Jump to content

NAGRA bilder har jag lyckats ta i KINA

Guest patrikcaesar

Recommended Posts

Guest patrikcaesar

Sitter nu pa ett internetcafe i Guangzou, eller det som av oss vasterlanningar kallas Canton eller Osterns Parla.

Har ar en bild av parlfloden.

Pearlriver.jpg

Guest patrikcaesar

Ni som har last vad jag skrev pa hifi-forum, kommer att kanna igen texten, men a andra sidan far ni se LITE bilder, det ar svart att ta om folk inte vill och dar ar vakter over allt. Men vad gor man inte for sina Hifi vanner :cool:

Efter 2 dagars strosande runt i butikerna som alla ligger i ett distrikt (sag detta fenomen i Shanghai och Beijing med)

Distriktet uttalas ungefar US SHOE och nu pa kvallen sitter jag har framfor en bildskarm och har verkligen fatt mindervardeskomplex.

BTW Eftersom det inte finns vara sista tre bosktaver sa skriver jag med Anglikanskt alfabet.

Det blir ju lite gissningslek, men det gar efter ett tag.

Skall forsoka att inte bli langrandig.

Butikerna har i Guangzou ar vansinnigt valsorterade nar det galler HIGH-end.

Det kanns som om det som visas upp i vara basta Svenska butiker far oss att framsta som fattiglappar och tankarna leder mig mot Siba & ON OFF.

Det ar JM LAB GRAND BE, B&W 800D, Chord slutsteg som kostar 600 000, stora som f-n....ja det finns inget annat ord for det.

Jag har sett SAMTLIGA JADIS produkter i EN butik! I samma butik satt jag aven och strolyssnade pa GIGANTISKA MBL...lat ASBRA!!!

CAT for och slutsteg, som forresten yours truly har kontakt med och kommer att introducera.

De storsta ELAC stod lite nonchalant i en horna, Avantgarde horn, SME, KUZMA, skivspelare som jag aldrig sett maken till och sa far man INTE ta en enda bild sa jag kan visa er.

INTE EN ENDA!!!!!! (fast jag lyckades anda) :evil:

blandatgodis.jpg

denna bilden har bara lite smagodis, det kommer lite storre chunks :mm:

Jag har varit i Kina 4 gr och den forsta var nastan 10 ar sedan nu.

Da som nu vill man garna kolla upp lite produkter och av de fa personer som talar Engelska, tillhorde Jadis butikens och MBL en av dem.

Det som var markligt var ocksa att endast de som talade Engelska, var trevliga

( Jag skall pa den stora massan i Guangzou i overmorgon och kanner en tjej som arbetar for ett exportforetag och hon talar utmarkt Engelska, visat mig runt och tolkar for mig.)

Tillbaka till MBL och JADIS butiken...eller vad man nu skall kalla den.

Agaren tyckte det var riktigt trevligt att fa besok fran Sverige och ju mer vi pratade med varann desto mer sympati fann vi.

HIFI ar ett universiellt intresse som dar det verklige ar ett intresse ar som med Emil och Borgmastarens son, det liksom "klickar till" i ogonen pa en och vips sa gar timmarna.

Manga Te-kannor senare och en riktigt forvirrad tjej, som forundrat tittade pa hur dessa man fann varann och pratade ett sprak som inte hon ens forstod, trots att hon talar riktigt bra Engelska.

Vi gick igenom samtliga foretag som jag kanner till sen innan och nya som ar MADE in CHINA.

Vi satt i narme an 3 timmar och pratade och han tog fram Hifi-bibel efter Hifi-bibel (ja de ar inte tidningar, de ar ruskigt tjocka) och inte ett enda marke fick ens ett godkannade av agaren.

-Men de ar billga sa jag med mer och mer slokande huvud..

-Ja men det ar pga att de ar skrap/Skitprodukter, svarade han med mer och mer eftertryck.

-Men visst finns det val kablar som ar bra fran Kina, trevade jag fram.

-Allt som kommer fran Kina kan se bra ut, men det ar skrap, lita pa vad jag sager. Du har sett de sma bilarna som kallas Q-Q?

