Jump to content

Ni har väl inte missat Naxos Music Library?

Guest Peo

Recommended Posts

Guest Peo

Det här är nästan för bra för att vara sant! Jag begriper inte att jag har missat det här förut, men nu så! :D

Vad pratar jag om? Jo, Naxos har lagt upp hela sin katalog på nätet, och för $15/månad kan man lyssna på vad som helst, hur mycket som helst. Det går dessvärre inte att ladda hem nånting, utan det "streamar" från arkivet. Men vad gör det, nu kan man ju lyssna igenom och se vilka plattor som är intressanta. :)

$15/månad ger dig en 64kbps stream som funkar helt okej om man mest är ute för att kolla upp intressanta skivor..

$25/månad ger dig 128kbps istället, och det bör gå att lyssna på utan att lida alltför mycket.

Inte nog med att alla Naxosutgåvor finns, det finns även en massa saker från de andra bolag som Naxos distribuerar, och det är en himla massa bolag det.. Inte bara klassiskt heller, här finns jazz, blues, world music, rock o pop m.m.. Det finns t.o.m. musik som de inte själva säljer, jag har bl.a. hittat en del underbara skivor från Celestial Harmonies som inte går att beställa via webshoppen, ack..

Länken dit är: www.naxosmusiclibrary.com

Man prenumererar med kreditkort, de har en egen betallösning som fungerade fint för mig.

Strömmarna kräver Windows Media Player för att fungera, och detta funkar ju utan vidare i Windows (duh..) men finns även för Mac OS X att ladda hem (finns på microsoft.com). Jag har testat i både Firefox och dess Mac-specifika version Camino, och det fungerar klockrent. :)

Så här skall nätet användas! :D NML får min röst för Web Site of the Century, utan minsta tvekan.

Enjoy! :)