Jump to content

Finaste inspelning ni hört?


Ranefjord

Recommended Posts

Kanske en svår fråga eftersom det finns så många olika kvaliteter att ta hänsyn till och ofta är de ju inte samlade i en och samma press. Men hur som helst. Vilken är den mest välljudande skivan ni nånsin hört? :cool:

Från mig blir det: Ben Webster - At The Renaissance. 45 RPM vinyl.

Avlyssnat först lite kort på Köpenhamnsmässan i Red Rose rummet (mässans bästa ljud!?) och för några dagar sedan igen i den lokala referensanläggningen. Jag tror inte det finns någonting att anmärka på den. Den låter helt enkelt mycket mycket bra. Jag har aldrig hört en inspelning med så mycket rumsinformation nånsin. Och det är löjligt tydlig! :D

Pris? ca650:-

http://www.vinylbutiken.com/article.asp?artID=3160&view=yes

Link to comment
Share on other sites

Szeryng och någon pianist spelar violinsonater av Kreisler.

Någonting så ovanligt som en violin som låter som en violin!

188713.jpg

Ann-Sophie Mutter spelar blandade ekvilibriststycken. Det

mest häpnadsväckande med denna skiva är hur bra orkestern

låter.

4375442.jpg

Så tror jag att det är just nu...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en gammal liveinspelning (återutgiven på CD) med Madama Butterfly. Den har en otrolig närvarokänsla. Man hör precis var artisterna står på scenen och hur dom traskar omkring. Instrumenten nere i diket hörs bra också, man tror nästan man har hål i vardagsrumsgolvet själv. Tyvärr är den musikaliskt sett väldigt ojämn. Jussi tar i så han nästan spricker, men dom andra världsstjärnorna verkar oengagerade och tycks gäspa sig igenom föreställningen. Inga namn! Därför blir det inte så ofta jag lyssnar på den, trots ljudet och närvarokänslan.

En helt annan sorts skiva med bra ljud är Ry Cooder: Bop til´you drop. (LP)

Hilary Hahn spelar violinpartitor av Bach på en Sonyskiva (CD) med bra ljud, hennes fiol låter verkligen som en sådan. Och hon spelar mycket bra, mogna tolkningar trots artistens låga ålder.

En skiva med superljud är en 45-varvs LP på BIS med Dag Achatz. Han spelar Stravinskijs Våroffer på flygel så det låter som om det vore fyrhändigt. Utsökt pianoklang, men Våroffer gör sig trots allt bättre med orkester. Och då har jag en gammal LP (Decca) med Ernest Ansermet som dirigent som både har suveränt ljud och fin musikalitet.

Link to comment
Share on other sites

Från samlingsCD:n "Ten Years Together" med Peter, Paul & Mary finns ett par spår som går utanpå det mesta... :mm:

Early Morning Rain, Lemon Tree och Blowin´In The Wind från tidigt sextiotal slår det mesta jag har hört. Denna CD är en japanutgåva och även om originalalbumet från USA låter bra, når det inte upp till denna magiska nivå... :o:app:

ppm1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fina grejer, naimare! Har själv en LP från 81 med Sjtjedrins Carmesvit, Gerhard Schwarz, L A Chamber orchestra. Härlig musik! Denna skiva har mycket fint ljud. LP-mediets dynamikomfång är utnyttjart till max, vilket tyvärr också gör att man störs av lite nålbrus i de svagaste partierna. Men alla instrument hörs mycket tydligt, från ytterst svaga flagolettoner från fiolerna till de kraftigaste slagverksattacker som gör att högtalarna får visa vad de går för. Ska man kritisera ljudet för något är det möjligen för ett något tillplattat perspektiv. Det är mera brett än djupt, så att säga. Nästan alla instrument låter som om dom är långt fram, man sitter nästan i knät på dirigenten. Förmodligen beroende på närmickning och efterföljande mixning. Men det gör inte så mycket. En härlig skiva med mycket fin orkester och bra ljud. EMI ASD 4194,vet inte om den är återutgiven på CD.

