Jump to content

omformulerar frågan

zood

Recommended Posts

Är lite sugen på att köpa en lite bättre cd spelare framöver

Har alltid varit lite svag för Sonys ES modeller och såg den här spelaren :mm:

Sony XA-1200ES

Vad tror ni om den/ någon som har testat den

Eller har ni några andra förslag i prisklass upp till ca: 10 000:-

//Johan

Jag har varken testat den spelaren eller tror något om den men en annan spelare i prisklassen som är het i hifipressen just nu är ju Rega Apollo för 7500:-. Jag tycker den verkar vara ganska prisvärd och kanske är ett alternativ att titta närmre på?

mvh bogren

Jo jag har läst lite om den regan, gillar ej utseendet bara men det får ändå komma i andra hand om ljudet är trevligt, får skriva upp den på listan över kandidater.

Någon som vet vem som säljer rega i göteborg?

Edit: såg att tonläget har Rega

Har kommit till sans och bestämt mig för att om jag skall byta cd skall jag byta till en som stannar länge och inte någon i mellan stadiet.

Så nu kan ni gärna komma med förslag på spelare i pris upp till ca: 25 000:-

Jag kommer ta gott om tid på mig för att hitta en ersättare.

Är ute efter en spelare som har gott om detaljer, bra separationer, rappt ljud absolut ingen loudness effekt som jag har uppfattat vissa spelare ibland har.

Två självklara val på min lista är Meridian G06, Linn Majik till att börja med.

Ett alternatic är en snygg och bra transport från glansdagarna innan DVD/SACD, vilken kompletteras med en fin DAC.

Tex. en fin TEAC-transport och en ny Benchmark-DAC?

En sådan kombo torde landa på strax över 10 kkr.

Bluenote Koala TUBE - listpris cirka 18500kr - är en kandidat som bör provlyssnas innan beslut.

Enligt min uppfattning har den alla de goda egenskaper jag värdesätter hos en bra CD-spelare: Bra stereoebild, mycket detaljer, alla register återges med god balans utan att något sticker ut eller känns återhållet med mera...

Huruvida den faller dig i smaken kan ju som vanligt enbart du avgöra.

Har sett den på HiFi Stället i Göteborg.

:) /Jörgen G

Bluenote har jag missat på Hifi-stället, skall kikas närmare på nästa gång jag är där.

Transport o dac är ett alternativ men jag vill inte köpa för gamla prylar som kanske för med sig problem o måste servas snart.

Jag har en Freja MKII och har inga problem att välja cd spåret på en hybrid.

Jag håller för övrig med plundin. Den är mycket bra för pengarna!

Det låter ju bra, får kanske skriva till den på listan över objekt med då.

Hej,

Jag har en cd-spelare som ligger i den prisklassen som jag är väldigt nöjd över.

Själv har jag inte hört någon spelare i den prisklassen som har varit bättre varken ny eller begagnad.

Har mycket detaljer i basen och spelar mycket musikaliskt.

Se till att få lyssna på den för att den är verkligen ett superfynd.

Ayon cd-1.

137401.jpg

Som den Rega fantast som jag är :) kan jag naturligtvis inte låta bli att säga Rega Saturn, kostar ca 19 000:- Säljs av Tonläget i Gbg. Kolla på Regas hemsida för info. Jag tror det är ganska ovanligt i prisklassen med den typen av programvara / drive som Rega använder.

För dom pengarna finns också en Naim, som jag tror är bra.

mvh

Du får gärna lägga in lite intryck från din spelare när du fått den Slowhand.

Blir till att besöka tonläget framöver.

Har ju kommit in ett antal heta förslag nu, vissa märken glömmer man helt bort ibland så det är skönt att ni finns o kan komma med lite friska förslag.

Tack för det :)

Guest Peo

Kolla om du kan hitta en begagnad Musical Fidelity A5 CD (nypris ca 24', jäkligt bra för pengarna) eller om du vill ha SACD, kanske en Marantz SA-1151? (nypris ca 30') och lägg resten på lite mysiga kablar? :)

Blue Note Koala CD Tube (18-19') har det pratats om och den verkar klart intressant. Jag har hört den som hastigast och det lät trevligt, kan vara värt att lyssna mer på.

