Jump to content

DVD tips - Med otroligt ljud

Recommended Posts

Porcupine Tree's nya DVD-live "Arriving Somewhere" är helt otrolig. Gillar man både ljud & rockmusik måste denna DVD införskaffas. Jag har ingenting i min skivsamling som kan jämnföra sej med ljudet som är på den dvd'n, och då pratar jag två kanaler.

PorcupineDVD.jpg

För er med 5:1 så skrev sound and vision så här: “When it comes to surround sound, Porcupine Tree is in a league by itself.â€

Har lyssnat på den i 5.1 hemma hos en vän, och det var första gången jag förstod varför man kör 5.1. Låter helt fantastiskt.

Det är lite frustrerande när man sitter med en riktigt fin cd-spelare och ICA-maxi dvd-spelaren låter bättre! Men jag ska försöka rippa ljud-spåret och bränna en skiva och spela i Capitolen och höra hur det låter, det ska bli mumma!!

Nu är den rippad och bränd på CD.... Fick bättre stereoperspektiv, bättre basdefinition & lite mer realism. Paradgrenen för en bra cd-spelare brukar ju vara musikaliskt flyt, men där är det ingen större skillnad! Det är väl flyt ofta en bra inspelning har i överflöd, jämfört med mindre bra.

Nu är sporten att få bilden från dvd'n synkad med ljudet från cd'n :clown:

Ja jag kan inget annat än hålla med.Köpte den för några veckor sedan och den är ju inte bara bra inspelad....dom är bra musiker oxå. Gillar speciellt trummisen som har ett riktigt gytt häng i sitt spelande samt att dom lattjar runt så förbannat. Mycket bra på alla sätt.

Ja jag kan inget annat än hålla med.Köpte den för några veckor sedan och den är ju inte bara bra inspelad....dom är bra musiker oxå. Gillar speciellt trummisen som har ett riktigt gytt häng i sitt spelande samt att dom lattjar runt så förbannat. Mycket bra på alla sätt.

Jooo givetvis är det ju det som är den riktiga behållningen, just hur dom lattjar runt i Hatesong är ju underbart. Och om två dagar släpps nya full-längdaren. :mm:

Jag håller med Kansas. Ljudet och musiken på dvd´n är sjukt bra!!

Men "ungdomarna" har det tungt mot Genesis SACD släpp! Köp in och lyssna på

"Trick of the Tail" på Sacd utgåva. Suveränt ljud och Musiken är lysande!

Innhållet på denna nya SACD är digert: CD ljud 2ch, SACD 2ch och 5.1, DTS 96/24 5.1 samt lite videor och sist men inte minst:

7 låtar live från turnen -76.

Köptvång utlyses!

/FZA

Känns inte riktigt lika hård, mindre "mangla på" partier. Jag är både spänd och orolig inför denna skiva.... Får intrycket att den inte är lika genomtänkt som Deadwing. Han har ju 50 andra sidoprojekt plus studio och så, något måste ju bli lidande. Men det är alldeles för tidigt att säga. Jag kommer ihåg att Deadwing tog bra många lyssningar innan man förstod hela skivan. Känns oxå som det är en temaplatta då de flesta texter verkar handla om dagens ungdoms xbox spelade-adhd piller knaprande-media konsumerande livsstil, utan någon som helst nyfikenhet för något som inte serveras i tv-rutan.

Har lyssnat igenom plattan ett antal gånger nu och kan säga att visst..den blir bättre men inte lika bra som varesig Deadwing och framför allt inte In Absentia. Och visst känns det som en tema platta då det framgår melodisligor från In Absentia i låt 3 om jag inte minns fel (kan va 2:a låten.)

Kanske är det så att han själv är en tokig 360 anhängare :) man måste ju hitta nya saker att skriva om hela tiden. Vet det själv av egen erfarenhet...kan lätt bli ideé torka annars.

Har lyssnat igenom plattan ett antal gånger nu och kan säga att visst..den blir bättre men inte lika bra som varesig Deadwing och framför allt inte In Absentia. Och visst känns det som en tema platta då det framgår melodisligor från In Absentia i låt 3 om jag inte minns fel (kan va 2:a låten.)

Kanske är det så att han själv är en tokig 360 anhängare :) man måste ju hitta nya saker att skriva om hela tiden. Vet det själv av egen erfarenhet...kan lätt bli ideé torka annars.

Instämmer till 100%. Men som sagt fortfarande en helt okej skiva. Jag försöker lyssna på den hemma i stereon men live-dvd'n åker på istället hela tiden :blush ! Måste gå och se dom när dom kommer till Göteborg.

Och apropå nya Genesis utgåvorna... Alla som irriterat sej på tunna 70-tals inspelningar... Spring och köp! Så här SKA det låta! Hoppas detta blir en benchmark för alla remasteringar som komma skall!

• 2 weeks later...

Fasen..va dålig jag är på att svara :) lirar i ett eget band som tar mycket tid nu. Hinner knapp sitt å kolla på live dvd:n ens :D Jag kan hålla med om att jag tyvärr inte låter skivar snurra så länge innan jag slänger i In Absentia istället :dead: En annan platta som snurrar ganska så friskt är A Perfect Circle -thirteenth step- viket är en förbannat bra platta