F ö är ett av mina bestående konsertminnen en konsert här i Stockholm med ett orkesterstycke av Sjtjedrin i en sats, ett ganska kort kaotiskt stycke med stor kraft och frenesi, man anade en desperation uttryckt i musiken.. En omtumlande upplevelse i kompositörens närvaro. Uruppförande var det, åtminstone utanför Sovjet, och Sjtjedrins vän Gennadij Rodsjvestenskij dirigerade filharmonikerna. Jag minns komositörens oroliga minspel innan publiken visade sin uppskattning, för det gjorde den, med en lång innerlig applåd!

Link to comment
Share on other sites

Bland dom besta inspelningar på Vinyl då är ABBA:s 2-3 sista album. Inget större fel på dom andra heller men dom har inte den dynamik som dom sista, där Mikael B Tretow har blandat rörmickar med en en för övrigt digital inspelning. :mm:

Jag har inte lyssnat på dom remixade CD-skivorna men det är ju sällan dom är bättre.

Link to comment
Share on other sites

mapem,

Det finns två andra spår på skivan förutom Carmen-sviten: "Naugthy Limricks" (8 min) och "Chimes" (10 min). Dessa är minst lika intressanta. Kanske var det något av dessa som spelades i Stockholm?

Jag rekommenderar alla som älskar stor orkestermusik att köpa denna inspelning!

mvh

Naimare

Link to comment
Share on other sites

Naimare,

Jo det var nog Chimes vi hörde på konserthuset. Kollade iclassics, man kan höra små snuttar där, och jag tyckte nog jag lände igen musiken. Det blir nog att gå ut och köpa skivan! Och överraska min fru, som också minns denna konsert som en av de mer minnesvärda.

Link to comment
Share on other sites

Grejen är att man måste gilla musiken ifråga också!För mig skulle det kännas helt meningslöst att lyssna på en inspelning bara för att den är bra inspelad.

En skiva som spelas ofta hos mig just nu är;

cover_scarlets_web.jpg

Tori Amos-Scarlet´s Walk.

Den har allt!Bra inspelning samt otroligt bra musik,Tori Amos bästa?

Jag tycker det.

Link to comment
Share on other sites

Naimare> Nu har jag lyssnat på Pletnevs versin av Carmensviten. Mycket fint orkesterljud, stort och maffigt men ändå detaljerat och transparant. Bra tolkning och excellenta musiker men jag saknar lite av Schwarz friskhet, glädje och sväng. Å andra sidan gestaltas tragiken i Carmenhistorien väl i Pletnevs tolkning. Musiken är hur som helst genial, och det är nog både Bizets och Sjtjedrins förtjänst. Härliga skivor båda två, både ljud och musik.

Schwarz version tycks f ö finnas på CD: EMI CDC 7 47198 2

Det finns en verion på BIS också, med Helsingborgs symfoniorketer och Kroumata, har inte hört den:BIS CD 232/382

Och jodå, det var nog Chimes (Klockorna) vi hörde på konserthuset. Ett spännande litet stycke, och här tycker jag tolkningen är utomordentlig, inga reservationer. Och ljudet excellent!

new order> Tori är bra! Har Boys for pelé, mycket bra skiva med bra ljud också. Spännande musik, personlig röst, fint pianospel.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag måste också rekommendera en annan inspelning från Reference Recordings som kom i brevlådan igår. Det är Eiji Oue med Minnesota Symphony Orchestra som har spelat in Stravinski's Eldfågeln, Våroffer och Song of the Nightingale (skivan fick en Grammy nominering 1997) på HDCD. Jag har alldrig hört en liknande återgivning av slagverk på skiva förut. Dessutom är den konstnärliga tolkningen intressant (Oue spelar med ett mycket långsamt tempi viket gör att strukturen på verken kommer fram i en helt annat perspektiv). Mycket bra skiva som går att köpa på nätet för 17 USD å+ frakt.

RR%2070s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest mikael

Den bästa skivan jag har hört måste nog vara Towards the within med Dead can dance. Jag har, rent inspelningsmässigt, inte hört en bättre live-skiva, och rent musikmässigt så är den som ren honung för själen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...