Jump to content

Teknik & akustik i ett smakfullt system.


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 188
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest krelle

Roligt att ni verkar gilla rummet :) En liten detalj som kan va kul att veta är att inget (förutom "symbolerna" på frontvägg) är fastsatt i väggar. Allt är löst och kan plockas bort. Sidoväggarna står på hjul och kan rullas bort . Det är ju tex bra när man skall få in första reflexen från högtalaren mm.

Rickard: Stämmer bra att jag flyttat dem till sidoväggarna. Dessa fyrkanter(Ma 200 2d) som jag har i skiftande djup från 16-20-24-30cm är mer effektiva än panelerna. Det hörs ljudmässigt oxå.

Mvh Krelle

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt fint system, inbegripet rumsåtgärder :mm:

Intressant med kombinationen Verity och MBL. Hur kom det sig att du hamnade där? Var det pga tillfälligheter, tips eller egna tester?

P-pan har gjort en jäkla bra fotoinsats. Inte helt enkel miljö för det.

Det finns gott om P-pan-vinklar och häftiga reflektioner;

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P.../Krelle0584.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest krelle

Calle jr: Jo det började med hemlån av MBL 5011 försteg som Gunnar föreslog. Sen var det kört! Precis det ljud jag sökte, ljudkaraktären passade mig perfekt. Tidigare hade jag ju rör som hade ett fantastiskt mellanregister, rösthantering mm. När jag provat MBL så har jag kvar den fina rösthanteringen + mer upplösning och framförallt mer pondus och kontroll i bas.

Mvh Krelle

Link to comment
Share on other sites

Då var dagens arbete till ända :dead:

Tänk om man hade jobb som testlyssnare i stället... är jobbet ledigt Krelle :?: :cool:

Även detta rum verkar få sig en omgång med strutsvippan då och då.

Viktigt tweak i den här hobbyn.

Krelle0587.jpg

Jag antar är ni är några som kanske vill ha lite bättre översiktsbilder :?:

Kommer här...

Krelle0588.jpg

Krelle0589.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som man själv har onödiga saker i rummet när man ser detta :D fina bilder P-pan :mm:

Om jag tänker lite på det så är det säkert en stor anledning till varför rummet ger ett sådant lugnt och harmoniskt intryck

Inget som är ivägen och stör "ljudbilden" helt enkelt :)

Krelle0591.jpg

Det var ganska tuffa ljusförhållanden att fota i men jag hoppas att lite av det magiska ljus, som återges i rummet in

"realtime", också har fastnat på bilderna.

Krelle0590.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är ljuset så gult eller kör Du vitbalansen på Auto?

För övrigt måste jag säga att dina bilder blir bara bättre och bättre, P-pan.

Tack Bebop,

och tack till alla ni andra också.

Det är nog lite av både och, det där med ljuset.

Vitbalansen står nog på auto nu när du säger det men jag försöker gå från autoinställningar till mer och mer

manuellt trixande.

Det tar lite tid att lära sig bara för jag har lite för långa uppehåll mellan mina foto stunder (om vi räknar bort de två senaste helgerna då förstås) :)

Krelles rum har bara dagsljus in genom ett fönster till höger om lyssningstolen

Där silas ljuset dessutom genom ett par träpersienner och det blir lite som bilderna faktiskt visar, om de inte är uppdragna förstås (persiennerna).

Färgen på tapeterna hjälper nog till rätt bra också skulle jag tro.

Krelle kan nog göra en bättre jämförelse.

Bilden nedan visar ljusets infallsvinkel i taket.

Krelle0593.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Krelle,

Det här är ett klockrent paradexempel på hur viktigt det är att först fixa rummet och prylarna - sedan flickvän..... :-)

Skämt åsido... Det här har du verkligen gjort bra. Vilket grymt rum! Även om P-Pans bilder är i überklass så låter sig säkert inte atmosfären fångas 100% på bilderna, vilket enligt Gunnar kändes helt magiskt när han besökte dig senast - och han brukar ha rätt.... :-) Övriga sanna rykten säger också att scenen mm var fantastisk, vilket vi känner från Verity i andra sammanhang. Att de större Verity också hanteras av utomordentlig kompetent elektronik är givetvis ett plus. Ser framemot att få tid för en riktig ljudupplevelse vid lämpligt tillfälle.

