Engelholm Audio Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 En fråga till bättre vetande... En QR-diffusor har ju ett antal brunnar med olika djup utplacerat enligt ett smart sätt att räkna. So far so good. Funktionen uppnås genom att designfrekvensen(/erna) får olika långa vägar att vandra innan dom reflekteras (nere i brunnen) och när dom sen möts igen, utanför/framför diffusorn så har dom fasförskjutningar relativt varandra. OK! Men... Hur värdelös blir en QRD utan skiljeväggarna mellan brunnarna? Är det helt nere på 0 eller tappar man bara udden på effektiviteten? Quote
wintermute Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 Jag trevar en aning... Som jag har förstått det är tanken att väggarna skall skall finnas där för att skapa små luftpelare, tänkta att vara resonatorer. Den effekten uteblir helt om man tar bort väggarna. Men jag vet inte... Quote
Amatören Posted April 29, 2007 Posted April 29, 2007 Diffusor? Äsch, sånt mög! :evil: In med fler basar och mattor istället och kör över rumsresonanserna Quote
Engelholm Audio Posted April 29, 2007 Author Posted April 29, 2007 Jag trevar en aning... Som jag har förstått det är tanken att väggarna skall skall finnas där för att skapa små luftpelare, tänkta att vara resonatorer. Den effekten uteblir helt om man tar bort väggarna. Men jag vet inte... Njäee, resonatorer tror jag inte dom är utan dom skapar bara olika avstånd för ljudet att vandra varpå det möts igen fasförkjutet (i tidsdomänen). Det heter ju på engelska Phase Grating. Amatören: Njäeee... Inte det heller. Olika saker även om jag tycker om lösningen "mer kräm"! Quote
Engelholm Audio Posted April 29, 2007 Author Posted April 29, 2007 Om man jämför med till exempel så kallade "Sky Lines": ...så har ju dessa brunnar inga väggar men med väldigt god diffusion: Quote
Amatören Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Hörrududu Engelholm, tog det slut här Just när det börjar bli intressant! Hoppas på "fortsättning följer" för du brukar ju inte starta trådar utan att ha något matnyttigt att förtälja, ju Quote
Engelholm Audio Posted May 1, 2007 Author Posted May 1, 2007 Hörrududu Engelholm, tog det slut här Just när det börjar bli intressant! Hoppas på "fortsättning följer" för du brukar ju inte starta trådar utan att ha något matnyttigt att förtälja, ju Ah jag har en fråga som jag inte själv begriper. Hoppas på svar från nån... Quote
Recommended Posts