Jump to content

Recommended Posts

Posted

En fråga till bättre vetande...

En QR-diffusor har ju ett antal brunnar med olika djup utplacerat enligt ett smart sätt att räkna. So far so good. Funktionen uppnås genom att designfrekvensen(/erna) får olika långa vägar att vandra innan dom reflekteras (nere i brunnen) och när dom sen möts igen, utanför/framför diffusorn så har dom fasförskjutningar relativt varandra.

OK! Men...

Hur värdelös blir en QRD utan skiljeväggarna mellan brunnarna? Är det helt nere på 0 eller tappar man bara udden på effektiviteten?

:)

Posted

Jag trevar en aning...

Som jag har förstått det är tanken att väggarna skall skall finnas där för att skapa små luftpelare, tänkta att vara

resonatorer. Den effekten uteblir helt om man tar bort väggarna.

Men jag vet inte...

Posted
Jag trevar en aning...

Som jag har förstått det är tanken att väggarna skall skall finnas där för att skapa små luftpelare, tänkta att vara

resonatorer. Den effekten uteblir helt om man tar bort väggarna.

Men jag vet inte...

Njäee, resonatorer tror jag inte dom är utan dom skapar bara olika avstånd för ljudet att vandra varpå det möts igen fasförkjutet (i tidsdomänen). Det heter ju på engelska Phase Grating.

Amatören: Njäeee... ;) Inte det heller. Olika saker även om jag tycker om lösningen "mer kräm"! ;)

Posted

Hörrududu Engelholm, tog det slut här :?:

Just när det börjar bli intressant!

Hoppas på "fortsättning följer" för du brukar ju inte starta trådar utan att ha något matnyttigt att förtälja, ju :)

Posted
Hörrududu Engelholm, tog det slut här :?:

Just när det börjar bli intressant!

Hoppas på "fortsättning följer" för du brukar ju inte starta trådar utan att ha något matnyttigt att förtälja, ju :)

Ah jag har en fråga som jag inte själv begriper. Hoppas på svar från nån...