Skulle du satta dig i en sadan och kora nar du vet att den inte testats som Europeiska bilar?

De ser bra ut och gar att kora med, men vinter och krockar och livslagnd?

Killen ifraga sag ut att vara max 35, men har hallit pa med HIFI i 10 ar och han sa att, vi i Europa borde vardesatta var hoga kvalite, som MBL eller Jadis till exempel.

Forresten tyckte han det var synd att Forsell var borta och han tyckte det skulle vara trevligt att traffa Marten Design-pojkarna.

Han sa ocksa att de butiker dar jag faktiskt blivit riktigt illa behandlad i, inte forstar att HIFI handlar om att bygga langsiktiga relationer med sina kunder och dar man i borjan kanske inte saljer ngt alls, kommer att finna att med ratt behandling av kunden och ett arligt beteende kommer bygga en lang relation som ofta slutar i flera affarer och med nya kunder som foljd.

Han sa ocksa att ett riktigt intresse star over pengar, man koper det som verkligen ar bra och sa slickar man saren efterat.

Detta blev langre an jag trodde, skulle bara bli en liten reflektion av mina upplevelser.

Sitter just nu som sagt pa ett internetcafe och kanner att mitt mindervardeskomplex borjar rasa inom mig.

Nihao,

Patrik

Guest patrikcaesar

Som ni forstar kommer jag att ladda upp det jag har i fotovag, vilket inte ar sa mycket, det var marklig kansla att inte fa ta en enda bild.

Killen med MBL affaren hade akt pa HIFI-massa till Shanghai, vilket tyvarr inte gjorde att bildskorden blev battre.

AVEN om jag fick riktigt bra kontakt med hans anstallda, sa var det ett vanligt nej, medans de andra butikerna var riktigt sura efter man fragat.

Till slut blev jag sa sur pa en av killarna i en butik och bad Natalie astt oversatta vad det var som var sa forbannat hemligt i deras skyltfonster.

Det kunde de inte svara pa, men det blev anda ingen bild.

Markligt.

Accustat.jpg

Vad sags om ett par smaeletrostater :clown: Allvarlit maste jag sga att det var de storsta eletrostater jag sett, Martin Logans fulltonseletrostater och mina egna Audiostatic 500 som star och samlar damm var sma i jamnforelse.

Det ar en FET forstarkarkombo i mitten. :o

Slutsteget ar typ stora ROTEL

Guest patrikcaesar

Det finns ett kvarter av RIKTIGT tung hifi i Beijing, sist jag var dar satt jag och lyssnade pa Jadis 800 och Jadis hornhogtalare, B&W Nautlius snackan, Grand Utopia(inte BE) Jeff Rowland mm. Tankte forst att ja skulle skicka denna informationen till Eliot per mail, men kanske aker nagon av er till Beijing och far Hifi-langtan?

Kvarteret ligger i hornet av en av stationerna pa Beijings underground/TUBE/subway.

Nastan 100% saker pa det ar korsningen mellan Xizhimenwai Daije(=Street) och Xinjiekouwai Daije.

Det ligger en Mac Donalds pa hornet, vad jag kommer ihag och dar finns pa Xinjiekouwai Daije lite mindre HiFi butiker och de kan visa dig vart du skall ga.

Sen har man en riktikt trevlig promenad ner for Xinjiekouwai Daije tills du kommer ner till Xidan market.

Lang gata, men trevlig att strosa ner for tills man kommer till Xidan.

Angaende Kinaprodukters kvalitet, sa ar det inte den forsta gangen jag hort detta, i Beijing for 4 ar sedan sa en kille i en butik samma sak, han kunde inte forsta varfor vi Europeer intresserar oss for Kina-HIFI.

Jag sa att det ar billigt, fast da jag beratade vad det kostade i Sverige, tyckte han det var konstigt att en importerad produkt i Sverige kunde kosta 5 ggr mer an i en butik i Beijing.

Han tyckte det var konstigt att Svenskar som han altid fatt hora var arliga och okorrumperade kunde lagga pa sadana vinster.

