Jump to content

Dvorak's cellokonsert samt en vädjan om skivtips

Guest Peo

Recommended Posts

Guest Peo

Jag fick fatt i en gammal BIS-platta häromdagen som var riktigt trevlig..

bis-dvorakcello.jpg

Antonin Dvorak - Cello Concerto b minor Op. 104

Frans Helmerson / The Gothenburg S.O. / Neeme Järvi

BIS-CD-245 © 1984

En gammal goding med andra ord, 1984! Inspelad med en antik Sony PCM-100 och Neumann-mikrofoner kan man läsa på baksidan. :) Bra låter det, hur som helst! Att digitalt kunde låta så här redan 1984 var en överraskning för mig i alla fall...

Det här är en fin liten konsert som har gått mig förbi förut.. Synd det, det är ju riktigt bra! :)

Jag tänkte passa på att be om lite tips på liknande verk? Cellokonserter har jag inte gett mig in i ännu, och det känns som att det är dags nu.. Var börjar man någonstans? Jag gillar helt klart den här typen av sound där det känns lite intimt, och där vi rör oss i den romantiska eran.

Ok Peo, cellokonserter är ett stort ämne...

jag kan i alla fall komma med några grundläggande tips från romantiken och postromatisk tid fram till 1960-talet... (favoritinspelningar innom parantes)

Schumann - Op 129 (Rostropovich, EMI / Starker, Mercury)

Elgar - Op 85 (du Pre, EMI GROC / Tortelier, Regis / Mörk, Virgin)

Saint-Saëns - Nr 1, Op 33 (Furnier, DG Originals / Rostropovich, EMI GROC)

Lalo - d-moll (Fournier, DG Originals)

Khachaturian - e-moll (Lidström, Bis)

Sjostakovitj - Nr 1, Op 107 (Rostropovich, Sony / Sadlo, Supraphon)

Sjostakovitj - Nr 2, Op 126 (Rostropovich, BBC Legends)

Bloch - Schelomo (Fournier, DG Originals / Isserlis, virgin)

Bruch - Kol Nidrei (Starker, Mercury)

Brahms - Dubbelkonsert Op 102 (Suk & Navarra, Supraphon / Oistrakh & Furnier, EMI GROC)

Strauss - Don Quixote (Rostropovich. EMI GROC / du Pre, EMI)

Tjajkovskij - Rococovariationer (Gendron, Testament / Rostropovich, Melodiya / Wispelwey, Channel Classics)

för lite mer exotiska romantiker som Davidoff, Dohnanyi, d'Albert, Gersheim och Dietrich med fler får vi nog kolla lite djupare... tex i Hyperions serie "The Romantic Cello Concerto"...

/ptr

Guest Peo

Tackar! :)

Nu har jag en hel del att leta rätt på, hehe.. EMI's "Great Recording.."-serie är allmänt riktigt bra, jag har ett gäng fin-fina operaboxar därifrån.

Glöm inte Haydn..

Intressant musik, men kanske inte nån särskillt romantisk kompositör... med tanke på att han gick bort innan den musikaliska romantiken ens börjat knoppas!!

Jag vet att jag är en förskräcklig besserwisser! :blush , och i samma svep kan jag kasta ur mej; vad synd att inte Mozart skrev någon Cellokonsert...

/ptr

Intressant musik, men kanske inte nån särskillt romantisk kompositör... med tanke på att han gick bort innan den musikaliska romantiken ens börjat knoppas!!

/ptr

Missade det.:blush Bra musik, framförande och inspelning iallafall... /Tomas F.

Missade det.:blush

Det är lungt Tomas, det är bara jag som har ett visst besserwisserhävdelsebehov... :evil:

Haydn har helt klart sin oerhört viktiga plats i musikhistorien, och det mesta av hans musik var epokgörande i hans samtid och fortfarande mycket intressant! :)

/ptr

Jag måste omyndigförklara mig själv genom att medge att jag inte är särskilt svag för Mozarts symfonier även om detta är det bästa jag stött på än.

4524962.jpg

Jag tycker bättre om Haydens symfonier, och Hogwood gör dem bra, liksom Marriner.

Back to topic;

4756608_p.jpg

/Erik

• 2 weeks later...
bis-dvorakcello.jpg

Antonin Dvorak - Cello Concerto b minor Op. 104

Frans Helmerson / The Gothenburg S.O. / Neeme Järvi

BIS-CD-245 © 1984

Neeme Järvi jobbade massor av år på GBG konserthus med Sveriges nationalorkester som ju faktiskt finns i Gbg. De har nu tagit in en ung lovande dirigent från Sydamerika som de tror jättemycket på. Jag jobbar en del med musik som några av er vet, men mest med rekrytering, just nu rekryterar jag bl.a. in en ny orkesterchef till Göteborgssymfonikerna. Om ni vet någon lämplig kandidat kan ni läsa mer om tjänsten på www.chefspoolen.se

Neeme Järvi jobbade massor av år på GBG konserthus med Sveriges nationalorkester som ju faktiskt finns i Gbg.

Och jobbar fortfarande, han är ju Chefdirgent Emeritus!

De har nu tagit in en ung lovande dirigent från Sydamerika som de tror jättemycket på.

Gustavo Dudamell, från Venetzuela. Har hört honom två gånger nu. En mycket enegisk person, injiserar massor av energi i orkestern, men är kanske inte mogen nog att förstå linjerna i stora symfoniska verk (tex. Mahler), men han kommer tids nog att kunna bli en av 2000-talets stora dirigenter..

Jag jobbar en del med musik som några av er vet, men mest med rekrytering, just nu rekryterar jag bl.a. in en ny orkesterchef till Göteborgssymfonikerna. Om ni vet någon lämplig kandidat kan ni läsa mer om tjänsten på www.chefspoolen.se

Det är synd och skam att den som haft tjänsten tills nu (inte vikarien) såg sig nödsagd att flytta hem till norge för han var den absolut bästa orkesterchef dom haft! -- Det finns kanske två personer i sverige som är lämpliga (tillräckligt kunniga) att vara OC för en ambitiös orkester, men jag tror inte att någon av dom vill flytta från sina nuvarande tjänster...

Att vara orkesterchef är det mest utsatta jobbet på ett konserthus... Jäkligt intressant, men utsatt...

/ptr

Jag tänkte passa på att be om lite tips på liknande verk? Cellokonserter har jag inte gett mig in i ännu, och det känns som att det är dags nu.. Var börjar man någonstans? Jag gillar helt klart den här typen av sound där det känns lite intimt, och där vi rör oss i den romantiska eran.

Har också plattan i min samling men har inte lyssnat på den på flera år, tack för påminnelsen. Passagen med cellon som kommer efter drygt fyra minuter är grym, nästan hårdrock.

Om det inte är cello men mer känslan du är ute efter så rekomenderar jag Sibelius synfonier, 1,2,6 och 7. Jag antar att du redan lyssnat på Dvoraks synfonier. "Nya världen" finns på många bra inspelningar.

Saint Saens, Introduction et Rondo Capriccioso med Kyung Wha Chung/Charles Dutoit på Decca är helt grym men det är violin.

Neme Järvi spelade in ganska mycket på BIS. Alven och Gade borde också falla i smaken.