Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan detta eller liknande har varit uppe tidigare vet jag, men startar en ny tråd ändå.

Jag behöver tips på vad man kan ha under högtalarna.

Jag har ett trägolv som ligger på reglar som sedemera ligger på Betongsula, där i mellan sågspån ca: 20cm mellan golv och Betongsula.

Har provat Mjuka-fötter (SD-fot) detta funkar inte tycker jag, blir inte riktigt Tajt i ljudbilden.

På mina tidigare Högtalare fungerade Superspikes rättbra, men efter Högtalar bytte passar ej Gängan från Superspiksen.

Har provat Spikes mot Hockeypuckar, men det blir lite ostabilt.

Jag är sugen att testa andra lösningar, är inne på nått av dessa.

1 Spikes ståendes på BDR-kon direkt mot trägolv.

2 Spikes ståendes på ART-Q Dampers mot trägolv.

3 Spikes ståendes på någon typ av Stenplatta mot golvet.

Är det någon med lite erfarenhet av detta som kan tipsa lite.

Känns som om golvet kan bli lite av en Passiv radiator med fel koppling.

Mvh

Sjösse

Posted

Hej !

Är det tunga högtalare är det ju jobbigt att testa fram och tillbaka.

Jag kör med stenplattor och spikes, på i princip samma typ av golv,

men frigolit istället för sågspån.

Kör även med stenplattor i ett annat rum där det är rent trägolv,

alltså ingen sula(betongplatta) under. Funkar ok det med.

Men sula under är att föredra, så du har en bra grund..he..he..att stå på.

Granitstenar t.ex kan måttbeställas hos de flesta stenhuggerier och

finns i de mest skiftande kulörer, tjocklekar och inte minst prisklasser.

Guest asimov66
Posted

sd fötter underst för att koppla loss underlaget mot graniten som man lägger ovanpå

till sist spikes mellan högtalaren och graniten.

nackdel=lite instabilitet pga sd föyyerna, kanske kan ersättas med hockeypuckar men blir dp inte frilagt fullt från golvet.

bara en ide eller 2...

Guest krelle
Posted
sd fötter underst för att koppla loss underlaget mot graniten som man lägger ovanpå

till sist spikes mellan högtalaren och graniten.

nackdel=lite instabilitet pga sd föyyerna, kanske kan ersättas med hockeypuckar men blir dp inte frilagt fullt från golvet.

bara en ide eller 2...

Håller med dig här det funkade bra hos mig men det var innan jag testade base-plattor under.

De fungerar alldeles ypperligt!

mvh Krelle

Posted

Tackar för svaren.

Ska testa med stenplattor, hur stora har ni ungefär? pratar vi 1 ton ska lyftas in med kranbil eller..? :cool:

Baseplattor hur funkar det, och vart kan man köpa det, tror högtalarna väger runt 55-60kg.

Mvh

Sjösse

Posted

Ja, 60mm tjocka till så stora(tunga) högtalare är lagom och någon eller några

cm större än högtalarna, för stenarna i sig är ju läckra och ska synas :mm:

Svart granit (diabas) med högplankpolerd ovansida, sågade sidor, som man oljar för

att får riktig svärta, undersidan kan ju vara slät och helt rå.

Svart har ju den fördelen att det matchar alla träslag och färger.

Jag har nöjt mig med filttassar under stenarna, räcker lääänge...

Våra stenar väger ca 35kg/st och högtalarna som dina ca 55kg.

Guest krelle
Posted
Tackar för svaren.

Ska testa med stenplattor, hur stora har ni ungefär? pratar vi 1 ton ska lyftas in med kranbil eller..? :cool:

Baseplattor hur funkar det, och vart kan man köpa det, tror högtalarna väger runt 55-60kg.

Mvh

Sjösse

Ojdå vägde dem så mycket! Jag har viktanpassade till 35 kg och mina högtalare väger 34 tror jag. Dem är inte direkt gratis och har man så tunga högtalare kan jag tänka mig att man får specialbeställa för just den vikten.

Jag har sett att bla Audioconcept har dessa på sin hemsida, under tillbehör

mvh Krelle

Guest asimov66
Posted

Och ibland har man tur och får granitskivor gratis med :D det fick jag iaf av forummedlemmar faktiskt 2 stycken personer och 3 granitskivor :app: .

Posted

Hej.

Ja då blir det att uppsöka den Lokale Stenmästaren Obelix, och se vad det finns för utbud.

Konstigt att ingen rekommenderar BDR-Puckar eller Art-Q Dampers.

