figge Posted May 14, 2007 Posted May 14, 2007 Hej Några som kan dela med sig erfarenheter av Verityhögtalare, karraktär, kvalitet, placering, krav på rummets storlek och elektronik? Hur mycket skiljer sig det mellan modellerna? Kommer med en ny modell som heter Rienzi i en mer "human" prisklass. http://www.verityaudio.com/e/rienzi.html http://www.hoium.no/cgi/nyheter.pl?record=14 Quote
Timbre™ Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Vi har några trådar där Fidelio är med: Teknik & akustik i ett smakfullt system. Delikatesshifi och nya smakupplevelser. Audiocables at the Highest End. Quote
fredrik Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Och i två av systemen är det väl till och med precis samma högtalare...? Quote
Timbre™ Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Och i två av systemen är det väl till och med precis samma högtalare...? Ja, samma exemplar i skilda rum... Fidelio har blivit en av mina favoriter och det skulle vara mycket spännande att lyssna på ytterligare några Veritymodeller. Quote
Ranefjord Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Verity Audio Fidelio har en solklar plats på min topp 10-lista över högtalarfavoriter. Det är väldigt lite, om ens någonting, som jag saknar i de högtalarna. Quote
JMlab Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Hade möjlighet att på CES lyssna på Veritys största högtalare ihop med 4 Nagra rörmonoblock+Nagras Cd+ försteg. Det lät MYCKET BRA om det hela. Quote
Bebop Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Hade möjlighet att på CES lyssna på Veritys största högtalare ihop med 4 Nagra rörmonoblock+Nagras Cd+ försteg. Det lät MYCKET BRA om det hela. Du har så rätt. Bekymret är bara priset. Lohengrin kostar på hemmaplan i Qubec, Kanada ca 650 000:-. Fantastiskt bra men knappast prisvärt. Jag var lite smått intresserad av den näst största Sarastro men även dessa är dyra som pokker, ca 330 000:- (i Kanada). Utan tvekan hör dock Verity hemma i elitdivisionens slutspel. Oerhört musikaliska med sömlös separering mellan de olika registren. Spelar lite mer åt det varmare hållet. Det är kanske de vassaste högtalarna om man vill spela högt. Jag tycker också att dom klär akustisk musik mer än rock n roll. Hörder Rienzi på mässan i Montreal (som jag vill minnas kommer att ersätta Fidelio(?). Lät bra på allt de spelade där med en liten reservation för stora symfoniska verk typ Mahler. De spelade enbart akustisk musik. Jag inbillar mig att dom som gillar Wilson och Focal inte kommer att köpa ett par Verity. Verity hör mer hemma i gänget som gillar Quads elektrostater, som jag ser det. Bebop Quote
MartinH Posted May 16, 2007 Posted May 16, 2007 Jag har alltid tyckt de låter lite mer åt det slankare och stramare hållet, lite som Avalon... Så upplevde jag det i Vegas sist i alla fall... /Martin Quote
Timbre™ Posted May 17, 2007 Posted May 17, 2007 Byggekvaliteten er av ypperste klasse! STAX Omega Headphones är min referens. Verity Audio Fidelio påminner varje gång om STAX när det gäller tonal balans och upplösning. Quote
fredrik Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Jeg har hatt Verity Audio Fidelio. Når det gjelder plassering, så er de faktisk ikke så vanskelig. Ved å få det beste resultatet, tar du nøyaktig mål av rommet ditt, sender det til Verity. Etter noen dager får du opp 3 alternativer på hvordan du kan plassere de i rommet. Viktig å være nøyaktig med plassere de etter de målene du får. Karakter på lyden, etter min erfaring, syntes jeg de er nøytrale, spilte meget luftig, stramt, oppløst og ikke minst naturlig. Byggekvaliteten er av ypperste klasse! Vilken service. Vore kanske något för fler högtalartillverkare att ta efter? Jag gillar också Verity, åtminstone Fidelio för det är bara dem jag hört (i kabeltråden ovan), trots att Wilson oftast är min favorit. Tycker de spelar mjukt, lite "laid-back" med en mycket fin upplösning. Fin luftighet men kanske ingen rock'n roll-högtalare - vad det nu är?? Quote
JMlab Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 Timbre: Ja jag håller med dig Stax+rördriver är en kanon referens! Quote
figge Posted June 27, 2011 Author Posted June 27, 2011 Har nu införskaffat ett par Verity Rienzi och driver dem med en Krell KAV 400xi och vill ha förslag på passande elektronik. CD´n är en Audio Aero Capitole II. Joajan 1 Quote
Leif Eriksson Posted June 28, 2011 Posted June 28, 2011 (edited) Driver mina Fidelio med Mcintosh MC275, efter att tidigare kört med Plinius SA-102 Klass A. Det passar utmärkt med Rörelektronik till Verity. Låna hem och prova om du har möjlighet. Edited June 28, 2011 by Leif Eriksson Quote
eliot Posted June 28, 2011 Posted June 28, 2011 Driver mina Fidelio med Mcintosh MC275, efter att tidigare kört med Plinius SA-102 Klass A. Det passar utmärkt med Rörelektronik till Verity. Låna hem och prova om du har möjlighet. Struts har gått i motsatt riktning och bytt från Nagra rörelektronik till transistorelektronik från Boulder Mellan högtalarna, ett par Verity Audio Parsifal, ser vi stereoslutsteget Boulder 1060 och i racket befinner sig Boulder 1012 Anläggningen är behandlad i Ett utsökt system Låna hem och prova är nog det som gäller Quote
Bebop Posted June 28, 2011 Posted June 28, 2011 I Canada såldes Verity och Nagra av samma distributör och de spelade ofta tillsammans på mässor. I andra rum spelade dom också tillsammans med Lamm SS-steg. Mässa är mässa och man får vara lite försiktig med omdömen, men jag tyckte i vart fall då att de spelade ut bättre med transistorsteg. Det kan ju ha att göra med relativt beskedliga kraftresurser hos Nagra. Jag kan tänka mig att lite kraftfullare rörsteg från McIntosh, Audio Research, VTL eller Jadis kan öppna upp registren lite bättre. På HiFi-stället har jag hört dom både med McIntosh (rör) och med Spectral solid state och där har jag föredragit Spectral. Eliots uppmaning om provlyssning kan bara understrykas. Quote
figge Posted June 28, 2011 Author Posted June 28, 2011 (edited) Är lite ute efter var jag skall börja leta och var jag skall titta på i första hand inför hösten. Om jag skall gå över till för- och slutsteg eller integrerad lösning. Tror nog att jag är en transistormänniska orkar inte tänka på rörbyten och deras livslängd. Kanske den här, visserligen med rör. Edited June 28, 2011 by figge Quote
Recommended Posts