Guest Peo Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Mercury 534 891-2, © 1997 Jag sitter här och återupptäcker gamla godingar som jag glömt av.. Haris Alexiou är en kvinna som varit aktiv i en bra bit över 30 år nu, och fortsätter att förtrolla sin publik. Musiken är traditionell grekisk folkmusik i grund och botten, även om det på senare år har blivit lite mer modernt. Det är melodiskt så det förslår, och på en gång tragiskt som vackert. Haris har en säregen röst som kanske inte fastnar omedelbart, men ger man henne en timme eller två så är det bara att kapitulera. Hon har en sån enorm känsla, sån passion! Inte helt olik min andra kvinnliga älskling kanske.. (Maria Callas) Intressant att båda två är grekinnor. Ni som inte har hört detta bör kolla upp detta på fullaste allvar. Just den här skivan är bland de bästa skivor jag äger, alla kategorier. Det är en liveupptagning från 1993 om jag minns rätt. Musikmässigt är den genomgående superb, och även ljudmässigt håller den hög klass. Vi bjuds på ett luftigt ljud med lågt brusgolv. Det svävar, och den rätta känslan infinner sig snart. Det blir lite grötigt vid vissa partier, men det är marginellt verkligen. 17 spår, 17 anledningar att bli kär. Jag har sett att det kom en specialutgåva förra året, som innehåller dels den här samt den andra tunga skivan i hennes repertoar (Girizontas ton Kosmou), inklusive en DVD och grejer.. Jag skall försöka hitta den, det låter som en hit. Skivorna kan vara lite bökiga att hitta i Sverige nu när fabror Zorba har gått i pension (snyft!! Stockholms bästa skivbutik, på Vasagatan.. Stängde för alltför många år sedan), men Amazon brukar fungera. Hennes website finns här: länk Quote
Guest Peo Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Nu har jag fått hem den nya upplagan som förutom två fullmatade CD även innehåller en live-DVD med en massa skoj på. Det är en snygg box utgiven på Mercury/Universal 06025 1718349 0, och den bör gå att beställa var som helst om man inte plockar den jag länkar till nedan. Ljudet är markant bättre än de gamla, så detta är absolut den utgåva man skall skaffa sig!! Kanonljud faktiskt! Jag köpte min här: länk och det funkade utmärkt. Snabb leverans (4 dagar) och boxen var ny och inplastad. Det finns inga ursäkter nu alltså, hehe.. Quote
Guest Peo Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Hehe, verkligen! Särskilt när man sluter ögonen och lyssnar.. Quote
Recommended Posts