jbwe72 Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 Nu startar jag min första tråd här. Den kommer att handla om min subwoofer och hur jag byggde den. bilderna är tagna i efterhand eftersom jag började bygga på den redan 1994. Sin nuvarande form och ytskikt fick den 1997. Elementet är från en tillverkare som fortfarande finns kvar men det är bara namnet som är lika. Lådan byggdes till min första bil men hamnade i vardagsrummet när jag bytte bil och byggde ny låda. Vägen till den slutgiltiga lådan var ganska lång efter som jag inte kunde någonting om möbelsnickeri eller låddesign. Intresset var det inget fel på men det tar ett tag att få händerna att göra det huvudet vill. Jag börjar med en översiktsbild på mitt lyssninsrum/vardagsrum som det ser ut nu. I vänstra hörnet lurar något tungt och mörkt. Och här är kartongbilden. Den håller faktiskt vad den lovar. Fortsättning följer, jag måste gå ut med Wilma nu. MVH Jonas Quote
Timbre™ Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 Fortsättning följer, jag måste gå ut med Wilma nu. Wilma ser ut att vara lugn och fin... :cool: Quote
jbwe72 Posted May 7, 2007 Author Posted May 7, 2007 Här kommer lite mera. Den första lådan som byggdes var bara för att spela in elementet med samt testa placerinar. Det tog 200 timmar att spela in elementet, i början spelade den nästan inget alls. Det berodde på den mycket styva upphängningen. Provlådan var på 25 liter och f-3 hamnade aldeles för högt samt att det blev väldigt trögdrivet. Elementet väger 6.5 kilo så lådan behöver vara mycket stadig. Den första lådan vibrerade något fruktansvärt så det mesta ljud som blev var lådljud. Här är elementet. Fortsättning följer MVH Jonas Quote
Engelholm Audio Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 Detta SoundStream-element var mitt drömelement under bilstereotiden (för många år sedan). SoundStream var (är kanske fortfarande?) ett märke med kvalite och tyngd. Inga glättiga ytor, inga upphosade siffror. Prestanda. Kul tråd! Quote
oLjud Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 Det kommer att bli Mycket intressant att följa detta projekt... Quote
Nitram Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 Mmm... trevligt Har två sådana i bilen... dem tänker jag inte byta ut Quote
jbwe72 Posted May 8, 2007 Author Posted May 8, 2007 Mmm... trevligt Har två sådana i bilen... dem tänker jag inte byta ut Hej! Det grämer mig ganska mycket att jag inte köpte en till då när dom fanns. Wilma är en otroligt lugn och snäll Golden retriver tik på 2 år och 3 månader. Vi har två katter också, dom kanske dyker upp senare. MVH Jonas Quote
jbwe72 Posted May 8, 2007 Author Posted May 8, 2007 Historien fortsätter. Enligt bruksanvisningen till elementet var en lämplig lådstorlek 37 liter netto till en sluten låda. Många timmars mätande, funderande, ritande och läsande följde. Tester studerades noga, jag har tidningarna kvar faktiskt. Hämtade ner dem från vinden för ett tag sedan. Först bestämdes yttermåtten på lådan. Det gjorde att det blev en sockel under lådan som då var placerad liggande och tog upp halva bagage utrymmet. Anledningen till sockeln var att det skulle monteras slutsteg där. Så här såg det ut. Och så här såg det ut utan bakstycke. Här syns dämpmaterialet som är äkta långkardad, oblekt och malsäkrad fårull. Bilden visar även stagningen av lådan. Bakstycket är löstagbart av praktiska orsaker. Bland annat att elementet är fastsatt med genomgående skruvar och lockingmuttrar. Först provades islagsmutter men det höll inte. Funderade även på att spänna fast elementet direkt i bakstycket med hjälp av gängad stång så att det skulle vara lätt att efterdra elementet vid behov. Det kanske det blir om jag bygger en ny låda som är anpassad för vardagsrumsbruk..... Här är en närbild på elementhålet, baffeln är gjord i tre lager MDF-board med bitumenfolie emellan. Elementet är skruvat i de två undre lagren som har kontakt med bakväggen via 4 stycken 45x45 reglar. Mellan reglarna är det två lager MDF-board. på den nedre bilden syns även distanserna i 22mm spånskiva som flyttar ut