new order Posted April 29, 2007 Posted April 29, 2007 Jag har på sistone totalt snöat in på Loreena McKennits musik!Är totalt såld.För de som inte känner till henne så kan hennes musik löst beskrivas som en blandning av världsmusik med keltiska influenser.Väldigt vacker och stämningsfull musik.Har lyssnat och njutit av hennes musik under promenader lyssnandes på mp3-spelaren,och nu idag så slog jag till och beställde följande skivor av henne.A Ancient Muse,Book Of Secrets,Elemental,Parallel Dreams och Visit.Alla fantastiska skivor och oumbärliga om man gillar den här typen av musik.Återkommer när skivorna dimper ner från det stora landet i väst. /n.o Quote
gcs Posted April 29, 2007 Posted April 29, 2007 Jag har också hennes senaste skivan som jag tycker är mycket bra. Vackert omslag. Quote
new order Posted April 29, 2007 Author Posted April 29, 2007 Måste nog dessutom skaffa The Mask and the Mirror sen.Det är många som tycker den skivan är en av hennes bästa,men jag vet inte.Tycker att hennes skivsläpp verkar generellt hålla vädligt hög kvalitet,kanske är det anledningen till att ALLA hennes skivor fortfarande är till fullpris.Men låten The Mummers Dance på Book Of Secrets är bland det bästa jag hört inom denna genre!Världsklass helt enkelt.Man blir helt betagen! Quote
Happy Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Jeg er også stor fan af Loreena Mckennitt Loreena var i Köbenhamn den 1. april 2007 hvor jeg overværede en fantastisk koncert. Jeg vil anbefale CD'en "The Visit" som er en særdeles spændende CD - lyt især til numrene "The Lady og Shalott" og "Greensleeves" - Der er simpelthen ikke et øje tørt. Happy Quote
AudioPega Posted May 2, 2007 Posted May 2, 2007 Har också hennes skivor. Det är bara att hålla med, fantastisk sångerska och musik. Investera även i hennes dubbel-live som släpptes för några år sedan. Funderar på att "nyinvestera" i The visit pga remastringen. /Peter Quote
new order Posted May 4, 2007 Author Posted May 4, 2007 Har gjort det.Clannad är ok liksom M.B men inte lika bra och jämna som L.M imho.(Mycket förkortningar där)Tack för tipset. Quote
Björn-Ola Posted May 5, 2007 Posted May 5, 2007 Jag håller med om att de är ojämna, men det finns många pärlor att hitta om man gillar denna typ av musik. Quote
AudioPega Posted May 5, 2007 Posted May 5, 2007 Har gjort det.Clannad är ok liksom M.B men inte lika bra och jämna som L.M imho. Testa även Blackmores night. En blandning av renässans, folkmusik och rock. Fantastisk sångerska i bandet. /Peter Quote
new order Posted May 5, 2007 Author Posted May 5, 2007 Testa även Blackmores night. En blandning av renässans, folkmusik och rock. Fantastisk sångerska i bandet. /Peter Ska genast kolla upp denna grupp.Tack för tipset! Quote
AudioPega Posted May 5, 2007 Posted May 5, 2007 Ska genast kolla upp denna grupp. Tror att du kan lyssna på dem på allmusic.com och cdon.com. De har egen hemsida: blackmoresnight.com. Om det kan vara till någon hjälp Förutom denna grupp lyssnar jag mycket på Loreena Mckennit, Clannad, Marie Brennan, Enya, Alison Krauss, Heather Nova och Mike Oldfield. Lyssnar även på en del tungt men det får bli i en annan tråd. Skulle någon sätta en pistol till mitt huvud och säga att jag får endast äga 3 plattor med "BN", får det bli "Ghost of a rose", The village laterne" och "Shadow of the moon". Hälsningar Peter Quote
Björn-Ola Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Blackmores Night är trevliga. En del vänner som är inne på folkrock tycker de är en aning lättviktiga, med lätt ABBA-varning, men jag håller inte med riktigt. Plattorna är oerhört välgjorda. Hälften av låtarna bygger på melodier som man lånat från folk- eller renässans-musik. En rolig krock för oss här i Sverige är en låt som bygger på en rysk folkmusikmelodi som vi använder till en känd snaps-visa. De fyra första plattorna rekommenderar jag förbehållslöst. 1998 - Shadow of the Moon 1999 - Under a Violet Moon 2001 - Fires at Midnight 2003 - Ghost of a Rose Jag har ingen egentlig favorit av dessa fyra. De två som kom förra året var en liten besvikelse. 2006 - Village Lanterne 2006 - Winter Carols Quote
AudioPega Posted May 16, 2007 Posted May 16, 2007 Efter att ha kört Fires at midnight några gånger får jag väl "ducka för kulan" . Den är också väldigt bra. Vi får inte glömma dubbel-live:n "Past times with good company" som kom 2003. /Peter Quote
new order Posted May 16, 2007 Author Posted May 16, 2007 Loreena McKenitt-Elemental Skivorna från det stora landet i väst har dykt upp.Har börjat att lyssna igenom dom i release ordning. Elemental är Loreena McKenitts första skiva från 1985.En stark och jämn debut.Ett spår som sticker ut lite extra är "She moved trough the fair" i.m.o.Vädligt vackert med sparsmakat komp och hennes ljuva stämma. Loreena McKennit-Parallel Dreams Parallel Dreams är nog den skiva tillsammans med en till som beställts som gjorde att jag fastnade för denna artist. Ett par instrumentala nummer på skivan som är väldigt bra är "Hurom Beltane Fire Dance" och "Ancient Pines".Den förstnämnda är ett mäktigt stycke med mycket slagverk.Läckert.Sen är den sorgliga "Anachie Gordon" också en väldigt vacker pärla på detta album. Något som är positivt med bägge skivorna är ljudkvaliteten.80-tals inspelningar brukar inte vara så skoj men dessa remixade skivor låter riktigt bra. Forts. följer.... Quote
Martin Posted May 17, 2007 Posted May 17, 2007 Bra smak boys!! Kolla in vad jag lyssnar på http://www.last.fm/user/SatanicT/ Loreena och Clannad håller fanan högt. Quote
Recommended Posts