Ps. P-pans bilder har redan färdats över Atlanten och runt om i Europa och responsen vi får kan bäst samlas i ett ord - WOW.... :-)

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Hmm - konstigt - jag har aldrig tidigare tänkt på att mbl har så snygga blå dioder!

(Det var det enda jag kunde komma på att skriva, som inte någon annan redan skrivit i tråden.)

Himla snyggt rum och allt i det! Låter dessutom säkert dubbelt så bra som det ser ut!

:cool: /Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ha blivit lite internationella "ringar på vattnet" .

Grattis Krelle det har du verkligen förtjänat.

Jag tror inte jag frågat förut, men hur lång tid tog det att fixa allt :?:

Jag tänkte att vi skulle ta en titt på rummets andra ände.

Smakfull lampskärm som vi sett tidigare i tråden. Notera de snyggt upptagna accentfärgen från mellanrummet i akustikpanelerna.

Krelle0594.jpg

Krelle0599.jpg

Krelle0595.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja då återstår väl bara att tacka Krelle för denna otroligt minnesvärda lyssning.

Att man sedan hemkomsten dragits med en massa akustiska ideér och planer får man väl kanske se som en släng av kraftig "Hi-Fillis" .

Återstår bara att övertyga sambon om att nästa, och nästa efter det ...

och nästa ... års semester resor nog inte kommer att bli av :evil: :D

På något sätt måste man ju finansiera och prioritera viktiga saker ;)

Åter igen ett stort TACK Krelle.

Krelle0598.jpg

Krelle0600.jpg

Krelle0601.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest krelle

P-Pan: Tusen tack själv. Du har gjort ett jättefint arbete! Förstår fortfarande inte hur du hinner allt.... Den tid jag har lagt ner på att ordna detta rum har jag lite dålig koll på. Jag har köpt alla akustikgrejer i omgångar. Det tog en massa tid(och svett) att handsåga alla paneler och särskilt den tjocka tp-300 som skulle anpassas till dom "rullande" sidoväggarna. Ibland är det bra när det tar lite tid då får man tid att fundera ut "nästa drag", komma på nya lösningar.Jag har under arbetets tid konsulterat med Matts så att inget blir fel. Jag måste passa på att tacka min kamrat Micke för all hjälp med byggandet och släpande med tunga grejer.

Audioconcept: Ja det där med flickvän som accepterar ett sånt här lyssningsrum fullt ut samt all tid jag lägger ner på lyssnandet kan ju vara knepigt. Det måste ju vara ngn med stort musikintresse, undrar om Sofia Karlsson är ledig :blush . Tack för all hjälp och insperation!

Engelholm och Gurkan: Jag tror det var i trakterna 30-35 Hz som jag hade problem i ;) . Det är otroligt vad som händer när man får ordning på områdena man har problem med i basen. Som jag nämnde förut så fick jag besök av Matts från Svanå för slutinställning samt Gurkan. Jag hade försökt med hjälp av testtoner att tuna in rummet med bara hörseln. Det gick inget vidare :blush . Efter mycket justerande av problemområdena 35, 40, 80hz så hände det grejer! Det roliga är att det låter som en rensning hela vägen upp till diskanten. Efter inställningen såg vi ut såhär :o .

Timbre: Ja det är nästan prick 2 år sen du var här och gjorde ett jättefint reportage. Det var mycket trevligt att träffas, Kul att se dig "in action" och man föstår hur mycket tid det tar att göra såna här reportage. Du är alltid välkommen på nytt besök när (om) du har tid.

Link to comment
Share on other sites

Strålande tråd, P-pan! :)

Engelholm och Gurkan: Jag tror det var i trakterna 30-35 Hz som jag hade problem i ;) . Det är otroligt vad som händer när man får ordning på områdena man har problem med i basen. Som jag nämnde förut så fick jag besök av Matts från Svanå för slutinställning samt Gurkan. Jag hade försökt med hjälp av testtoner att tuna in rummet med bara hörseln. Det gick inget vidare :blush . Efter mycket justerande av problemområdena 35, 40, 80hz så hände det grejer! Det roliga är att det låter som en rensning hela vägen upp till diskanten. Efter inställningen såg vi ut såhär :o .