bakstycket så att netto volymen numera är 51 liter. Bakstycket är också det gjort av 22m spånskiva, det var det enda som fanns tillgängligt när utbyggnaden gjordes. Det visade sig vara en lyckträff då resonansfrekvensen är lägre på spånskiva än MDF. Resultatet blev att bakstycket inte vibrerar alls. Målet var att få en så död låda som möjligt, helt död är den inte. Vid normallyssning känns ingenting när man lägger handen på lådan. Lite vibrationer blir det när elementet närmar sig sitt linjära X max som är 6.6 millimeter. Och då är det obehagligt högt. Jag vet egentligen inte så mycket om högtalarkonstruktion och har heller ingen möjlighet att citat lyssna med mikrofon utan jag litar på mina öron. Fortsättning följer, nu kom min fru hem. MVH Jonas Quote
oLjud Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 Det är ju öronen som ska höra, inte mikrofoner lite mer bilder nu :P Quote
jbwe72 Posted May 9, 2007 Author Posted May 9, 2007 Yes, här kommer några detaljbilder innifrån lådan. En ny tätningslist behövdes när grejorna skulle skruvas ihop igen efter 1,5 år i "malpåse" på grund av en flytt och renovering av radhuset vi bor i nu. när vardagsrummet var klart möblerade jag om och bytte vägg till anläggningen. Från början stog allting mot fönstren, det var inget vidare då vi vill ha soffan mitt på golvet. Detta gav ett ledigt hörn till subwoofern. Hörnplacering är nödvändig av den här lådan på grund av att känsligheten är ganska låg. Jag har provat flera olika placeringar i dom två andra hus vi har bott i sedan 1999. Jag har för mig att hörnplaceringen ger 6 db. I alla fall så är nuvarande placering den som fungerar bäst. Vy uppifrån. Och här är de U-formade stagen som sitter i vardera ända. Det är 3 på varje sida om elementet. I hörnen sitter det 45x45 regel. Alla fria ytor är täckta med bitumenfolie. Det gick åt 4 stycken 50x40 cm bitar. Efter att alla skarvar tätats med silicon målades lådan invändigt med latexfärg. Det gjorde jag för att jag läste någonstans att MDF-board och spånskiva inte är helt tät och kan "läcka luft" när det bildas tryck inuti lådan. Om det är sant vet jag inte. Vidare så är lådväggarna och stagen limmade och skruvade med 45 millimeters mellanrum. Det blev väldigt många hål att förborra och försänka. Någon som vill gissa vikten? Brutto volymen på lådan är 123,5 liter. Måtten är BxHXD 355x940x370 millimeter. En membranventil monterades i bakstycket 1997 när lådan byggdes om sista gången. Den kommer från Dynaudio och heter variovent. Funktionen av denna har debaterats på faktiskt.se såg jag.För mig fungerar den bra, verkningsgraden i den lägsta oktaven ökade. MVH Jonas Quote
Engelholm Audio Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 Nu för tiden har även Scan Speak "variovent" i sitt sortiment. Quote
jbwe72 Posted May 9, 2007 Author Posted May 9, 2007 Här är en bättre bild på insidan. Här syns också plywooden som täcker utsidan av lådan. Den är betsad och lackad 1997. Katterna har använt den som klätterställning så den har fått en viss patina. Så här såg det ut i förra huset. Väggen på bilden är 7 meter lång och golvytan i rummet är 45 kvadratmeter i vinkel. Dessutom är det en trapp och en öppning till resten av källaren. Kan säga att det inte fungerade bra. Jag var för bekväm för att flytta ut bokhyllan från hörnet så en basreflex låda med en Coustic HT-612 byggdes. Har inga bilder på den men det kommer. MVH Jonas Quote
David A Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 åhh.. detta element väcker många roliga minnen! Hade bla dessa när jag plockade högsta ljudpoängen i A600+ på SM-finalen 1996. Testade en hel del element och steg på den tiden, men Soundstream var och förblev favoriten tillsammans med McIntosh. Ångrar faktiskt att jag sålde dessa... Kommer ihåg att i manualen till SS-serien och SPL160 så fanns det faktiskt lådbeskrivningar för hemmabruk också. Dock var dessa portade hela bunten. Hur tycker du dom låter i hemmiljö? Quote