En rolig grej jag har upptäckt är att om. Stereon är på, och jag går in i ett annat rum som ligger två rum bort. Lägger man sig mot golvet med örat och håller för det andra örat (se upp så ingen ser detta). Med SD-fot är det helt tyst, med Super-spikes så kan man höra musiken och med Spikes rätt i golvet hör man ändå högre.

MVh

Sjösse

Posted

Har inte provat så mycket mer men av spikes stående i BDR Pucks respektive ART Q-dampers har puckarna varit mest effektiva på mitt resonanta furugolv.

Posted
Hej.

Ja då blir det att uppsöka den Lokale Stenmästaren Obelix, och se vad det finns för utbud.

En rolig grej jag har upptäckt är att om. Stereon är på, och jag går in i ett annat rum som ligger två rum bort. Lägger man sig mot golvet med örat och håller för det andra örat (se upp så ingen ser detta). Med SD-fot är det helt tyst, med Super-spikes så kan man höra musiken och med Spikes rätt i golvet hör man ändå högre.

MVh

Sjösse

Jo jag kan rekomendera ART-Q, hade marmorskivor med och utan SDfötter, bara SDfötter men här hemma fungerar ART-Q bäst hittils. Kanske kommer jag prova BDR då jag upplevt dessa som mycket bra i andra konstelationer.

Vad jag vet tillverkas inte ART längre så det kan ju bki svårt att få tag i.

Hursomhest finns det ju ingen patentlösning eftersom alla rum, högtalare och huskonstruktioner resonerar olika.

Vill man göra det lätt för sig kan man alltid rekomendera viktanpassade SD-fötter, de fungerar alltid som de är tänkta, men... det finns alltid ett men. Jag tycker att SD kan döda musiken lite i fel kombination, i vart fall finns det lösningar som låter bättre. Något att tänka på är att när man laborerar med olika underlägg påverkas höjden på element och basportar i förhållande till både öronen och rummets golv och tak, detta har större inverkan än ev vibrationer såvida man inte har uppenbara problem typ betongkonstruktion och lyssningsrum en eller flera våningar upp.

Vill man förenkla så: Trä äter bas, krypgrunder och källare i trähus fungerar som gigantiska basabsorbenter, detta kan utnyttjas eller vålla problem. Betong däremot ger oftast förstärkningar och problem med resonanser i basområdet och utsläckningar i högre register.

Prova och hör efter själv, jag skulle lätt ta BDR om jag var på jakt efter något, deras produkter har fungerat bra oavsett var jag satt in dom i systemet.

Posted
Hej.

MVh

Sjösse

Jag använder spikes och Art-Q dampers för stativarna och finite element cerapuc for de större högtalarna. Nöjd med båda, har inte testat och jämfört egentligen, cerapuc'arna är användarevänliga, lätt att flytta undan när jag vill byta högtalare. Jag förstår att det är tyst med SD-foten, den är mjuk och ser förmodligen till att energin stannar kvara i högtalarna och de rör sig. Elementen skall flytta luft inte flytta högtalare (om än mikroskopiskt). Det är därför du tappar focus och ljudbilden blir inte fast med SD.

mvh /Kenneth

• 3 weeks later...
Posted

Ja hejsan så här blev det.

Blev aldrig av att testa någon typ av sten platta, dock så han jag prova Linn Skeets, det är en typ av Spikestoppers.

Dessa funkade sådär, men jag var sugen på att testa BDR, så det blev 8st BDR JUMBO PITS.

Blev det bättre.....Ja visst tusan blev det, upplevde även ett litet värmetillskott, ska nu testa Koner under Elektroniken också.

pucken.jpg

Mvh

Sjö

Posted
Blev aldrig av att testa någon typ av sten platta, dock så han jag prova Linn Skeets, det är en typ av Spikestoppers.

Dessa funkade sådär, men jag var sugen på att testa BDR, så det blev 8st BDR JUMBO PITS.

Påminner mycket om ihopskruvade Pucks och sedan dess har jag inte brytt mig om att testa något mer.

Sonus0001.jpg

Posted

Testar just nu Ceraball (nya versionen) under SF Stradivari och resultatet är blandat, dock mycket renare och tydligare, höger-vänster info blir mer markerat och betydligt mer stabil info mellan högtalarna liksom siktdjupet ökar betydligt. Basen blir torrare och tråkigare, behöver förmodligen flytta högtalarna en smula bakåt då det kan bli väl ljust.