Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har parkettgolv i lägenheten och spikes under stativen. Detta är ingen bra kombination. För att dämpa vibrationerna till golvet ställde jag för ett bra tag sedan stativen med spikes mot hockeypuckar. Ett klassiskt tweak som fungerar ganska ok, men inte tillräckligt. Jag har provat SD-fötter och andra liknande mjuka fötter med mediokert resultat. Basen blir bättre, men inte bra. Mellanregistret blir diffust. Ljudbilden krymper, etc. Vad jag har sökt efter är en stabil kombination som fungerar bra i alla register. Högtalarna och stativet ska bilda en enhet och ska inte "vagga". Orörligt är målet. Mellan högtalare och stativ har jag gummiploppar från svalander som fungerar som klister. De suger fast högtalarna.

Med inspiration från Ringmats produkter och då speciellt Ringmat Spikestoppers och Ringmat Feets kom jag på den förträffliga idén till Jofa Spikestoppers. Jag tycker att Ringmats produkter är oerhört intressanta och de ligger därför bra till på min tweak-som-jag-vill-testalista. Idag testade jag konceptet med alternativa material, nämligen hockeypuckar och häftmassa.

Detta behövs för att själv testa Jofa Spikestoppers och klibb-feets.

8st hockeypuckar (jofa)

En borrmaskin

Ett borr (4,5mm)

Häftmassa

Borra ett hål i mitten på jofapucken. Jag borrade nästa igenom hela pucken. Tanken är att pucken ska spänna runt spiken. Spiken ska alltså inte vila på spetsen i pucken eller mot golvet. Använd en annan puck som underlag.

borr.jpg

Ungefär så här ska det se ut:

puck.jpg

Jag testade Jofa Spikestoppers direkt utan Klibb-feets. Reslutatet var utan tvekan bättre än innan. Om man lägger handen på golvet bredvid högtalarna kan man lätt känna vibrationerna från musiken. Med Jofa-spikestoppers blir dessa betydligt snällare och klart färre. Basen blev klart bättre. Övriga register tjänade även av tweaket. Kan man få bort ytterligare vibrationer? Jag tänkte häftmassa. Problemet med häftmassa är att den styvnar med tiden. Därför får man ha i åtanke att det kommande tweaket kanske inte är en lösning i längden. Det samma gäller även puckarna som i många ögon nog kan upplevas som för "fula".

Under varje puck fäste jag sedan tre punkten med lite lite häftmassa. Min tanke var att detta tweak kanske ytterligare kunde få bort lite vibrationer samt att stativet kanske kommer att stå ännu stabilare mot golvet.

klibb.jpg

Detta tweak förbättrade mellan och diskantregistrena. Det märkt tydligt att diskanten blivit med utstäckt, ljudbilden blivit större och att mellanregistret blivit fylligare. Basen blev kanske aningen bättre, men det är svårt att avgöra. Så här ser resultatet ut:

resultat.jpg

Detta är absolut ett tweak som ni ska testa om ni har problem med svängande parkettgolv och begränsad studentekonomi. Efter detta tweak är jag verkligen intresserad av vad ett par seriösa Ringmatfötter kan tillföra. Jag har läst mycket gott om dem på diverse forum.

mvh

/Jens

Posted

Kul

Får kanske testa detta efter att vi flyttat in i nya lägenheten, där ligger ett äldre trägolv o vi får se om det sviktar något.

//Johan

Posted

Hockeypuckar under högtalarna är fint...det har jag med....SUperspikes ståendes på puckar....så man får upp talarna en bit från golvstödet....

Härligt pyssel!

\\K-man

Posted

Även som apparatfötter ger hockeypuckar ett stabilt intryck. Säkert förbättringar att hämta jämfört med många gummiknoppar som ibland följer med i apparatköpet.

Posted

Har lyssnat hela dagen nu och intrycken består. Dessa "fötter" fungerar väldigt väldigt väl. PS. Man kan absolut inte jämföra rena hockeypuckar med dessa som jag -lite enkelt- har borrat ihop. Det är väldigt stor skillnad. Jag rekommenderar att testa inkl de där punkterna med häftmassa. Eventuellt kräver "fötterna" en ganska tung högtalare (sandfyllda stativ väger) för att få rätt massa.