Timbre™ Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Vimmerby kyrka står på plats och vårpåverkade mesar försvarar sina revir på full volym. Kanske tur att man inte förstår vad de egentligen har att säga... Morgonsol och dags för hifi made in Japan. Quote
Timbre™ Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 En lördagsmorgon i Vimmerby kan inte gärna bli lugnare och är en hälsosam start på dagen... :cool: Småstaden vaknar sakta till liv, alla tycks känna alla och här finns livskvalitéer långt borta från metropolernas anonymitet och tempo. Läge för en stunds reflektion i kyrkoparken innan det drar ihop sig till champagnefrontar, millimeterprecision och CD-skivor i långa banor. Gourmethifi från ett välkänt kök... Quote
Timbre™ Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Kartongernas värld kommer vi inte undan och här skall kikas närmare på en tillverkare som först var amerikansk men sedan blev japansk... Det blir mycket Premium Range och vem har inte hört talas om Saul B. Marantz... :cool: Quote
Timbre™ Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Vimmerby kulturliv bidrog till det musikaliska utbudet med en alldeles purfärsk CD-utgåva. Det blir releaseparty i maj på en mycket trevlig lokal med det träffande namnet "Brygghuset", en högtidsplats för connoisseurer i ölets förlovade land. Även gastronomer kan känna sig trygga i denna miljö och medverkande artister från inspelningarna kommer att deltaga... :cool: Quote
Guest Peo Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Spännande! Du skämmer bort oss med alla fina bildtrådar... Quote
Timbre™ Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Detta leder oss direkt på signalkällan och det handlar om drygt 22 kg japansk designprecision i form av CD/SACD-spelaren Marantz SA-7S1. Toppmodell i en serie på tre. Quote
Timbre™ Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Du skämmer bort oss med alla fina bildtrådar... Det är datorbytet som gör det. Jösses va kul det har blivit att pyssla med bilder och här får man nog se upp... Mer SA-7S1. Quote
Guest gurkan Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Jag missade med andra ord denna resa :evil: mvh en mycket nyfiken gurka Quote
Muse Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Uj uj.. Detta verkar lovande! Och som vanligt: Helt sanslösa bilder Timbre! Quote
Timbre™ Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Jag missade med andra ord denna resa :evil: mvh en mycket nyfiken gurka Ja, det blev en intensiv dag med Vimmerby tur & retur... En rejäl pjäs det här med Giant Magneto Resistor-teknik (GMR) som strömförsörjningsmässigt skiljer de analoga/digitala avdelningarna åt så långt det nu är möjligt utan dubbla nätanslutningar. Konvertern består av en SM5866A per kanal och det interna klocksystemet är givetvis en low jitter-variant men här finns även ingångar för extern master clock. Drivenheten är av eget fabrikat (SACDM-1) och avsikten är enligt produktbladet att skapa bästa förutsättningar för DSD. Vi spelade mest vanliga CD och det lät heller inte fel... Quote
Timbre™ Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Uj uj.. Detta verkar lovande! Och som vanligt: Helt sanslösa bilder Timbre! Tack! Det är dock alltid lättare när man kan koncentrera sig på ett enda system jämfört med t.ex. en stor hifimässa... I Japan tar man det här med apparatfötter på stort allvar och gummiknopparnas tid är sedan länge förbi. Med en rigid konstruktion som denna minskar ju behovet av eget tweakande och det är väl egentligen just så det skall vara... Själv hade jag nog ändå petat dit ett par puckar under kopparfötterna, mest för känslan av helgardering... Dubbla kopparpläterade chassin förstärker det solida intrycket och de skilda sektionerna är invändigt avskärmade enligt produktinformationen. Mycket Japankänsla över detta och t.ex. Pioneer och Accuphase har ju liknande internuppbyggnad i sina referensmodeller. Quote