Dock maste jag forsvara oss Svenskar mot detta pastaende, med att en fabrik jag hade kontakt med hade en riktigt sot liten rorforstarkare som i butiken i Beijing kostade 3000:-, me da jag pratade med fabriksagaren ville han ha 5000:- i exportpris!!!!

Sa jag tror inte att de som handlar med Kinaprodukter lagger pa 5ggr.

Avantgarde.jpg

Inne i den har butiken var det Hong Kong Kineser som faktiskt var riktigt trevliga, det var bara tva butiker pa 50 mojliga, sa ni forstar vad jag gatt igenom for att kunna visa er nagra bilder overhuvudtaget.

Guest patrikcaesar

I Beijing fanns det forresten ett marke som hette MIC om jag inte misstar mig och det var en intergrerad forstarkare som sag ut som Mark Levinsons fast lite frackare. Jag fragade vad den kostade 4000:- sa butiksforestandaren, men sa att han inte vile salja den till mig for att den var sa dalig i kvaliten att han skulle skammas.

I Avantgarde butiken med HK kineserna hade de riktigt mycket tonarmar, men jag tog bara 2 bilder, ville inte fresta pa det goda forhallandet vi fatt, sa jag fick halla mig lugn, SVART!!!!!!!!!! :black:

SME.jpg

Guest patrikcaesar

Som sagt de har himmelska produkter i sina butiker.

Min resvaska, som inte ar jatte stor kom med i bakgrunden sa att man ser lite hur stora dessa CAT slutstegen egentligen ar.

Tyvarr tyckte denna affarsinnehavaren att det skulle vara for jobbigt att asa in dem i ett av lyssningsrummet.

Just det, de flesta butikerna har ju inte bara ett lyssningsrum, utan flera av hog kvalite, det ar som att ga pa en massa med BRA rum.

Man stanger dorren och sa ar det skont tyst och man hor bara musiken floda.

HAFTIGT :mm:

CAT.jpg

Guest patrikcaesar

CAT2.jpg

MUMS, VILL HAAAAAAAAA!!! :mm:

Just det varfor har galningen med sig sin resvaska till stan?

Jo for att jag har hittat ett Tweedtyg i London for manga ar sedan och visst ar skraddarna bra i Thailand, men de flesta ar lite slarviga i turistomradena, medans de har skraddarna om man inte valjer de billigaste, gor ett rikitgt bra jobb.

Det omradet dar man gor klader, ligger riktigt nara "US SHOE" (skulle haft Natalie har sa skulle hon kunna skriva hur det stavas pa riktigt.

Men det ar nara floden och mitt i centrum och jag tror de fattar om ni sager "US SHOE" for sa later det verkligen nar Natalie sager det.

Guest patrikcaesar

Natalie , ja hur ser denna lilla spada varelse som tycker att det ar intressant med HIFI och vad den underkliga vasterlanningen hittar pa.

kak.jpg

Jo det kommer en bild pa henne med fast nu en bild pa en restaurang dar jag inte heller fick ta en bild, de gjorde de godaste rispankakor med fyllning, jag nagonsin smakat.

SMAKAT manga, ja, faktiskt, det ar en av mina favoriter och de har var otroliga, 5:- och da blir du matt. :app:

Guest patrikcaesar

Jag kommer att rulla hem, for det finns sa manga olika typer av mat fran sa olika typer av provinser att jag annu efter snart 10dagar inte smakat av alla typer.

Kommer ihag Hunan, Sizuan och naturligtvis Cantonesisk mat.

INGET liknar det man ater i Sverige

Natalie.jpg

Har sitter Natalie och jag efter hon bestallt in, hon tycker att det ar skitroligt att jag har sadant intresse for att prova pa olika typer av mat. :mm:

Blivit hembjuden manga ganger nu till hennes familj, de vill traffa Gwailown (vita spoket ungefar) och hennes farmor insisterade pa att hon maste fa traffa mig med, sa har sitter vi:

familjen.jpg

Jag, faster, farmor, pappan och mamman. :) Farmorn var otroligt pigg och pratade oavbrutet, vilket Natalie ocksa gor, sa jag ser vart hon fatt det fran.