jbwe72 Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 Hej! David A: McIntosh förstärkare har man ju spanat på. Dock var dessa utanför min budget. Det behövs en strömstark förstärkare.Min låda är en hybrid som visas ovan. Delningen Är 12 db vid 63 Hz. Det låter bra i hemmamiljö. Det enda problem jag har stött på är verkningsgraden som är i lägsta laget. Det är inte konstigt eftersom den är designad för bilbruk. Detta har jag löst med hörnplacering. På min förstärkare finns ingen faskontroll så därför står den i linje med högtalarna som bilden visar. Den "försvinner" och fyller på nedåt. Basen är väldigt snabb, torr och nyanserad. Basfattiga inspelningar förskönas inte och basrika överdrivs inte heller. . Det finns mycket djupledsinformation i den lägsta basen. Mellanregistret och diskanten blir "luftigare". På live inspelningar kommer lokalen fram bättre. Lyssningsintryck är ju subjektiva och svåra att beskriva med ord tycker jag. det som jag gillar passar kanske inte någon annan. Jag har märkt att jag spelar med lägre volym efter jag kopplade in den. Jag är väldigt nöjd med vad den gör. Dom högtalare jag använder som toppar (odelade) vill jag helst inte skriva om för dom är tämligen mediokra. Det jag har att jämföra med är Audio Pysics Luna som spelade ihop med Spark. Det är väl lite som äpplen och päron jämfört med min anläggning men även större golvhögtalare kan ha nytta av lite extra stöd nedåt. Man bör ha gott om tid på sig när man skall integrera en subwoofer. Ger man sig sedan på att bygga en själv ska man ha mycket gott om tid. Det är väldigt roligt att få berätta om det här för andra intresserade. MVH Jonas Quote
wintermute Posted May 11, 2007 Posted May 11, 2007 ...Här är en närbild på elementhålet, baffeln är gjord i tre lager MDF-board med bitumenfolie emellan. Elementet är skruvat i de... Jag antar att bitumenfolien är till för två saker: 1) öka massa 2) öka dämpning Vad gäller att öka massan är det säkert alldeles utmärkt med tre lager MDF; men vad gäller dämpningen är det nog gynnsammare att ha ett jämnt antal lager med MDF, så att man får ett lager bitumen i mitten av sandwichen, där skjuvningen är som störst. Om skillnaden blir hörbar vet jag inte, men på pappret borde det bli bätttre. ...dessutom har du inte gjort fel, utan det är bara jag som vill excelera i Timeshenkos balkböjningsteorier! Quote
jbwe72 Posted May 12, 2007 Author Posted May 12, 2007 Wintermute: Angående balkböjningsteorin så stämmer det. De u-formade stagen på sidorna var med från början. Efter provspelning revs lådan och alla 1 lagers ytor kläddes med bitumen. Att baffeln har tre lager beror på att elementet är försänkt. Tanken från början var att elementet skulle sitta fast i en underliggande baffel som skulle skruvas i bakstycket men det gick inte lösa praktiskt. Jag har letat efter dom första ritningarna jag gjorde men antagligen slängde jag dom vid senaste flytten. För att lådan skulle bli hanterbar gjordes denna variant. Den väger faktiskt närmare 70 kg ändå. Vad virrigt det här blev men jag försöker. Balkböjningsteorin har jag faktiskt läst lite om när min fru studerade byggnadsteknik på högskolan. Om jag skulle bygga en ny låda skulle den nog se annorlunda ut. Det hänger också lite på vad man har tillgång till för maskiner. Jag har byggt en basreflex låda till ett annat element så sent som för 3 år sedan. Den ligger på en hylla i mitt förråd. Jag har tänkt plocka fram den och ta lite bilder på den med snart. Men först skall jag byta altangolv och bygga klart en diffusor som jag har börjat på. För tillfället har jag inga fler bilder på det här bygget men tanken är att det skall fyllas på med lite annat. Det är väldigt roligt med frågor och kommentarer, så fortsärt fråga. Jag ser DIY som ett sätt att lära mig nya saker. Det viktigaste för mig är att lyssna på musik, jag försöker låta bli att lyssna på anläggningen så mycket. Det gjorde jag nästan uteslutande när bilstereo var det stora intresset. MVH Jonas Quote
Timbre™ Posted May 12, 2007 Posted May 12, 2007 Jag ser DIY som ett sätt att lära mig nya saker. De flesta kommersiellt tillverkade subwoofers idag är väl aktivt drivna slutna lådor... Kul att läsa om personliga lösningar! Quote
