Jump to content

Hemma hos AMP VII

AMP VII

Recommended Posts

Jaha då var det dags för mig att försöka visa upp mina grejer o lite historia med tror jag

(Nu är det jag som tagit korten o inte min sambo som är fotograf)Så ni får ursäkta kvaliteten på vissa

Så nedräkningen kan börja!

IMG_3110.jpg

Min historia skrev jag förra veckan för de intresserade

MIN HISTORIA

Vi flyttade in i vår nuvarande lägenhet här i Malmö i höstas, vi blev lovade en nyrenoverad o fräch lägenhet

De andra som bott där hade inte gjort något(målat, renoverat"städat")på 20 år. Så när vi var o tittade på den såg den fördjävlig ut

Men vi såg möjligheterna o som sagt var den skulle vara klar o fin när vi flyttade in

PB052205.jpg

PB052206.jpg

O så här såg det ut dagen vi flyttade in

Till slut kröp det fram att de som bott där innan förhalat renoveringen för att de inte ville ha hantverkarna där undertiden de bodde kvar i lägenheten.

KUUUUUL!!!

Så det blev till att bo i kartonger i 1,5 mån ungefär innan målarna o hantverkare var klara.

PB052208.jpg

MEN! ett rum hade hunnit göra klart o det var tv-lyssningsrum :cool:

Så min kära sambo sa till mig att börja du packa upp dina leksaker så du lugnar ner dig lite

Inget svårt beslut!!!!

PB052200.jpg

PB072213.jpg

PB072211.jpg

PB072212.jpg

Så efter några timmar var dessa grejer uppe

PB072210.jpg

Audionet VIP, MAP1+EPS, AMP VII,

IMG_3027750x500.jpg

B&W 805s, HTM4

Empire stativ fyllda med blästersand(finaste sorten)

Cyrus CLS 70+ orginal stativ som bakhögtalare

CLS70_.jpg

R.E.L Stentor III

Project RPM 6.9?? Tror jag den heter med Benz Micro MC20E2

IMG_2998.jpg

Musical Fidelity RIAA

3st Harmonic Tech pro 9 bi-wire

3st pro silkway mkII

2st Truth link

3st Audionet nätkablar

1st Clou cable silver nätkabel

2st master snake one nätkablar

IMG_3053.jpg

KABELKÄRVE :clown: Skall bli ordning på detta med :?:

Infocus 5700 projektor

IMG_3048.jpg

15m HDMI kabel (USA importerad)

72" Euroscreen ramspänd proj duk

Sd-fötter

+ en massa annat lull lull

Och så här såg det ut till nyår i alla fall??

Fast vi fått lite bättre ordning efter hand :D

Precis innan jul åkte jag o en kompis upp till Vimmerby, Jörgen och Ultimate!

Vi brukar ta en tripp dit då o då för att lyssna på lite nya grejer och träffa Jörgen o fika osv.

Väl där uppe drog han in mig i sitt hemmabiorum o visade ett högtalarsystem jag sent skulle glömma :?:

S-1EX_front_med.jpg

S-7EX_front_med.jpg

De slog benen av mig fullständigt :mm:

Pioneer..... va!

Jag har lyssnat på massor av olika kända o okända märken innan men dessa slog riktigt knock på mig!

Men jag hade ett något annat med mig hem efter den resan???

Ett sånt här....

IMG_3002.jpg

Det var inte bara väggarna som var skitiga i lägenheten....... strömmen var katastrof!

Tände en lampa o musiken la av :dead:

Så in med egen matning 16A o denna lilla sak sen var saken biff!

Men mitt huvud kunde ju inte släppa dessa Pioneerer!!!!

Så det var bara att sälja mina B&W grejer o beställa dessa skönheter :D

Tyvärr var det 6-8v leveranstid enligt Jörgen :dead: Tyvärr bara att vänta vänta o vänta!!!

Åkte till mexico på jobb efter 4v och skulle stanna där i 4v så sannolikheten att de skulle komma under den tiden var GANSKA stor!

Det gjorde ju inte resan roligare.....

MKt riktigt, efter 3v där nere meddelar Jörgen att de kommer dagen efter :mm:

Paulette jobbar bara 200m från vår lägenhet så för hon kan ta emot dem i princip när som helst så det var inget problem :)

Men för mig var den sista veckan rena rama pinan, blev förkyld som bara..... sista dagarna med så flyget hem blev ju riktigt roligt :dead:

MEN när jag öppnade dörren väl hemma stog det 2 små lådor o välkommnade mig..............

IMG_3108.jpg

Men jag hade lovat Paulette att jag inte skulle röra dem samma kväll jag kom hem :?: :evil:

Och så blev det faktiskt......