Jätteintressant!!!

Det där med inställning till service är intressant. Du behöver inte gå längre tillbaka än 20-30 år, så hade Du samma fenomen i Europa inklusive Sverige. Att sätta kunden i främsta rummet är en relativt ny uppfinning. Janne Carlsson satte igång detta på SAS på sin tid och idag genomsyras de flesta västeuropeer inklusive USA och Japan av en kundservice kultur. Canada ligger fter i det avseendet. Här är inte kunden i centrum.

Du kan t ex inte köpa ny bil på lördagar och söndagar i Quebec provinsen eftersom det inte gynnar säljarnas familjeliv. Kundservice är ett stort debattämne här, där man jämför med USA och Västeuropa som benchmark. Jag inbillar mig att det är det som råder i Kina också. Efter att ha varit ett helt slutet system är det säkert en lång resa för dom till t ex japanerna respekt för sina kunder.

Eller kan det vara så att produkterna hamnat i butikerna på med icke helt rumsrena metoder? Kopior rent av?

Bebop

Guest patrikcaesar
....Eller kan det vara så att produkterna hamnat i butikerna på med icke helt rumsrena metoder? Kopior rent av?

Bebop

Det ar helt klart original, det kostar skjortan och i de butikerna jag blev bra behandlad, var det inga problem att lyssna och titta nara, jag ror inte prylar jag inte har rad med, med min lilla reskassa, men det ar helt klart riktiga prylar.

Det ar strikta kontroller pa import i Kina sa det ar fran riktigt hall med.

Det dar med att inte fa ta foto ar inget butiken i sig hittar pa, det star pa skyltar inna du gar in och det verkar vara Statligt kontrollerat, kvarleva av aldre tider?

Tror det.

Kina gar ju igenom en sadan otrolig forandringsprocess att man knappt kan inse vidden av det.

Jag upplevde att med 3 ars mellanrum i Beijing, var det stora delar av staden jag inte kande igen mig i och jag strosar verkligen runt, eller forsta gangen var det inte sa mycket trafik, men ett par ar senare, sa satt jag konstant i trafficjams.

Natalies familj har det bra med Svenska matt matt, hennes moster kor en sprillans ny Buick och hennes andra moster ar tat, de bor i en etage lagenhet med marmor overallt.

Det ar ett land med ENORMA kontraster, stadslivet och ovre mellanklass kinesen har det bra, vissa battre an Svenska motsvarigheten.

Guest patrikcaesar

Mostern insisterade pa att vi skulle ut pa landsbygden och detta var riktigt kul, for inte var det nagon landsbyggd i vara matt matt.

Landsbygd.jpg

Detta ar deras version av landsbyggd, troode de drev med mig, men det ar sant. :o

Guest asimov66

riktigt trevligt det du skriver och fotona med. jag måste bara berömma dig och genom de postningar som du gör. Det är alltid riktigt trevligt att läsa och ta del av dina reflektioner. Tack.

Guest patrikcaesar

Mostern tog ocksa ivag oss till en park, som sag ut som en aldre Kinesisk park, men det var allt nytt, 25 ar max!

Men det ar intressant och sa far ni mse en bild pa mig och foraldrarna sa ser ni hur stor jag ser ut i deras sallskap, vilket verkar vara underligt for mig men inte dem alls, de aker ofta till Hong Kong och dar ar ju vasterlannigar manga.

Park.jpg

Moster ar kladd i Rosa, riktigt kul manniska, ja det ar de alla forresten i familjen, helt annorlunda mot Shanhai och Beijing kineser kanns det som.

Moster.jpg

Nej mina vanner nu ar det laggdags

Nu blir det inte mer fran kina och mig pa ett tag.

HIHAO

Patrik

Guest patrikcaesar
Patrik, hur lång är du? hehe :)

//rillo

SME 3009 maste varit en specialutgava, for ja, den var helt i guld och sag otroligt lacker ut. :mm:

181cm och Natalie kan inte vara mer an 155, tunn som en liten flicka. men riktigt trevlig och rar, tycker att den Svenska jatten fran vast ar intressant.