jbwe72 Posted May 12, 2007 Author Posted May 12, 2007 Hej! Timbre: jag får ta och läsa på om vad som finns, känner mig lite insnöad just nu Det kanske framgår att jag är lite partisk för halv-slutna lådor när det gäller subwoofers. Men det är det jag gillar bäst just nu. Jag tror mig veta att en dyr aktiv subwoofer med många inställningsmöjligheter säkert fungerar bättre än min DIY. Det handlar också om vad man prioriterar ekonomiskt. Fick jag som jag ville skulle jag köpa högtalare som inte behöver stöd i botten. MVH Jonas Quote
jbwe72 Posted May 19, 2007 Author Posted May 19, 2007 Jag har en skiva som jag spelar varje gång jag ändrat på något med rummet eller anläggningen. Det är en EP med fyra låtar. Produktionen är av hög klass. Den här gången behandlar jag kabel och förstärkeri. På bilden finns ett fel. Vad det var upptäckte jag när jag tittade på bilden. Naturligtvis åtgärdades detta pinsamma misstag på en gång. RCA- kabeln kommer från Acoustic Research. Jag vet inte något om märket men den skall vara anpassad för subwoofers. Den är bättre än den "Philips OFC-kabel" jag använde förut. Philips kabeln hör väl inte hit men bilden blev bra så den får vara med i alla fall. Högtalarkabeln är Naim´s svarta. Den är väldigt bra till bas. Samma kabel sitter även inuti subwoofern. Elementets anslutningar är modifierade för att passa banankonter. Det är en nödvändighet när man brottas med denna kabel. Ett Zachary D-250 monoblock med inbyggt delningsfilter används. Förstärkaren fungerar men är inte så strömstark tror jag. Den räcker till för det rum jag har nu. MVH Jonas Quote
jbwe72 Posted March 20, 2008 Author Posted March 20, 2008 Nu var det dags för en avslutning på denna tråd. Det gick väldigt lång tid mellan start och slut på denna tråd men så kan det bli. Det har hänt en del med rummet sedan sist så jag börjar med en översiktsbild. Det blev en del ommöblering för ljudets skull. Längst till vänster i bild står nu två låga Billy bokhyllor istället för fotöljen. Bokhyllorna har bytt plats med fotöljen, så här såg väggen bakom soffan ut från början: Quote
jbwe72 Posted March 20, 2008 Author Posted March 20, 2008 Och så här ser det ut nu: Våran katt Bamsen kom med här. Han är en 12 år gammal brittisk blå med gröna ögon. Quote
jbwe72 Posted March 20, 2008 Author Posted March 20, 2008 Flytten av CD-skåpet gav möjlighet att flytta Bänken med TV-n och elektroniken till mitten av rummet. Högtalarna fick lite större avstånd mellan sig och lite mer invinkling. För subwooferns del blev det lite problem med en bokhylla framför, den fick flyttas en bit ut från sidoväggen. I taket ser det numera ut så här. Absorbenten kom dit först och sitter ovanför sweetspot. Diffusorn satt först ovanför fotöljen på vänstra sidoväggen. (Har ingen bild på det) . När hyllorna flyttades fanns det bara taket kvar att välja på. Det enda som stör ljudet nu är den höga bänken med TV-n ovanpå, det blir nästa projekt. Platt TV och en ny hälften så hög hylla till elektroniken. Quote
jbwe72 Posted March 20, 2008 Author Posted March 20, 2008 Jag har en till subwoofer som jag tillslut tog mig i kragen och baxade ned från en hylla ute i förrådet. Den är byggd av 16mm MDF och 16 mm spånskiva samt 45X45 reglar. Jag fick hjälp av en kompis med uträkning av lite olika lådor till dessa basar. Jag har två som sitter i varsin låda. Coustic HT-612. Denna låda är på 96.5 liter basreflex som är avstämd till 29 Hertz. Jag byggde den av ren nyfikenhet. Materialet var sådant som fanns på bra att ha hyllan. Verkningsgraden är helt enorm, ljudmässigt är det väl mest discobas och högt ljudtryck. Här är en tråkig baksida. Det kan bli roligare om man gör så här Quote
jbwe72 Posted March 20, 2008 Author Posted March 20, 2008 Det här är både roligare och intressantare tycker jag. På mittenbilden syns AERO-porten som faktiskt inte gör något väsen av sig. Den tredje baslådan står på vinden. Den är anpassad för bagageutrymmet i en SAAB 9000. 28 liter sluten låda som spelar otroligt snabb och torr bas. Ja nu har jag väl inte något mer att komma med här så det blir väl slutet. MVH Jonas Quote
Recommended Posts