Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!!

Har varit med här på forumet ett tag o lagt in någon kommentar här o där men kom på att jag nog inte presenterat mig och min bakgrund.

Heter Magnus o kommer från en lien liten ort uppe i nord östra skåne som heter Lönsboda :diss:

Bor nu I malmö med en ganska lång mellanlandning i Älmhult småland innan det :?:

Jobbar på Tetra pak som service ingenjör, vilket innebär väldigt mkt resande o avbrott i finlyssnandet o från min underbara sambo :black:

Hade jag inte trivts så bra med resandet hade det nog varit uppskattat med mer tid hemma från vissa håll.

i alla fall, till saken

Har sen jag kan minnas alltid varit intresserad av teknik mekanik musik ljud o oljud

Började pilla på o koppla in extra högtalare på gamla stereos byta elemet i högtalare till att bygga egna i tidiga tonåren. Pillade på allt som antingen kunde röra på sig eller ge ifrån sig oljud på den tiden. När man fick körkort blev det bil o med det bilstereo.

Hade ett tag en för den tiden mkt tung o grym bilstereo.

Men efter 5 inbrott o många förbannelser insåg jag att det inte var värt mödan.

Började mer o mer med 2 kanal hemma igen.

min föräldrar hade hand om min födelseorts folkets park under mina sena tonår o lite till. O i det bygget när de renoverade en gång hittade jag ett par Quad slusteg undangömda[}:)]

Så då var det till att köpa ett försteg, blev ett Rotel(betäckning är glömt för länge sen) Men någon mindre modell tror jag, och efter en hifimässa i Göteborg inte på ARKEN utan på något hotell inne i stan.

Lyssnade jag på Mirage M1 o blev helt såld.

Hade ju inte råd med dessa monster på den tiden så hittade ett par M7 tror jag det var som fick ersätta mina hembyggen(Dynaudio diskant, VIFA bas snyggt målade i djuphavsblå färg, står fortfarande hemma hos mina föräldrar i källaren[b)])

Miragen fick följa med ett tag, bytte cd till Någon av ONKYOs värstingar på den tiden o slutstegen till ett H&K i den högre skolan.

Detta var jag nöjd med några år faktiskt, eller satsade inte så mkt på den sidan just då. Hade ju en vinylsvarv med ju, ARISTON PRO kommer jag ihåg den hette med en Goldring puppa.Finns med kvar i någon flyttlåda(lovat en kompis att hans ska få den för många år sen) :diss:

Detta hängde med under tiden som mitt hifi liv låg lite i dvala.

Sen flyttade jag ner till Malmö o sålde först försteg slutsteg o cd köpte en Audion silvernight MKII 300B rör 2x8W fantastiskt ljud.

Primare:s största cd

Sålde mina Mirage köpte ett par stativare CYRUS CLS70 en mycket lättlyssnad i go högtalare som fortfarande finns där hemma. Normalt som bakhögtalare i mitt 5.1 system, men just nu som frontar i 36 timmar till tills jag är hemma från Mexico o packat upp mina nya Pioneer S1EX.

Kompletterade efter ett tag med en StrataIII sub(bilstereo basen hade nog inte riktigt gått ur kroppen :app:

Köpte mig först en nyare svarv en PRO-JECT 6.9 med en Benz micro MC20E :?: och Musical Fidelity RIAA till detta.

Detta är på g att uppgraderas mkt snart det med.

Sen blev jag intresserad av hemmabio o Cyrus hade ingen vettig center så det blev att par B&W 805s med Empire stativ o HTM4s centern,

Denons värsting reciver AVC A1 någonting 10kanaler osv ni kan betäckningarna bättre än jag[;)]

Denon 3910 dvd

Med full uppsättning Harmonic Tech kablar, PRO9 bi-wire o pro silkway.

Köpte en proj Infocus 5700.

Just i detta flyttade vi in i en gigantisk lägenhet på 160m2 med ganska öppen planlösning.

Så jag installerade mina grejer i sovrummet(enda rummet det verkligen gick att ställa upp riktigt) vilket var det största rummet ca 35-40m2 med en massa vinklar o vrån(fruktansvärda reflexer o dyl)Blev aldrig nöjd med att spela musik i det rummet!

Filmmässigt var det bara att ladda, kunde spela så det ringde i öronen utan att grannar klagade(det enda bra med den lägisen)

Men med musik lät det fruktanvärt vasst o tråkigt.

Bytte ut dvd till en beg Audionet VIP o då började det hända grejer!

Men i samma veva(efter ca 1år) flyttade vi till en mindre mysigare lägis på 101m2 i gamla väster här i Malmö.(detta är i höstas inflyttnning Okt)

Med att mkt bra lyssnings/vardagsrum på drygt 20m2.

Sålde min förstärkare o köpte Audionet MAP1+EPS o AMP VII och i samma veva ett ISOTEK sigma. Drog in dedikerad matning 16A.

Sen var jag uppe några gånger hos Jörgen på Ultimate o lyssnade på mkt men mest på Pioneers nya grymma EX system, både i hans lägenhet o i shopen o jag blev helt såld.

Och på den vägen är det, beställde frontar + center i den ljusa finishen. Centern fick jag ett par v innan jag åkte hit till Mexico o nu har jag varit här i 4v o frontarna kom i Fredags förra v. Så det står o bara väntar i vårt matrum. :evil: (Gigantiska lådor) :app:

Blev kanske lite luddigt i mellanåt o ganska långt men speglar nog mig[?]

Är jättedålig på namn o typbeteckningar och sånt men älskar vad alla dessa konstiga namn kan prestera. Skivor kommer hela tiden via pipelines runt om i världen

det värsta är att få tillräckligt med tid att bara lyssna på musik o kolla på film, fast 2 kanal är det verkligt primära.

Trodde jag nu skulle bli nöjd i sinnet men det snurrar redan nya grejer, ny svarv vill ja ha ny puppa beställd( benz micro L2)

Drömmer om rör igen...... blir kanske rör i toppen på frontarna[?][?]

Kablar o dyl kör jag mest med Harmonic tech, men det finns en uppsjö av olika saker i varierande prisklasser som kommer fram ibland+ en massa tweaks o dyl. Men det blir för mkt att skriva om[:I]

Nä nu är det bra.... ska försöka hinna med ett bildreportage med nu när jag kommer hem!!

Men detta är lilla mig AMP VII

Tack för ett mkt trevligt forum!

Guest asimov66
Posted

wow kul läsning.

ser verkligen fram emot bilderna :mm:

Posted

lönnsboda är ju bara nån mil härifrån där vi bor. Synd jobb osv drar iväg många TILL storstädernas fördyrande stressiga liv...

Fast du kanske trivs finfint. Vi flyttade omvänt ifrån vi...

:D

Posted

Jo Mayro, jag har länge tänkt fråga dig om du känner Kjell Karlsson??

I min ungdom jobbade jag ett litet tag på Volvo i Olofström o då jobbade jag ihop med honom. Helt galen o rolig som f-n!

O han kommer från din underbara ort!!

Känner ju mkt annat folk där med, hela släkten kommer från det hållet :clown:

Jo just nu trivs jag hur bra som helst, Lönsboda har jag inget emot som så, men gillar nog lite mer fart o fläng fast det är som du säger något fördyrande :dead:

O det spelas alltid mkt musik i min kära stad, KB, konserhuset, folkets park.............Malmö festivalen :evil:

O det tycker vi ju om!