Jag kommer ihag att jag skulle pa toaletten i Beijing en gang, for strax 10 ar sedan, hade varit korkad nog att dricka nagon slags mjolk med nagot som sag ut som korsbar i.(Tsan zu)

20 minuter senare sa lat min mage som en vulkan pa vag att fa ett utbrott, vilket min mage var pa vag att gora ocksa.

hittade en toalett, men den gick inte att lasa, vilket de manniskor inne pa toaletten utnyttjade flitigt, de vile se hur en vasterlanning sag ut pa toa.

Jag var skitforbannad :angry: , men inte hjalpte det, deras nyfikenhet, tog overhanden.

Nu efterat kan jag skratta at det, men da det skedde var det inte kul.

I borjan av Maj kommer Ferguson Hills mini att saljas, Tim Hill ar en otrolig perfektionist sa han har inte accepterat kvaliten pa minin innan, men nu ar det pa vag.

Fick precis mail fran honom.

Fick bara tilldelat Sverige 10 set!!!

Maila mig for bestallning.

patrikcaesar@yahoo.com

MVH

Patrik

Canada ligger fter i det avseendet. Här är inte kunden i centrum.

Du kan t ex inte köpa ny bil på lördagar och söndagar i Quebec provinsen eftersom det inte gynnar säljarnas familjeliv.

Bebop

Handlare är ochså människor...

SME 3009 maste varit en specialutgava, for ja, den var helt i guld och sag otroligt lacker ut. :mm:

181cm och Natalie kan inte vara mer an 155, tunn som en liten flicka. men riktigt trevlig och rar, tycker att den Svenska jatten fran vast ar intressant.

Jag kommer ihag att jag skulle pa toaletten i Beijing en gang, for strax 10 ar sedan, hade varit korkad nog att dricka nagon slags mjolk med nagot som sag ut som korsbar i.(Tsan zu)

20 minuter senare sa lat min mage som en vulkan pa vag att fa ett utbrott, vilket min mage var pa vag att gora ocksa.

hittade en toalett, men den gick inte att lasa, vilket de manniskor inne pa toaletten utnyttjade flitigt, de vile se hur en vasterlanning sag ut pa toa.

Jag var skitforbannad :angry: , men inte hjalpte det, deras nyfikenhet, tog overhanden.

Nu efterat kan jag skratta at det, men da det skedde var det inte kul.

I borjan av Maj kommer Ferguson Hills mini att saljas, Tim Hill ar en otrolig perfektionist sa han har inte accepterat kvaliten pa minin innan, men nu ar det pa vag.

Fick precis mail fran honom.

Fick bara tilldelat Sverige 10 set!!!

Maila mig for bestallning.

patrikcaesar@yahoo.com

MVH

Patrik

Jättetrevligt reportage!

Vad är det för Hifi mässa ni skall gå på och när börjar den?

Mvh.

Affe

Guest patrikcaesar
Jättetrevligt reportage!

Vad är det för Hifi mässa ni skall gå på och när börjar den?

Mvh.

Affe

Det ar ingen Hifi massa, det ar den storsta produktmassan i Kina och jag var pa den igar och det var en jattestor massa, nej det ar att underdriva, massan var sa stor att trots att jag inte stannade utan gick i stort sett oavbrutet, sa hade jag inte en chans pa de 10 timmar ja la dar att se ....halften, eller kanske en 1/3 del. :o

Den var inhyst i 2 olika byggnader och man fick slussas med buss mellan dem och jag fick en chock da jag insag att med en timma kvar till 18.00 da de stangde, sa var de 7 vaningarna med vansinnesytor omojligt att ens skrapa pa ytan. :o

Maste saga att jag sag pa reportaget om Roberts nyoppnade butik i Stockholm, antligen kan man sluta kanna mindervardeskomplex, da man talar med sina Kinesiska kolleger, det finns en butik som kommer upp till deras standard.

Kolla in reportaget.

