Jump to content

The Sephardic Experience

Guest Peo

Recommended Posts

19911.jpg

Celestial Harmonies 19911-2 (4CD Box, © 1999)

114.gif

Då var det dags för lite renässansmusik igen! Denna gång genom det australiska bandet The Renaissance Players som i denna box samlar en hel hoper med gammal folkmusik från det sefardiska folket. Det är de judar som lämnade Spanien och Portugal efter den stora utrensningen år 1492. Mer info om detta finns t.ex. här: länk

Vi börjar med ett citat från Celestial Harmonies, för att ge en bakgrund till det hela:

The Sephardic Experience presents the Renaissance Players' performance versions of well- and lesser-known romansas, kantigas and muwashshat which have survived for centuries via oral/aural transmission in Sephardic communities of Europe, the Ottoman empire and North Africa. Unfortunately, due to the modern technological age, the folkloric traditions of the Spanish-Jewish culture are disappearing at an alarming rate. Sadly, as the world enters the 21st century, these songs are no longer part of the rich, musical fabric of the everyday life of the Sephardim.

As was the case in the middle ages for many types of traditional music, the lyrics of the Sephardic romansa, kantiga, muwashshah and zajal could be sung to a newly composed melody or to a pre–existing melody from either secular or liturgical repertoires. In traditional Sephardic singing one does not hear heavy and constant vibrato or long–held notes which are not decorated. Furthermore, there is a firmly blended fusion of Spanish–Arabic qualities both in the sound of the melodies and the way they are treated in performance.

Hur som helst! Boxen består av fyra skivor med olika teman, och vi tar väl och går igenom dem var för sig? Jag kopierar in texterna som står på baksidan av fodralet, då de beskriver innehållet bättre än vad jag kan..

13166.jpg

Volume 1: Thorns of Fire

The main themes in this first volume, Thorns of Fire, relate to the rose as a symbol of love; with weddings and various associated customs; with delightful, ravishing Muslim girls; and with the omnipresent force of the sea and the siren. The Sephardic romansas and kantigas featured in this volume are from sources in Andalusia, Rhodes, Balkans, the Orient, Bulgaria and Tetuan, and the dance songs come from Macedonia, Andalusia and Australia. Also featured is a single declaimed Biblical text, linked by theme and concept, accompanied by entirely improvised, taksim–like instrumental commentary.

13167.jpg

Volume 2: Apples and Honey

This collection of Spanish–Jewish songs and Medeterranean dance tunes in this second volume, Apples and Honey, are named for the joyful celebrations of Rosh Ha-Shanah, the head of the year. The texts of the muwashshah and kantigas evoke images of the sea and the river (powerful forces for the Sephardim in their post–expulsion Mediterranean settlements) and water. These are, in their turn, connected with exile, the siren, the moon, and various marriage customs. Various procedures related to Arabic and Balkan music are followed here: improvised instrumental taksim–like preludes, interludes between stanzas, repetition of the solo singer's line by a chorus of voices and/or instruments, lively, celebratory ululation by chorus singers, a variety of chest– and head–voice timbres, constant ornamentation of melodic lines, measured and unmeasured metres, and simple and complex additive rhythms. Likewise, a wide variety of arrangement is demonstrated.

13168.jpg

Volume 3: Gazelle and Flea

The collection of Spanish–Jewish songs in this third volume, Gazelle and Flea, include satire, a panegyric addressed to a minstrel, wedding songs, laments, coplas, kantigas, and romansas. These are placed cheek–by–jowl with traditional dances from the Sephardim's host countries, Bulgaria, South Yugoslavia and Macedonia. The text covers themes of love from literal and figurative references involving animals, humans and insects (e.g. gazelle and flea) to more direct faces of love—courtships which are frustrated, sadly disappointed and sea/siren connected, and weddings, specifically the traditional marriage preparations with their expectations of nuptial bliss and love's frightful sufferings in a cycle of destruction–famine–exile. The songs and dances are performed with improvised decoration as the melodies to which these originally Hebrew texts were sung are lost forever in the ancient folk-memory.

13169.jpg

Volume 4: Eggplants

The opening refrain of track 1 on this fourth volume, Eggplants, declares that the following copla will describe seven recipes for stewing eggplants. The eggplant was a staple of Ottoman cuisine which was beloved by all, at every level of society from the Sultan and his slaves to the Muslims, Jews, Christians, and other inhabitants. There are many references in this volume to foodstuffs which were staples of the Ottoman Sephardic diet—eggplants, olive oil, rice, chicken, aromatics, rue, apple, lemon, milk, cinnamon, coffee and sherbets. In the menu of musical items, Macedonian dances, instrumentalized and sung kantigas and coplas, fragments of romansas and kantigas, and bodas tell of Sabbath food, tragic births in the royal palace, joyous, wicked, seductive, rejected and spiritual love, and mischievous, intoxicated, boisterous pre– and post–nuptial hijinks.

Skivorna går att köpa löst, men boxen är betydligt billigare så det är inte mycket att orda om tycker jag.. :)

Nå, hur låter nu detta?

Vi börjar med ljudet.. Det här är ren propaganda, det låter helt fantastiskt bra. Luftigt, kristallklart och med en härlig atmosfär. Det känns som att det är inspelat i en varm och luftig lokal där tonerna får sväva fritt. Underbart, helt enkelt.

Musiken är inte sämre.. Nu inser jag att det här kanske inte är för alla, men jag kan inte låta bli att älska det här. Allt sker med sån glädje och entusiasm, och en uppenbar känsla och vördnad för materialet. Sånginsatserna är överlag mycket bra, och tillsammans med det suveräna ljudet blir det svårt att inte fastna. Det svänger rejält emellanåt, blandat med tonsatta dikter och texter, ballader och allt möjligt. En salig blandning!

Jag skulle vilja påstå att det här är ett av årets bättre inköp, och det säger inte lite för jag har hittat massor med fantastiska skivor på sistone.. :)

Har ni något som helst intresse för äldre musik är den här boxen ett absolut måste.

Den är lite halvsvår att få tag på; jag hittade min på Amazon men det var den sista de hade i lager. Däremot finns den hos några av Amazons säljare - sök på Sephardic Experience där så hittar ni den!

Till sist lite länkar:

Biografi över The Renaissance Players

Diskografi

Länk till Amazon med sökresultat

Enjoy! :app:

142.gif

• 1 month later...

Japp, det är det verkligen!

Jag har lyssnat ganska mycket på dessa skivor sedan jag fick dem, och jag tycker de växer mer och mer. :) Helt klart ett av årets bättre köp!

:) Kan väl rekommendera en annan skiva av god kvalitet med liknande innehåll, synnerligen medryckande spelat:

MUSIC IN THE LAND OF THREE FAITHS

Jay Elfenbein

The Ivory Consort

Gerard Edery, Margo Gezairlian

Sefarad Records 5765

2001 - 74:26 min.

Tyvärr svår att få tag på, köpte min genom Goldberg, men Amazon.com kan ha den.

Tackar för tipset! :)

Jag lyckades hitta en i USA och knep den direkt.. Får hoppas den inte tar alltför lång tid på sig. :)

Kul med tips, kom gärna med fler förslag!

• 11 months later...