Jump to content

Montreals hifi-mässa

Bebop

Recommended Posts

Regntunga skyar i Montreal lördagen 14/4 kl 10.00 när jag och bättre hälft drar in till Montreals Down Town för att gå på mässa vars rätta namn översatt är Ljud- och bildmässa. Det är dock mest fråga om ljud och då i tvåkanal.

InfartMtl1.jpg

InfartMtl2.jpg

Montreal ligger på en ö ungefär som New York på Manhattan. Här (nedan) kommer vi in på Rue Université som är en av inkörsportarna till centrum, eller Down Town som man säger här. Vi har ytterligare ca 10 minuter till mässan.

RueUniversite.jpg

Mässan hålls på Sheraton som är den högra skrapan på bilden nedan.

ReneLevesque.jpg

Entren till Sheraton till vänster vid flaggorna. Rakt fram ligger Bell Centre, som är Nordamerikas största ishockeyarena och hemort för det mest publika laget i NHL, Montreal Canadians eller Habs, som man kallar dom (efter habitants = invånarna). Arenan tar drygt 22 000 och har varit utsåld de senaste 2 årens NHL liga. Mats Näslund spelade i Montreal och förra säsongen var även Niklas Sundström här. För närvarande inga svenskar. Saku Koivu från Finland är populär lagkapten här.

Diana Kralls video från jazzfestivalen i Montreal är inspelad här. Det är här de stora publikmagnaterna spelar. Nästa vecka skall jag dit och höra John Mayer.

BellCentre.jpg

Det är dags att gå in och köa, vilket tog drygt 30 minuter i 3 led. Priset är drygt en 100-lapp. Enligt uppgift tar dom in ca 12 000 människor under 4 dagar, där torsdagen och halva fredagen är stängd för allmänheten. Se även FSI MONTREAL

Fortsättning följer ...

Det blir inte ett heltäckande reportage. Mässorna är allt för lika för att gå igenom allt. Först likheter och skillnader:

> Publik är exakt densamma som i Sverige. Åtminstone är dom lika. Kanske något äldre snittålder här.

> Upplägg samma som hemma och eftersom hotellen är de samma här som hemma, så ser allt lika ut.

> En skillnad är att här spelar man inte så förbannat högt. Betydligt mer balanserad ljudnivå och man pratar mer om ljudbild och spridning snarare än tryck. Detta är mycket tydligt. T o m Gamut som i fjol spelade så väggarna bågnade hade nu en riktigt bra presentation.

Mässans bottennapp måste vara B&W. Jag vet att dom kan bättre än så, men deras presentation var så dålig så att folk skakade på huvudet. Ljudet var heller inte mycket att hurra för (körde inte 800-serien).

Bryston syntes inte till och Classé hade bara en skylt och en integrerad förstärkare på plats.

Bästa ljud går utan tvekan till Verity tillsammans med bl a Nagra. Deras Lohengrin för drygt 700 000 är mästerliga, men även de lägra prisklasserna spelade makalöst bra.

Som god 2:a sätter jag Jadis tillsammans med högtalare från Pierre Gabriel. På delad andra plats Sonus Fabers nya Elipsa. Oerhört bra.

På 4:e plats sätter jag KEF 207 tillsammans med förförstärkare från Conrad Johnson och Chord förstärkeri. Jag har aldrig hört KEF 207 så här bra.

Först bilden ut kommer från Wilson. Samtliga modeller spelades, men jag hörde bara Watt Puppy mk8 när jag var där. Dom spelade över VTL. Jag gillar VTL skarpt men har lite problem med Wilson, vilket kanske säger mer om mig än om dom.

WattPuppy.jpg

... och utanför väntar andra Wilson på sin tur.

Wilson.jpg

Valve Audio är ett nytt märke för mig. Det för sig om en hybrid för- o slutsteg på 200 watt som spelade på de tyska trumpeterna. Musiken kom via Avid skivspelare och den nya pickupen från Mobil Fidelity. CD'n var Meitners integrerade. Jag har lite problem med dessa hornhögtalare, så jag vill inte ge några omdömen om elektroniken.