Patrik

Det finns ett kvarter av RIKTIGT tung hifi i Beijing, sist jag var dar satt jag och lyssnade pa Jadis 800 och Jadis hornhogtalare, B&W Nautlius snackan, Grand Utopia(inte BE) Jeff Rowland mm. Tankte forst att ja skulle skicka denna informationen till Eliot per mail, men kanske aker nagon av er till Beijing och far Hifi-langtan?

Kvarteret ligger i hornet av en av stationerna pa Beijings underground/TUBE/subway.

Nastan 100% saker pa det ar korsningen mellan Xizhimenwai Daije(=Street) och Xinjiekouwai Daije.

Det ligger en Mac Donalds pa hornet, vad jag kommer ihag och dar finns pa Xinjiekouwai Daije lite mindre HiFi butiker och de kan visa dig vart du skall ga.

Sen har man en riktikt trevlig promenad ner for Xinjiekouwai Daije tills du kommer ner till Xidan market.

Lang gata, men trevlig att strosa ner for tills man kommer till Xidan.

Jag ar nu i Beijing och i morgon eftermiddag tanker jag bege mig dit medan mina vanner besoker sidenmarknaden ;)

Vissa saker ar klart billigare i Kina sa jag kopte ett AF-S Nikkor Zoom 12-24mm 1:4 G ED for 8250Y i Tianjin och ett 4GB Extreme III CF kort kunde man fa for 400Y (Beijing)...Jag behovde det minneskortet da det bara far plats 242 NEF-bilder (Nikons RAW-format) pa 4 GB och idag tog mitt andra 4GB kort slut :blush

Far se om det blir nagra HiFi-bilder fran Beijing.

Halsningar,

Eliot

• 2 weeks later...

Jag är nu tillbaka från Beijing och som jag lovat gav jag mig på jakt efter tung hifi ;)

Det finns ett kvarter av RIKTIGT tung hifi i Beijing, ...

...//...

Jag tog tunnelbanan, ringlinjen, linje 2 till stationen Xizhimen (markerad med pil på kartan)

beijing-subw.jpg

...och när jag kom ut ur stationen så befann jag mig på en plats med viadukter med stora väger så det var lite svårt att känna igen sig från kartan. Med hjälp av en västerlänning fann jag emellertid Xizhimennei Dajie (stavning efter min karta!) där jag gick och gick tills jag efter 20 min plötsligt på andra sidan vägen såg detta

shop1.jpg

Jag delförstorar bilden så det blir tydligt vad det var som fångade min uppmärksamhet

shop2.jpg

Efter att sett den affären så tittade jag mig runt och upptäckte då andra affärer

shop3.jpg

- Jag hade alltså hittat rätt och bara 100m längre fram där gatan slutade som en tvärgata till Xinjiekou Beidajie (T-korsning) fanns mycket riktigt en McDonalds. Jag har markerat på kartan ungefär hur jag gick och nu befann jag mig vid den svarta punkten ....

...och när jag kom ut ur stationen så befann jag mig på en plats med viadukter med stora väger så det var lite svårt att känna igen sig från kartan.

Det finns ett antal ringvägar runt Beijing och den innersta av dessa går precis ovanför tunnelbanans ringlinje ;)

Jag gick in i affären med skylten HiFi Audio & Video men där hade de bara kinesiska apparater och det var bara butiksinnehavaren som kunde tala engelska. Han var emellertid mycket tillmötesgående och jag fick gå in i det stora lyssningsrummet som han höll på att färdigställa och där hade han diffusorer i taket och draperier runt rummet. Tyvärr var det mycket mörkt men jag tog ändå en bild på en CD-spelare som såg otroligt robust ut

shengya.jpg

Det rör sig om Sheng Ya CD-3 som i designen och färgvalet för tankarna till danska Gryphon.

Jag visar en bild från deras webbsida:

2007312321939502.jpg

och de hade förstärkare i samma design

20073123221175067.jpg

Man spelade på högtalare från Aurum Cantus och det lät riktigt trevligt :app:

- Jag försökte luska ut var någonstans det fanns dyrare icke kinesiska prylar men det låtsades han inte veta något om :(

Jag gick sedan fram och tillbaka på Xinjiekou Bei Dajie men jag fann tyvärr inget :blush