Om du finns i göteborg så finns ju wolfgang på Creative Audio där också.

Köpte min Ayon cd-1 av honom. Mycket hjälpsam och trevlig.

Rekommenderar verkligen att höra av dig till honom för att få lyssna på den. Sen behöver du inte fundera mer sen :app:

Hej Johan !

Hos en handlare lyssnar man inte på EN CD-spelare, utan på en komplett

anläggning, där CD-spelaren bara är en länk i systemet. Sedan har rum

o.s.v en enorm betydelse.

Samma gäller tester vi läser och andras uppfattningar och upplevelser,

där den personliga smaken givetvis har en mkt stor betydelse.

Nej, ska du jämföra CD-spelare så måste det ske i den miljö och i det

system som den sedan ska spela i, det är MIN bestämda uppfattning.

Är du t.ex intresserad av en spelare i 25 000:- klassen så är ett hemlån

ett måste och låna samtidigt hem en eller ett par "billigare" spelare, jämför

i lugn och ro över en helg, kanske finns det en hel del pengar att spara....

till annat trevligt....

Nu vet jag inte vad din anläggning består av, men mina erfarenheter säger

mig att CD-spelare är absolut det man ska lägga minst slantar på efter kablar

och i stället lägga krutet på högtalarna och sedan stärkeriet.

Lycka till ! :)

Hej Otto

Hemmiljö är definitivt var jag kommer provlyssna spelarna, de spelare som ej kan provlyssnas där stryks från listan.

Och priset är väl maxtaket, tror nog att det är möjligt att hitta en spelare en bit under det som uppfyller mina krav Tex Marantz sa15s1 som kostar ca: 15 000:- ny.

Kan ju lika gärna visa sig att spelaren jag har står sig bra o då sparar jag ju mest pengar :)

Här är vad jag lyssnar till idag

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=3435

På förstärkar och högtalar sidan är jag idagsläget supernöjd, där ändras inget.

Skulle det sedan dyka upp någon begagnad spelare till fyndpris ja då får man kanske chansa lite o köpa på känn.

Aha, nuser jag.

Med den anläggningen skulle jag inte fundera på ny CD-maskin, utan lägga allt krut på andra högtalare (med helt annan basåtergivning etc.) samt

fixa akustiken i rummet. Att byta CD är som att polera fälgarna utan att åtgärda gravrosten.

nädu högtalarna stannar, kom gärna o lyssna om du vill

De valdes framför många dyrare, och mer bas än de levererar vill/behöver jag inte de är makalösa på den punkten.

På fälgarna kör jag navkapslar, men det funkar ju inte på stereon :D

Hej,

Testade den bland annat emot Audio Aero Capitole Mk2. och Opera Consonance Droplet.

Inte för att jag kan lova något men man kan ju alltid fråga om Wolfgang ifall det går att få lyssna i hemmiljö.

För det är verkligen ett kanonköp och för de som är ute efter en riktigt bra cd bör lyssna på den.

Jag är supernöjd. Den är snygg och har mycket fina detaljer så som att den är försedd med bra dämpande fötter.

En grym fjärr med till och med svarvade knappar, kanske inte har något med ljudet men ändå så är det trevligt att man får det då det är en hel del pengar.

/johan

• 2 weeks later...

Du har också Copland CD 823. I den prisklassen tycker jag den är bland de bättre. Det enda man kan anmärka på är den enormt sladdriga släden som inte ger någon direkt kvalitetskänsla, maskinen kostar trots allt runt 23 000:- nånting om jag inte minns helt fel? Men ljudet är riktigt bra för de pengarna...

Skrev tidigare i tråden att om det skulle dyka upp något trevligt begagnat till rätt pris så kanske jag skulle bli tvungen och chansa lite

Och det var just vad som hände det, så nu väntar jag på att nyförvärvet skall komma fram och sedan får vi se om det var ett vettigt beslut eller om jag får forsätta mitt sökande.

Alltid lika spännande att köpa något på vinst o förlust. :)