Timbre™ Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Marantz har ju annars en mängd multiformatspelare med allt från DSD via DVD-A till MP3. Här en slimmad modell och både matchvikter samt prislappar kan variera rejält inom pruduktsortimentet. Observera dock att släden sitter spikrakt... Quote
Timbre™ Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Vi håller oss kvar i Premium Range och det drar ihop sig till ett försteg. Quote
Timbre™ Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Ingångsväljaren är vanligtvis det ena tunga reglaget på japanska försteg och volymkontrollen är det andra... Den brukar vara ett kapitel för sig (kanske förstegets viktigaste enskilda komponent?) och lösningarna är nog lika många som det finns tillverkare. Allt från AAVA till denna Wolfson (X4) volume control och kanalseparationen håller sig naturligtvis över 100dB vid 20kHz. Prestanda som motsvarar vintageklassikern Pioneer Exclusive C7. Quote
Tompa Posted May 1, 2007 Posted May 1, 2007 Som vanligt så bjuder du på en trevlig resa i hifi land ! Som sades tidigare, du skämmer bort oss med dina mysiga och sakliga reportage !! Alltid lika spännande att följa med !! //-- Tompa -- Quote
Timbre™ Posted May 1, 2007 Author Posted May 1, 2007 Som vanligt så bjuder du på en trevlig resa i hifi land ! Som sades tidigare, du skämmer bort oss med dina mysiga och sakliga reportage !! Alltid lika spännande att följa med !! //-- Tompa -- Kul att det uppskattas och som sagt finns det en hel del inbokat... Dagens förförstärkare är en Premium Stereo Control Amplifier SC-7S2. En vidareutveckling av förra årets SC-7S1 och här har vi digital volymkontroll med fyra stycken Wolfson WM8816. En fullt balanserad konstruktion med uppgraderingsmöjligheter till multikanal och insidan är välskärmad enligt produktbladet. Quote
Timbre™ Posted May 1, 2007 Author Posted May 1, 2007 Givetvis finns här äkta balanserade XLR in och ut. Totalt fyra ingångar och två utgångar varav några är RCA. Viktmässigt kryper SC-72S upp i de integrerade förstärkarnas värld med sin matchvikt på 21 kg och som aktivt försteg kan vi räkna med ett välfyllt innandöme enligt specifikationerna. Ingen uppgift om förstärkningsgraden men störavståndet ligger på 105dB så det var tyst när det skulle vara tyst. Matchande slutsteg har ett signal/brusförhållande på 120dB. En fin musiktrio på nedersta hyllan... :cool: Quote
Timbre™ Posted May 1, 2007 Author Posted May 1, 2007 Finns det försteg brukar det finnas slutsteg och de utvalda monoblocken har beteckningen Premium Monaural Power Amplifier MA-9S2. Samma välskärmade design och här kryper vi upp i 37 kg styck. Ett MA-9S2 tuggar i sig 500W från nätet och har en "ultrastabil" effektleverans på 300W/600W i 8/4 Ohm. Saul B. Marantz debuterade redan 1952 med ett försteg som såldes i 400 exemplar på den amerikanska marknaden och året därpå grundades the Marantz Company. Den kanske mest berömda förstegs/slutstegskombon var Model 7 & Model 9 från det glada sextiotalet och Model 9 står fortfarande som inspirationskälla till denna konstruktion. Att tillverkningen bytt kontinent har ju mindre betydelse för vänner av japansk hifi... Quote
Timbre™ Posted May 1, 2007 Author Posted May 1, 2007 Sextiotalet var ett produktivt decennium för Saul B. Marantz och bolaget fick även till en rörbestyckad FM-tuner som skulle bli berömd. Model 10 såg dagens ljus år 1963 och jag har en känsla av att samlarvärdet är ganska så högt på dessa tre konstruktioner. Hur blir det med MA-9S2 om 44 år... Quote