Vi var båda så trötta o slitna på Fredagskvällen så vi slocknade tidigt!

Men så tidigt det bara gick så var det upp o öppna Julklapparna???

IMG_3066.jpg

IMG_3068.jpg

IMG_3072.jpg

Något väldigt blankt o skinande försöker hitta ut..... bling blin??? :cool:

Ja, jag är otroligt imponerad av detaljarbetet!

De skulle kunnat kosta mkt mer än de gör bara på finishen o ljudet ska vi ta lite senare :app:

IMG_3073.jpg

Här ska det pumpas luft

IMG_3084.jpg

En av pumparna

IMG_3082.jpg

Och det omtalade mellanregistret i magnesium o diskant i beryllium

IMG_3096.jpg

Infällbara spikes

IMG_3094.jpg

IMG_3098.jpg

I utskruvat läge, mkt smart o praktiskt lösning

Skruva in o baxa på plats justera lite på placeringen o sen bara skruva ut så står de stadigt

Och så då till helheten!

En fantastiskt vacker skapelse, inte liten men som möbel är den väldigt tjusig :D

IMG_3123.jpg

För mig är det väldigt svårt o få till korten, de är så blanka så allt reflekteras i dem, måste försöka få min sambo att fota lite.

Hon har sagt att hon ska hjälpa mig, men min otålighet klarar inte av mer väntan.

Men håll till godo av detta så länge!

IMG_3125.jpg

Javisst ja, jag fick ju centern innan jag åkte till Mexico med ju :app:

Den är brutalt stor, 38kg och 90cm bred :cool:

Kan säga att när den kom ensam o jag packade upp den trodde jag Paulette skulle ramla baklänges, jag hade bara visat högtalarna på kort innan o då ser de inte SÅ stora ut :app:

IMG_3120.jpg

En liten jämförelse med en normal stativare

IMG_3088.jpg

Mmmmm.... jag är så nöjd!!!

Och då har jag knappt spelat något ännu!

Jag har ju bara spelat på dem i 3-4 dagar ännu o de är långt från inspelade. Jörgen sa att det första släppet kommer runt 60-80timmar så dit ska jag väl hinna ganska snabbt.

Jag tyckte mina 805or spelade på som bara den, var nöjd med det mesta. Detaljer upplösning o driv.

Men det tog mig inte många minuter att fatta att detta var i en helt annan liga :D

tyckte mina Audionet prylar fick fram bra dynamik o mkt spelgjädje ur de gamla burkarna, men efter detta så känns de bara tröga lågupplösta o gamla i jämförelse.

Ok! De var ganska trögdrivna 805orna i alla fall med min gamla förstärkare märktes det ganska tydligt.

Men detta................... jag bara sitter o gapar o flinar för mig själv detta är definitivt hemma.

Paulette får ursäkta lite med detta är också kärlek!!! Musikalisk sådan!!

Så ni förstår nog att jag kan inte annat än rekomendera de som är i bytar tagen att ta en tur o lyssna på dessa burkar!

Det kommer hända mer därhemma framöver så denna tråd kommer uppdateras ganska flitigt :app:

den som är uppmärksam så kanske att det inte var någon duk på väggen, den är såld!

Det kommer att bli en 90" istället o ny bänk är på ingående så jag kan få lite ordning på all prylarna.

Golvet är som en berg o dalbana så det behövs tweaks där med!

Så mkt på gång i vårsolen kommer det att bli!

Ja den är riktigt brutal!! :cool:

Men nu har det hänt ytterligare lite saker här hemma!

Har jobbat järnet de sista dagarna med att få min bänk klar :?:

30mm bänkskiva uppkapad och inköpt på K-Rauta här i Malmö.

30mm rostfritt axelstål borrad gängad i tillsvarvad på jobbet i vår verkstad.

8st M8 soundcare superspike till fötter.....

STABIL är den i alla fall :app:

IMG_3131.jpg

IMG_3130.jpg

IMG_3139.jpg

Blev riktigt bra tycker jag + att det blev ännu en förbättring ljudmässigt

Ett par kort till på sweetspot och rum som det ser ut nu!

Ska upp mer saker på väggarna men där får Paulette leda jobbet lite mer, tror jag :clown:

Kommer i alla fall sätta upp skenor bakom bänken med tyg längder som ska dölja duken senare när den är inköpt!

IMG_3137-1.jpg

IMG_3135.jpg

• 1 month later...

Uppgraderingen på min analoga sida har äntligen börjat :?:

Blev ny puppa som start...

070515021800x533.jpg

Benz Micro L2

puppa1800x510.jpg

Lite dammig.... men :black:

den gjorde ett makalöst lyft på de grejerna jag har idag :app:

Så vad som kommer hända när resten är uppgraderat vill jag inte ens tänka på :D

Vad som sen kommer bli den direkta fortsättningen får vi se.

