Jump to content

Recommended Posts

Posted

delerium-nuagesdumonde.jpg

Nettwerk 5 037703 060227 (CD © 2006)

114.gif

Hoppla! Här har man gått och missat en ny platta med Delerium.. Vilken miss!

Den här kom förra året, och hade jag vetat det hade jag gladeligen utnämnt den "Årets Platta 2006". Nu får det bli postumt istället, men det går ju det med..

Har ni inte hört Delerium förut så kan man väl försöka beskriva det genom att kalla det drömmande electronica med inslag av världsmusik. Skönsjungande damer i olika skepnader (ofta olika sångerskor på varje låt) och en vacker och skimrande synthmatta, sköna beats och diverse udda instrument. Vansinnigt bra.

Deleriums senare plattor har inte varit sådär jättebra har jag tyckt, det har varit slätstruket och inte lika passionerat som tidigare. Jag pratar då om Poem och Chimaera, som förvisso har ett par mysiga låtar men nja... Delerium för mig har alltid varit de två stora klassikerna Karma och Semantic Spaces, från 90-talet. Helt enorma skivor som bör finnas i alla skivsamlingar.

Nuages du Monde finner vi delvis en återgång till det gamla Deleriumsoundet, men även en utveckling mot mer världsmusik och mer pondus. Det är emellanåt tungt, men alltid poppigt och lättsmält. Svårt att beskriva. ;)

Det påminner lite om ett annat projekt som samma herrar ligger bakom, Conjure One, fast med skillnaden att det hörs att det här är Delerium. Fråga mig inte hur de gör, de har ett tiotal band som de är inblandade i, och alla har sitt eget sound. Nåväl, ljudet på den nya skivan är lika vackert som Conjure One men mörkare och tyngre. Så nu vet ni! ;)

Sen är det ju svårt att motstå band som flörtar med Kraftwerk.. (låt #2, Extollere.. lyssna på den ekande synthslingan i början - solklart Kraftwerkt-riff ;) )

Ljudkvaliteten är överlag god, som så ofta på deras produktioner. Det är ingen audiofilutgåva, men det låter bra till mycket bra överlag.

Nå, jag skall inte svamla så mycket.. Vi säger såhär: gillar ni electronica, ambient, trance, new age, synth: KÖP SKIVAN! Det här är helt enkelt vansinnigt bra.

Delerium's back.

:D

142.gif

Posted
Deleriums senare plattor har inte varit sådär jättebra har jag tyckt, det har varit slätstruket och inte lika passionerat som tidigare. Jag pratar då om Poem och Chimaera, som förvisso har ett par mysiga låtar men nja... Delerium för mig har alltid varit de två stora klassikerna Karma och Semantic Spaces, från 90-talet. Helt enorma skivor som bör finnas i alla skivsamlingar.

Ljudkvaliteten är överlag god, som så ofta på deras produktioner. Det är ingen audiofilutgåva, men det låter bra till mycket bra överlag.

Klart spännande! :)

Posted

Tackar för tipset! För några år sedan hade det inte hänt att Delerium hade släppt en skiva utan att jag hade vetat om det;

men nu är prioriteringarna annorlunda. Hur som helst skall denna införskaffas. Jag tolkar det vidare som att jag inte skall

spilla mina pengar på Chimarea.

• 2 weeks later...
Posted

Har precis köpt skivan.

Det var lite mer "eurodisco", än vad jag väntat mig, men mycket trevlig skiva.

Om man gillade detta, men skulle önska lite mer tyngd och mörker typ Frontline, gärna lite mer suggestivt men fortfarande vackert och gärna etno;

Vilket av deras band skall man satsa på då? Har några Frontline skvor, men det gör inget om det inte är herrarna själva som försöker sjunga ;)

Posted

Eurodisco, hihi.. ;)

Mjaa, Synaesthesia är lite mörkare, mest instrumentalt, lite ambient. Det kanske kan vara nåt att prova? De är lite äldre dock, låter lite mer som en blandning av FLA och Delerium för tio år sedan.

De gamla Deleriumplattorna är rätt skumma också, och utan sång. De är mer ren ambient och liknar inte dagens Delerium alls egentligen.

Conjure One påminner mycket om Delerium, fast lite lättare kanske, poppigare? Seriöst bra hur som helst, och många etno-inslag. Särskilt första skivan är bra, som inte har nån titel.

Intermix är mer åt det dansanta hållet, kanske inget för dig (elektronisk dansmusik). Väldigt bra dock.

Pro-Tech är renodlad electronica, instrumentalt. Ett av deras svagare projekt och det finns bara en platta så den kan du nog hoppa över.

Annars får du fortsätta att botanisera i FLA-diskografin.. Finns ju rätt gott om skivor där! De flesta är riktigt bra också, med ett par få undantag.

Herrarna sjunger inte på någon skiva vad jag vet, för övrigt. ;)

Posted

Tack för uttömmande information Peo.

Säg att de tre tyngsta/knepigaste/mörkaste låtarna på denna skiva hade varit median, eller hört till de poppigaste på skivan, så hade det varit en lagom nivå på det hela.