skivor på äldre rockplattor vill jag de skall vara remastrade eller digitalt ljudförbättrade som det också heter. Men nu finns det förutom gruppernas egna skivbolag som återutgiver skivorna remastrade andra "frilansare" som släpper oftast digipack utgåvor.

Har ett problem idag då jag vill komplettera min samling med Mountain skivor och då med "Climbing". Denna skiva återutgavs 2003 av Sony Music Entertainment(SME) men finns samtidigt från "Repertoire records" som digipack 2007. Dock står det inget om hur en ev. remastring har gått till.

Någon som har erfarenheter från Repertoire records eller har andra synpunkter i ämnet?

/Peter

Har hört ryktes väg att Repertoire har fina utgåvor, jag personligen skulle titta åt öst (japan) om jag va dina kläder,jappsen har dom bästa pressningarna världen skådat.Tror att mountain ligger på sony label och dom brukar göra DSD överföringar som låter hur bra som helst.

Lycka till aplodon

mvh

Ribbon

Lycka till aplodon

Antar att du menar "Lycka till AudioPega". :)

jag personligen skulle titta åt öst (japan) om jag va dina kläder,jappsen har dom bästa pressningarna världen skådat.

Kanske? Dom har många dåliga också. Vissa japanska bolag/ljudtekniker är kända för sina hängmatte-EQ. (Minns tyvärr inte vilka bolag.) Dvs att de höjer basen och diskanten för att lura oss att tro att de fått till ett mer detaljerat ljud. Ibland (ofta?) kombinerat med komprimering + volymhöjning. Ett annat vanligt remastringsknep för att lura oss.

Dom har många dåliga också. Vissa japanska bolag/ljudtekniker är kända för sina hängmatte-EQ. (Minns tyvärr inte vilka bolag.) Dvs att de höjer basen och diskanten för att lura oss att tro att de fått till ett mer detaljerat ljud. Ibland (ofta?) kombinerat med komprimering + volymhöjning. Ett annat vanligt remastringsknep för att lura oss.

Har fått hem idag följande artister med remastrad ljud: Mountain (climbing)/SME, Van halen (I)/HDCD WB, Black Sabbath (Mob rules)/Gimcastle , Loreena Mckennit (Elements)/Quanlan och Mountain (The best)/SME.

Climbing lät mycket bra medan Black Sabbath var en besvikelse. Återkommer i ämnet.

mvh

Peter

Vissa japanska bolag/ljudtekniker är kända för sina hängmatte-EQ. (Minns tyvärr inte vilka bolag.) Dvs att de höjer basen och diskanten för att lura oss att tro att de fått till ett mer detaljerat ljud. Ibland (ofta?) kombinerat med komprimering + volymhöjning. Ett annat vanligt remastringsknep för att lura oss.

En del Mobile Fidelity har ett varmare och rundare ljud än originalen. Lite loudnessbas över det hela men fylligheten kan passa bra till stativare.

Jag vet inget om ljudkvaliteten på olika versioner av Mountain-cd men vill varna för att utgå från att remastrad innebär "ljudförbättrad". Ibland är det raka motsatsen.

(F.ö. gillar jag Mountains musik!)

Nej remastrat betyder verkligen inte bättre t ex kan jag nämna två genrer som inte brukar bli så bra på remastrade-cd:s Rock nRoll och 60-tals soul från usa. Dessa brukar låta förskräkligt på remastrade cd. Mycket synd att det skall vara så för där finns verkligen mycket bra musik som jag skulle vilja ha på cd, dessa skulle då kompletera mina vinyler inom samma genre.

Nej remastrat betyder verkligen inte bättre t ex kan jag nämna två genrer som inte brukar bli så bra på remastrade-cd:s Rock nRoll och 60-tals soul från usa. Dessa brukar låta förskräkligt på remastrade cd. Mycket synd att det skall vara så för där finns verkligen mycket bra musik som jag skulle vilja ha på cd, dessa skulle då kompletera mina vinyler inom samma genre.

Har hört att gammal punkmusik inte heller skall vara bra med remastrat ljud. Enligt en kompis hörde man då hur "illa de spelade" ;)

/Peter

Fråga till kansas, Vilka/vilken utgåva av Genesis skivorna äger du, är det eu eller rent av import versionerna du har.

Nyfiken bara!!!! vilken kansas platta rankar du som den bästa (förutsätter att du nu tycker om gruppen)

mvh

Ribbon

Har fått hem idag följande artister med remastrad ljud: Mountain (climbing)/SME, Van halen (I)/HDCD WB, Black Sabbath (Mob rules)/Gimcastle , Loreena Mckennit (Elements)/Quanlan och Mountain (The best)/SME.

Hur är det egentligen med dessa skivor som har HDCD teknik? Det låter bättre på min spelare (Audionet) men kan inte läsa någonstans att den hanterar HDCD på ett speciellt sätt. Men klart bättre låter det (klarare, dynamiskt).

/Peter

Nya Genesis remastringarna låter helt fantastiskt, där har dom verkligen lagt ner arbete. Gillar man gamla Genesis är det ett måste, jag trodde inte det var sant första gången jag hörde Trick of the tail. Och till årskiftet kommer boxen med Peter Gabriel åren :D:D

Även de "riktiga" Genesis albumen kommer alltså att komma i remastrade versioner om jag förstår det hela rätt?

Nyfiken bara!!!! vilken kansas platta rankar du som den bästa (förutsätter att du nu tycker om gruppen)

Jag gillar alla skivor mer eller mindre till John Elefante kom in i bilden!! Men en klar favorit är Masque eftersom den har lite mörkare tongångar. Icarus är nog den låt jag gillar mest melodimässigt. Som helhet ,uppbyggnad och tekniskt är det låten Song for America.

Även de "riktiga" Genesis albumen kommer alltså att komma i remastrade versioner om jag förstår det hela rätt?

Japp till sommaren kommer riktiga yuppy-disco dängerna. Men till årsskiftet släpps de första fem skivorna. :D:mm: :cool:

Hur är det egentligen med dessa skivor som har HDCD teknik? Det låter bättre på min spelare (Audionet) men kan inte läsa någonstans att den hanterar HDCD på ett speciellt sätt. Men klart bättre låter det (klarare, dynamiskt).

/Peter

Kanske är det så att de som satsar på HDCD bemödar sig extra mycket om ett bra ljud och skivorna därför låter bättre även på spelare som inte kan koda HDCD.

Nya Genesis remastringarna låter helt fantastiskt, där har dom verkligen lagt ner arbete. Gillar man gamla Genesis är det ett måste, jag trodde inte det var sant första gången jag hörde Trick of the tail. Och till årskiftet kommer boxen med Peter Gabriel åren :D:D

Kör du SACD 5.1?

Ni som funderar på att köpa de nya remastringarna för att lyssna på 2-kanal stereo bör läsa detta och lyssna på ljudexemplet!

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=115775