ValveAudio.jpg

Monitor Audio presenterad nya högtalare med banddiskant. Jag har heller inte sett Musical Fidelity's monokolosser tidigare. Det kan vara så att Monitor Audio har kommit fram med en femetta. Ljudbild och diskant/mellanregister var mästerligt bra, medan basen var lite odefinierad och gav ett lite mullrigt intryck. Jag gissar dock att rummet hade sin del i detta. Skall vara intressant att följa.

MusicalFidelity3.jpg

MusicalFidelity.jpg

Här kommer lite fler bilder ...

Sonus Fabers nya Elipsa tillhörde mässans höjdpunkter. Spelade med Ayre monoblock och Audio Research CD7 och Ref 3. Himmelskt. T o m McGrath som lyssnade på dom med medhavd musik gratulerade agenten till en mycket bra bygge.

SonusFaber.jpg

Mycket rörförstärkare. Här KR Enterprise. Låter bra men jag tänder inte på den här typen av anläggningar. Det finns enklare sätt att nå nirvana.

KR.jpg

Mark & Daniel är en högtalartillverkare från Sydkorea. Designen är inte i min smak, däremot lät de rätt så OK om än lite anonymt. Enligt utställaren har de fått flera priser i Asien i form av bästa mässljud. Jag har aldrig sett eller hört dom förr. Förstärkeriet heter Audio Zone. Har fått bra omdömen i HiFi+.

Korea.jpg

Korea2.jpg

Jag hörde Kharma för första gången. Tillhörde också bland det bästa på mässan. Saknade lite botten, men det som presenterades var kanon. De drevs av MBL CD och förförstärkare plus nypremiär för kanadensiska Tenor OTL slutsteg som varit borta ett par år. Mycket omtalade och omskrivna i Quebec. Prislapp, ca 550 000 SEK per par (+ moms). Bra som tusan men knappast prisvärt.

Kharma.jpg

Tenor.jpg

Jag har inga bilder på Verity pga av för dåligt ljus plus att allt var i pianolack. Men jag är helt såld på deras modeller. Mycket bra högtalare. Istället skickar jag fram KEF's 207 som jag aldrig hört spela så bra som här. De har gjort något med diskanten som inte längre låter så pressad som jag upplevt dom tidigare. Jag inbillar mig också att Conrad Johnson som försteg hjälper till. Jag blev imponerad av KEFarna.

KEF207.jpg

Slutligen en annan favorit på mässan. Högtalarna kommer från Pierre Gabriel med norska SEAS element. Ingen vacker skapelse men låter förbaskat bra. Massor av Jadis elektronik som kittlar lite extra hos mig.

Jadis.jpg

Mer än så här blir det inte. Detta har bara varit lite glimtar av vad som visats. Det som inte är med är i princip samma som visas upp i Sverige. Jag är också uppriktig när jag påstår att både Arken och Stockholm håller lika hög klass, så det finns ingen anledning för er att åka till Montreal för detta.

Några album hittade jag också ...

Album.jpg

..Jag har inga bilder på Verity pga av för dåligt ljus plus att allt var i pianolack. Men jag är helt såld på deras modeller. Mycket bra högtalare...

Nä men, jäsikens va synd, jag som hade hoppas på ett par bilder av deras Lohengrin.. En äkta drömhögtalare!

snyggt jobbat annars!

/ptr

Bästa ljud går utan tvekan till Verity tillsammans med bl a Nagra. Deras Lohengrin för drygt 700 000 är mästerliga, men även de lägra prisklasserna spelade makalöst bra.

Måste erkänna att det inte förvånar mig. Med purfärska upplevelser från ett par mindre Verity i ett genomtänkt rum förstår jag precis vad du menar.

Nä men, jäsikens va synd, jag som hade hoppas på ett par bilder av deras Lohengrin.. En äkta drömhögtalare!

snyggt jobbat annars!

/ptr

Du får nöja dig med test av Sarastro från Stereophile och Enjoythemusic samt Verity Audios hemsida.

Sterephile Verity Sarastro

Enjoy The Music Verity Sarastro

http://www.verityaudio.com