Timbre™ Posted May 1, 2007 Author Posted May 1, 2007 Högtaleriet är ju redan avslöjat och naturligtvis kör vi japanskt ända fram till sista energiomvandlingen... Ett nyanlänt par som var på väg att spelas in. Quote
Timbre™ Posted May 1, 2007 Author Posted May 1, 2007 Drygt hundra speltimmar och högtalarna är således ett par S-1EX ur Pioneer Reference Series. Släktskapen med TAD-Model One och Reference One från Technical Audio Devices går inte att ta miste på och S-1EX finns närmare presenterad i tråden Den stora jakten på den ultimata musikskatten. Quote
Timbre™ Posted May 1, 2007 Author Posted May 1, 2007 Det hindrar inte från att ta nya bilder och AMP VII kan ju intyga hur välbyggda de är. Man glömmer snabbt och jag blev lika överraskad den här gången. Priset ligger på runt 66000 SEK enligt uppgift. Quote
Timbre™ Posted May 1, 2007 Author Posted May 1, 2007 Den centrumplacerade tweetern i diskant/mellanregisterelementet på S-1EX. Har ett produktblad på Reference One framför näsan och det handlar om en massiv produkt på 150 kg med en form som på ett långsökt sätt får tankarna att gå till Bowers & Wilkins... S-1EX väger in på drygt 65 kg. Quote
IcedEarth Posted May 1, 2007 Posted May 1, 2007 Oj, grymt läckra Marantz produkter måste jag säga! //rillo Quote
Guest krelle Posted May 1, 2007 Posted May 1, 2007 Oj oj oj vilka bilder igen! Mycket intressant reportage. Pioneerhögtalarna verkar vara ruggigt välbyggda. mvh Krelle Quote
Timbre™ Posted May 1, 2007 Author Posted May 1, 2007 Oj, grymt läckra Marantz produkter måste jag säga! //rillo Ja, pansarhifi som ser ut att kunna hålla i minst 44 år. Quote
Timbre™ Posted May 1, 2007 Author Posted May 1, 2007 Oj oj oj vilka bilder igen! Mycket intressant reportage. Pioneerhögtalarna verkar vara ruggigt välbyggda. mvh Krelle Ja, de tål att fingranskas och dessa tabletter kommer att placeras när det är dags för finjustering mot inspelningsperiodens slut. Quote
Timbre™ Posted May 2, 2007 Author Posted May 2, 2007 Välkänd musik och trots pågående inspelningsprocess, plus att högtalarna stod på sina koner rakt ner i golvet, var jag väldigt nyfiken på hur dessa nya Marantzmonoblock skulle hantera situationen... MA-9S2 är en vidareutveckling av MA-9S1 och produktkatalogen gäller 2006-2007. Med 89,5 dB verkningsgrad och en nominell impedans på 6 ohm bör ju S-1EX vara en relativt enkel match för flertalet välbyggda förstärkare. Lägsta impedansvärdet ligger på 3,6 ohm vid 115 Hz. Stereophile har testat och då användes 500W ICEPower per kanal från Bel Canto (REF-1000 monoblock). Även ett Classé CA-3200 plus ett Mark Levinson No. 433 fanns med i leken som alternativ så Stereophile backade upp med ganska kraftiga slutsteg. Marantzmonoblocken tog det här med ro och trots kopplingen till golvet fick vi uppleva en stram bas under full kontroll. En mycket ren återgivning som låg mer åt det intensiva än tillbakalutade hållet och detaljrikedomen är magnifik. Både Fourplay och Peter, Paul & Mary framfördes visserligen lugnt och sansat men jag känner på mig att avspändheten kommer att öka med inspelningstiden. Luftighet och soundstage finns där redan och röster får precis den begränsade storlek som gör att de känns naturliga. Mycket högtalare för denna prislapp! Quote
Timbre™ Posted May 2, 2007 Author Posted May 2, 2007 Efter ett break på Brygghuset (rekommenderas!) vid Åbro Bryggeri fortsatte lyssningsövningarna framåt kvällskvisten. Vi är ju på en plats där det onekligen finns en del musik att välja på... :cool: Det mesta var obekant med det blev ändå mycket favoriter och jazz trots att kameran va' med... Uppställningen i sin helhet. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.