Hasse Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Det kanske är svårt att generalisera angående detta men i Ken Kessler´s recension av ARC REF110 nämner han att "the finest-sounding amps of all time have been medium power models, say, 60W-125W" och att han föredrar REF110 över monoblocken REF210. Ligger det nå´t i detta eller är det hans högst personliga åsikter Quote
Bebop Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 Det kanske är svårt att generalisera angående detta men i Ken Kessler´s recension av ARC REF110 nämner han att "the finest-sounding amps of all time have been medium power models, say, 60W-125W" och att han föredrar REF110 över monoblocken REF210. Ligger det nå´t i detta eller är det hans högst personliga synpunkter Jag tror att han tar i, men om det är någon skillnad tror jag inte att den är betydande. Jag har själv 110 på min lista över möjlig uppgradering. De är fantastiska. Ta gärna ett titt på VTL. Deras ST-85 och ST-150 är lika intressanta och en del audiophiler här i Kanada menar t o m att dom är bättre än Audio Research. Spelar ofta på mässor tillsammans med Avalon och Rockport. Jag har aldrig hört dom sidan om Audio Research, men att dom är fantastiskt bra. Motsvarigheten till Hifi-stället eller Audio Concept här i Montreal, har "slängt ut" både Audio Research, Mark Levinson och Krell till förmån för VTL, Naim och Gryphon som dom menar ger minst lika bra ljud till ett lägre pris. De menar att utvecklingen har nått så långt idag att det duger inte att betala bara för ett namn. Innebär dock inte att Audio Research är dåliga på något sätt. Se även VTL Bebop Quote
fredrik Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 Om ref 110 är bättre än ref 210 är det bara att gratulera ARC. Jag har knappast hört någon bättre förstärkare än 210T och toppar ARC den med en billigare modell är det ju toppen. En 110 kan kanske möjligen ligga inom räckhåll ekonomiskt medan 210 är långt bortom, tyvärr. Quote
Hasse Posted April 23, 2007 Author Posted April 23, 2007 Ja det vore ju inte helt fel om REF110 låter bättre än 210:orna men jag är lite skeptisk till detta. Recensionen finns här: ARC REF110/Hi-fi news VTL gör också mycket fina förstärkare men de är lite osynliga här i Sverige. Vet inte ens vem som har agenturen. Quote
Tompa Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 Hejsan Hasse !! Det är ju ett tag sedan vi pratades vid sist, men som du kanske minns, så hade jag ett AR VT100 MK II slutsteg, och var mycket nöjd med det. Men av en tillfällighet så råkade jag lyssna på ett par monoblock, ett par Octave MRE 130, och jag blev mycket imponerad. Så jag lånade hem ett par sådana, då för att kunna göra hemma a-b tester mot VT100:an. Och jag behöver kanske inte gå in på alla detaljer just här å nu, men Octave MRE 130 står lugnt kvar här hos mig och spelar, och AR VT100 MK II har hittat en ny glad ägare !! Testa absolut Octave MRE 130 innan du bestämmer dig, jag vet ju på ett ungefär hur du vill ha ditt ljud, så jag tror verkligen att du kommer att uppskatta det du hör !!!! //-- Tompa -- Quote
IHS Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 Ken Kessler gillade även "lillebror" VS 55, och har du någolunda lättdrivna högtalare (mina är på 88,5), så får du mkt dynamik ur 55:an. Quote
Guest Bernt Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 Personliga åsikter, definitivt. Det beror ju alldeles på vad man ska driva för högtalare. Quote
Tompa Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 Absolut, självklart är det personliga åsikter !! Som jag har utryckt det i tidigare inlägg, när hifi kommer upp till en viss nivå, ja då handlar det väl inte längre om vad som är bra och dåligt, utan tycke och smak ! Det finns hur mycket bra grejor som helst på marknaden, och dom går att matcha på i stort sätt lika många olika vis, med olika kablar, i olika rum, osv ! Och vad man tycker om ett visst slut resultat, ja, det är i allra högsta grad en fråga om personlig smak och tycke !! //-- Tompa -- Quote
Tompa Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 55:an har jag inte lyssnat på. Men däremot på Octave V70, och den var mycket trevlig, härligt driv och mycket detaljer och mysigt ljud !! //-- Tompa -- Quote
new order Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 Skandal att VTL är så misskött i Sverige.Grymma rörförstärkare som förtjänar all uppmärksamhet! Quote
Recommended Posts