Vet precis vad du menar, när du beskriver att bas-fixet lyfter diskanten.

Har en kompis som har extremt fina banddiskanter. I och med senaste uppstädningen av mitt rum sa han att han inte förstod skillnaden mellan mina Scan Speak-diskanter och hans 10'000-kr-banddiskanter! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest krelle
Fina bilder, P-pan. Trevligt rum, helt klart! Det lönar sig med planering och bra grejer. Är det nån funktion i de Z-formade diffusorerna uppe till höger och vänster? Jag menar att de ser ut som Z, alltså?

Hej Conan! Dom här "symbolerna" är spillbitar som blivit över och jag tror att lite nytta gör dom nog. Jag hade inte mer matrial över, därför blev det den Z-formen.

Mvh Krelle

Link to comment
Share on other sites

Krelle0597.jpg

jag hade den stora förmånen att få provsitta denna fåtölj idag, mycket bekväm, i ett utomordentligt vackert rum. Där stod det en anläggning som P-pan visat, fantastiskt ljud, oerhörd pondus, dynamiskt och avslappnat på samma gång. Jag har aldrig hört Lisa Ekdahl sjunga så bra som idag hemma hos Krelle, tyvärr måste jag säga , jag är oerhört avundsjuk!!!!

hälsar tommy

Link to comment
Share on other sites

Vet hur svårt det är att fota (och måla ) diffusorer så här har du gjort ett proffs jobb P-pan :)

Angående Gurkans träffsäkra 31Hz så har respekten för hans erfarenhet runt musiklyssning vuxit så mycket hos mig under årens lopp, att skulle det någon gång skilja på min mätning och hans utlåtande så skulle jag bara kallt konstatera att det är dags att kalibrera om utrustningen :D .

Angående ditt rum Krelle så kan ju måtten te sig avskräckande (alla rumsmått delbara med varandra), men som jag jag skrivit om tidigare så är det som Roomtuner lättare att tuna , än de rum som bygger på Golden Ratio (Gyllene måtten som gör att fler men inte så starka rumsresonanser bildas)

Jag säger som Lars Ekborg :Det är bara o bunt ihop dem o slå ihjäl dem :D

Denna gång slog HH ihjäl 8-9 dB i de lägre frekvenserna vilket gjorde att maskerings effekten minimerades i mellanregistret (har man riktigt bra hörsel blir även diskanten renare )

Hälsningar

Matts

Link to comment
Share on other sites

Jag och några Euphonia-medlemmar hade nöjet att besöka Krelle och hans enastående system och rum i torsdags förra veckan.

Ett lugn sprider sig när man träder in i rummet. Luften känns lätt att andas och rösten oansträng och klar.

Som P-pans utmärkta bilder redan visat så är rummet smakfullt inrett och akustikdetaljerna naturligt infogade.

Här en liten detalj som visar graden av förfining.

IMG_0422.jpg

Här en orginell uppställning av ett Golden Horn. En viss herr Gurka lär vara upphovsmannen till denna speciella uppställning.

Lyssningen började med ett dynamiskt pianostycke med denne herre.

i98748disp9.jpg

Otäckt verklighetstroget. Man satt i lyssningsstolen och duckade för pianoattackerna i denna otroligt dynamiska inspelning.

Det blev många timmars lyssning och man kan bara konstatera att rummet och systemet låter lika bra som det ser ut.

Tack Krelle för en oförglömlig eftermiddag med lyssning, god mat och mycket trevligt umgänge.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest krelle

Calm och Hans-Tommy: Tack för senast! Det var riktigt roligt att ni gillade ljudet. Mycket trevligt att träffas och mycket ny musik med fantastisk inspelningskvalitet. Nu blir det att leta skivor....

Nitram: Jo jag sitter ungefär 2.85 meter från högtalarna. Högtalarna står ungefär 2.75 m isär. Nästan en triangel.

Mvh Krelle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...