Jump to content

dator istället för cd?

e-robban

Recommended Posts

Behöver lite råd...

Min cdspelare krånglar och jag måste göra något åt detta, frågan är vad...har dessutom tänkt köpa ny dator och funderar på att optimera den som ljudkälla och koppla till stereon istället för att laga/köpa ny spelare. Första frågan alltså, vad anser ni om detta, vad kan jag förvänta mig för ljudkvalitet jmf med min nuvarande spelare? Ni som använder datorn för seriös hifilyssning, hur har ni gjort och vad använder ni för ljudkort, externa dacar etc?

De flesta som lyckats verkar köra Squeezebox med trådlös överföring. Har ej testat själv men enligt många ska det fungera. Sen har ju en dator tendensen att väsnas en hel del, så ju längre bort datorn kommer från stereon ju bättre. Nya squeezeboxen med försteg ska ha en riktigt bra dac men den kostar som en bättre cd-spelare, så det är ju bara välja strategi. Och några har hävdar att squeezeboxen är sista spiken i cdn's kista. Stod på DI's hemsida för några veckor sedan att en listetta för några år sedan kunde sälja 500 000 i vecka och nu cirka 50 000, så dom kanske har rätt?! Skivbolagen måste sakna dom analoga dagarna lika mycket som många audiofiler :)

Själv hör jag till dom som älskar att gå upp och byta skiva. Likaså köpa nya skivor så man stödjer de musiker man lyssnar till plus att man är ju lite samlare. Men skulle det vara så att det kommer superhögupplösta format för nerladdning i framtiden får man väl anpassa sej till en hifikväll utan att resa sej ur soffan :)

Slim Devices Squeezebox ihop med en separat dac är en smidig lösning som innebär att man slipper ha datorn i musikrummet och dra kablar mellan datorn och stereoanläggningen.

Det beror på vad du har för krav. Squeezeboxen kostar under 3000:- och låter knappast bättre än en renodlad cd-spelare i samma prisklass via analogutgångarna.

Men den har en bra digitalutgång och låter bra ihop med en separat dac. Ställer du höga krav så kan du kolla på Slim Devices Transporter för 19000:-

De skriver om den i senaste High Fidelity och är helt lyriska.

Sonos har också trevliga lösningar. Jag gillar fjärrkontrollen med färgdisplay. Påminner om en stor iPod.

CD-spelaren har rest iväg på reparation och renovering, så den har minsann inte gjort sitt än, vägrar ge upp om den gamla rackaren! dessutom kändes det som det skulle bli det billigaste och ljudmässigt bästa alternativet. datorn tänker jag köra film, mp3 och internetradio på, så ett hyffsat 2.1 system (förslag?). på finstereon undviker jag alla komprimerade format så det ska bli kul att börja lyssna lite sånt igen där

kvaliteten inte märks på samma sätt :)

(edit. glömde bort att squeezebox går att ha i annat rum än datorn)

boxen + dac eller ett lite värre ljudkort + dac var några alternativ jag övervägde men i dagsläget skulle det bli mycket dyrare än att laga den cd som jag för övrigt är väldigt nöjd med. det går säkert att få superljud med en dator men det verkar som riktigt seriösa försök kräver mycket pengar och stor kunskap om ljudteknik och dator DIY och jag har ingetdera ;( tack för svaren iaf!