Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena

Funderar på en subbas. Kanske en REL Starta III eller en Linn Sizmik 10.25. Den ska bara användas för musik. Tanken är att komplettera mina Rega R9 golvhögtalare. Dessa har en väldigt nyanserad och rapp bas. Men mycket vill ju ha mer :-)

Någon som har erfarenhet av någon av dessa subbar eller idéer om anpassning mellan sub / golvhögtalare.

Posted

Vitsen är ju oftast inte att få tyngre bas utan snarare mer rumsinformation. När subwoofern "försvinner" börjar du närma dig rätt inställning och t.o.m. med ett par så basgrävande golvare som Von Schweikert VR-8 finns det djupledsinformation att plocka hem med en subwoofer. Här är det en REL Stentor III.

Energy103.JPG

Posted

Jag har också funderat på att skaffa en och ett tips jag fått är Quads subbar. Med tanke på hur bra deras Quad L stativare låter så borde det vara värt att testa. Fantastisk finish och klart konkurrenskraftigt pris har det också. 8900 för en 12" på Audioconcept.

Posted
Vitsen är ju oftast inte att få tyngre bas utan snarare mer rumsinformation. När subwoofern "försvinner" börjar du närma dig rätt inställning och t.o.m. med ett par så basgrävande golvare som Von Schweikert VR-8 finns det djupledsinformation att plocka hem med en subwoofer. Här är det en REL Stentor III.

Spännande. Jag är också ute efter en större livekänsla. På koncerthuset så känns det ju när pukorna mullrar och lite av det skulle jag vilja ha hemma också. Samtidigt så har jag idag en system som känns ganska välbalanserat och jag är livrädd för att den balansen ska gå förlorad.

Posted

jag har haft en strata III förut o nu har jag StentorIII.

Jag tycker R.E.L subbarna är helt fantastiska på att försvinna in i systemen det känns som om de inte har något eget ljud utan liksom bara anpassar sig efter omgivningen. Det krävs lite jobb med placering o delning men när väl jobbet är gjort ger de mångfallt tillbaks. Så jag tycker verkligen du ska satsa på Strata:n

Posted

Hej

Jag lånade hem från min lokala handlare. Han har mest filmbasar men rekommenderade en Infinity Cascade 12 för musik. Jag tror den kostade 7 500 kr.

Jag har ägnat kvällen åt att testa olika inställningar och lyssnat på olika typer av musik.

Kortfattat så har jag kommit fram till följande:

Det finns basinformation som inte hörs i vanliga fall.

Jag upplever ingen förbättring av ljudbild etc med subben på (snarare tvärtom)

Det är tveksamt om det blir "roligare" att lyssna på musik med subben påslagen.

Jag upplevede det bas ljudet som kom från subben som betydligt mera entonigt än det från mina huvudhögtalare, dvs all bas lät ungefär likadant.

Resultatet är iallafall att Infinitybasen inte är något för mig (eller så begriper jag mig inte på att justera in den ordentligt). Om man kan hitta en subbas som spelar lika nyanserad bas som huvudhögtalarna så skulle det kanske funka, men då är frågan om man tycker att det är värt pengarna.

Hur som helst så var det kul att prova och nu sitter jag nöjd en stund till.

mvh

Posted
Hej

Jag lånade hem från min lokala handlare. Han har mest filmbasar men rekommenderade en Infinity Cascade 12 för musik. Jag tror den kostade 7 500 kr.

Jag har ägnat kvällen åt att testa olika inställningar och lyssnat på olika typer av musik.

Kortfattat så har jag kommit fram till följande:

Det finns basinformation som inte hörs i vanliga fall.

Jag upplever ingen förbättring av ljudbild etc med subben på (snarare tvärtom)

Det är tveksamt om det blir "roligare" att lyssna på musik med subben påslagen.

Jag upplevede det bas ljudet som kom från subben som betydligt mera entonigt än det från mina huvudhögtalare, dvs all bas lät ungefär likadant.

Resultatet är iallafall att Infinitybasen inte är något för mig (eller så begriper jag mig inte på att justera in den ordentligt). Om man kan hitta en subbas som spelar lika nyanserad bas som huvudhögtalarna så skulle det kanske funka, men då är frågan om man tycker att det är värt pengarna.

Hur som helst så var det kul att prova och nu sitter jag nöjd en stund till.

mvh

Jag har erfarenhet av sizmek 10.25 och det är en mycket bra sub för musik men 12.45 Sizmek är mycket mycket bättre, har testat ganska många subbar och enda gången som jag verkligen lyckats integrera en subb riktigt bra var just med 12.45, Man kunnde aldrig höra att subben var inkopplat utan den bara kompletarade därimot när man slog av den vart det tomt

Jag har inte prövat den gammla Sizmeken utan bara den nya med chakrasteg så det kan kanske vara en viss skilland mellan en nyare och äldre

Posted

Hej !

Placeringen av en subwoofer är viktig men ofta svår i mitt vardagsrum/lyssningsrum ser det ut så här:

vrum.jpg

Jag har byggt min själv och den har sitt ursprung som baslåda till en bil-HIFI anläggning, den är alltså byggd för att spela enbart den bas som finns. Om man skall köpa en färdig lösning som passar till musik så tycker jag att Linn verkar vara ett bra köp. Har inte hört den själv men jag vet vad pekka71 menar.

Jag funderar på att starta en bildtråd om min subwoofer och dess konstruktion om det finns intresse.

En riktigt bra subwoofer hör man inte.

MVH Jonas

Posted

Jag är ingen expert på Subbar. Provade en gång Dynaudios 500-sub till mina dåvarande C2:or men tyckte inte att dom tillförde något. Har sedan inte grävt vidare.

I hifikretsarna i Montreal framhäver man REL Britannia som den absolut bästa subwoofern för musik. Ett tips kanske.

bebop

Posted
Jag funderar på att starta en bildtråd om min subwoofer och dess konstruktion om det finns intresse.

En riktigt bra subwoofer hör man inte.

MVH Jonas

Så sant som det är sagt och infasningen är ju en tidskrävande övning. En subwooferbildtråd skulle sitta fint och det är ett ämne som det inte finns så mycket av på Euphonia.

Posted

Hej

Tack för alla idéer och förslag. Testet jag gjorde med Infinity subben, gav inte direkt "blodad tand" utan just nu så känns det som att det finns annat som jag hellre lägger "hifi slantar" på.

Jag har t.ex. beställt en Rega Saturn CD som jag går och väntar på, samt ett nytt rack. Beträffande CDn så har dom mycket att göra på REGA för tillfället. Saturn har tydligen blivit en försäljnings succe och med deras begränsade produktonskapacitet så innebär det långa leveranstider. Jag har väntat ca 6 veckor.

mvh

Posted
Hej

Tack för alla idéer och förslag. Testet jag gjorde med Infinity subben, gav inte direkt "blodad tand" utan just nu så känns det som att det finns annat som jag hellre lägger "hifi slantar" på.

Har själv en Infinity Modulus Sub som ej har varit inkopplad på ett antal år.

Får Jonas till en subwoofertråd kanske inspirationen återvänder... :?::mm::)