Ny spelare står väl närmast, måste bara försöka lyssna på lite alternativ.

Men på önskelistan står en del...

VPI

Nottingham

LINN

KUZMA

Måste som sagt var ut o lyssna in mig på vad som passar min smak bäst!

Har ju haft mina högtalare och föstärkarna ett tag nu så det kommer lite utvärdering om dem med nu när jag ändå är igång.

Audionets grejer är ju väldigt högupplösta, ett väldigt naturligt ljud ingen färgning i något led.

Ändå tycker jag de är mjuka inte mjuka som i murriga utan man blir inte trött på att lyssna på dem. Inga vassa hårda ljud.

Pioneer är väldigt lika på dessa parameterna med.

Lite varma tillbakalutade fast de är snabba o hörupplösta som få?

Hoppas ni förstår mig.

Samma sak här, man blir inte trött i huvudet av att lyssna på dem oavsett musik.

Det går att spela vansinnigt högt utan att det låter illa eller vasst.

Det går att spela mkt lågt med bibehållen dynamik och upplösning.

Jag har efter hand flyttat isär dem mer o mer o vinklat in dem mer och mer och det har bara förbättrat ljudbilden ytterligare.

Mer 3d känsla och live känsla.

Pioneer rekomenderar ca 2,6m mellan högtalarna och helst inte mer är 3,5m avstånd fram till dem för att få bästa ljudbilden.

Jag har väl idag ca 2,5m o lite lite över 3,5m avstånd så nästan optimalt. Kan tyvärr inte flytta isar dem mer o för att rummet inte bara ska användas av mig får soffan stå där den står(min sambo får ju vara med på ett hörn hon med)Fast hon är väldigt förstående med allt sånt här!

Jag är våldigt väldigt imponerad av vad dessa burkar presterar och de kommer stanna i min ägo lång tid framöver

Är och har alltid varit ett rör fan så vi får se vad som kommer i den biten?

Ett par riktigt kompetenta rör monoblock skulle nog sitta fint tillsammans med de här burkarna :evil:

Hej!

Snygg anläggning, verkligen trevligt :)

Jag vblev lite nyfiken på din subwoofer som står i hörnet - ser ut som en REL? Spelar den med musik eller bara på film?

Tänkte lite på din svarv också. Jag har själv bott i äldre lägenhet som hade bjälklag i golv. Nu vet jag inte om din har det, men jag satte min P3 på en väggfast skivspelarhylla så fick den optimala spelbetingelser. Din spelare står ju ruggigt nära centern, men iofs spelar den väl inte när du kör vinyl?

Hursom verkligen snygga högtalare. Skulle vara kul att lyssna på dem på mässa eller hemma hos någon :cool:

MVH Shaft

Subben är en REL STENTOR III och den spelar till både musik och film :mm:

Den är riktigt bra, speciellt till musik. Visst klarar den film med galant men det finns brutalare saker som gör film mer häftigt. Men som sagt var till musik är den riktigt riktigt bra.

Och jo, jag har tänkt på vägghylla med, hade det innan men det passar inte riktigt in i lägenheten som det är just nu. Jag har den idag på en massiv bänkskive platta med mjuka fötter under+en omgång mjuka fötter till under spelarens fötter. Så den är ganska avkopplad från golvet o bänken.

Och som du skrev så spelar aldrig centern när jag spelar skivor ändå. Fats det är mjuka fötter under centern med, men det knappt syns!

• 3 weeks later...

Fin PU, ja en imponerande samlinghifiprylar också för den delen. Visst är det löjligt stor skilnad på bättre pickuper jämfört med de som kostar 1000-2500 kr, man blir glatt överaskad. Själv nöjde jag mig med en ACElow men med tanke på det skutt väljudet tog från MCgold så är jag inte främmande för uppgraderingar i framtiden. De där pioneerhögtalarna (TAS?) har jag bara sett på bild, men de ser verkligen fina ut, förstklassig finnish. Jag skulle råda dig till att prova en riktigt bra RIAA innan jag skulle titta på andra spelare, självklart är det kul med finare spelare men rpm-6 är en mycket kompetent spelare. Det som gör mest ljudmässigt är enl mina erfarenheter PU och RIAA, alla parametrar spelar givetvis roll så på sikt ska du givetvis kolla in andra spelare. Jag har provat ganska många RIAA i prisklasserna 1000-12000 kr, skilnaderna är STORA. Jag tycker du bör prova Benz egen Lukaschek pp-1 om du kan, den är grymt trevlig tillsammans med benz pickupper. Du nämner Kuzma som tänkbar kandidat, det gör du rätt i. Jag är helnöjd med min.