Guest patrikcaesar Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Sitter just nu pa ett internetcafe i Guangzou, det som av oss vasterlanningar kallas Canton. Efter 2 dagars strosande runt i butikerna som alla ligger i ett distrikt (sag detta fenomen i Shanghai och Beijing med) Distriktet uttalas ungefar US SHOE och nu pa kvallen sitter jag har framfor en bildskarm och har verkligen fatt mindervardeskomplex. BTW Eftersom det inte finns vara sista tre bosktaver sa skriver jag med Anglikanskt alfabet. Det blir ju lite gissningslek, men det gar efter ett tag. Skall forsoka att inte bli langrandig. Butikerna har i Guangzou ar vansinnigt valsorterade nar det galler HIGH-end. Det kanns som om det som visas upp i vara basta Svenska butiker far oss att framsta som fattiglappar och tankarna leder mig mot Siba & ON OFF. Det ar JM LAB GRAND BE, B&W 800D, Chord slutsteg som kostar 600 000, stora som f-n....ja det finns inget annat ord for det. Jag har sett SAMTLIGA JADIS produkter i EN butik! I samma butik satt jag aven och strolyssnade pa GIGANTISKA MBL...lat ASBRA!!! CAT for och slutsteg, som forresten yours truly har kontakt med och kommer att introducera. De storsta ELAC stod lite nonchalant i en horna, Avantgarde horn, SME, KUZMA, skivspelare som jag aldrig sett maken till och sa far man INTE ta en enda bild sa jag kan visa er. INTE EN ENDA!!!!!! Naja, ni far aka dit om ni nagonsin aker till Osterns Parla, vid parlflodens strander. Jag har varit i Kina 4 gr och den forsta var nastan 10 ar sedan nu. Da som nu vill man garna kolla upp lite produkter och av de fa personer som talar Engelska, tillhorde Jadis butikens och MBL en av dem. Det som var markligt var ocksa att endast de som talade Engelska, var trevliga ( Jag skall pa den stora massan i Guangzou i overmorgon och kanner en tjej som arbetar for ett exportforetag och hon talar utmarkt Engelska, visat mig runt och tolkar for mig.) Tillbaka till MBL och JADIS butiken...eller vad man nu skall kalla den. Agaren tyckte det var riktigt trevligt att fa besok fran Sverige och ju mer vi pratade med varann desto mer sympati fann vi. HIFI ar ett universiellt intresse som dar det verklige ar ett intresse ar som med Emil och Borgmastarens son, det liksom "klickar till" i ogonen pa en och vips sa gar timmarna. Manga Te-kannor senare och en riktigt forvirrad tjej, som forundrat tittade pa hur dessa man fann varann och pratade ett sprak som inte hon ens forstod, trots att hon talar riktigt bra Engelska. Vi gick igenom samtliga foretag som jag kanner till sen innan och nya som ar MADE in CHINA. Vi satt i narme an 3 timmar och pratade och han tog fram Hifi-bibel efter Hifi-bibel (ja de ar inte tidningar, de ar ruskigt tjocka) och inte ett enda marke fick ens ett godkannade av agaren. -Men de ar billga sa jag med mer och mer slokande huvud.. -Ja men det ar pga att de ar skrap/Skitprodukter, svarade han med mer och mer eftertryck. -Men visst finns det val kablar som ar bra fran Kina, trevade jag fram. -Allt som kommer fran Kina kan se bra ut, men det ar skrap, lita pa vad jag sager. Du har sett de sma bilarna som kallas Q-Q? Skulle du satta dig i en sadan och kora nar du vet att den inte testats som Europeiska bilar? De ser bra ut och gar att kora med, men vinter och krockar och livslagnd? Killen ifraga sag ut att vara max 35, men har hallit pa med HIFI i 10 ar och han sa att, vi i Europa borde vardesatta var hoga kvalite, som MBL eller Jadis till exempel. Forresten tyckte han det var synd att Forsell var borta och han tyckte det skulle vara trevligt att traffa Marten Design-pojkarna. Han sa ocksa att de butiker dar jag faktiskt blivit riktigt illa behandlad i, inte forstar att HIFI handlar om att bygga langsiktiga relationer med sina kunder och dar man i borjan kanske inte saljer ngt alls, kommer att finna att med ratt behandling av kunden och ett arligt beteende kommer bygga en lang relation som ofta slutar i flera affarer och med nya kunder som foljd. Han sa ocksa att ett riktigt intresse star over pengar, man koper det som verkligen ar bra och sa slickar man saren efterat. Detta blev langre an jag trodde, skulle bara bli en liten reflektion av mina upplevelser. Sitter just nu som sagt pa ett internetcafe och kanner att mitt mindervardeskomplex borjar rasa inom mig. Nihao, Patrik Quote
Tompa Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Hallå Patrik !! Okay, så Kina resan lider mot sitt slut ! Läser att du sett en hel del mysig hifi, kul !! Kina överhuvudtaget är säkert en upplevelse i sig !! Hoppas att tillbaka resan går bra ! Ha de/Höres//-- Tompa -- :cool: Quote
eliot Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Hallå Patrik !! Okay, så Kina resan lider mot sitt slut ! Hur kommer Du till den slutsatsen Patrik har inte ens varit där en vecka och han kommer att vara där totalt en månad - Själv flyger jag till Beijing på söndag och kommer att vara nästan två veckor i Kina och större delen av tiden i Tianjin som är Kinas tredje största stad och som ligger i närheten av Beijing så jag kommer även att tillbringa några dagar i Beijing Jag reser i arbetet så jag får se om jag kan finna intressanta HiFi-affärer. När jag var där för två år sedan fann jag inget //Eliot Quote
Tompa Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Han satt på en flyplats, så jag tänkte att killen var på väg hem igen !?! Men fel hade jag Jag pratade med mannen i fråga för någon vecka sedan, han sa säkert hur länge resan skulle vara, men de har jag glömt Men i alla fall Eliot, så hoppas jag att du får en trevlig tur, även om det är en jobbe resa ! //-- Tompa -- Quote
sladd Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Den kinesiske försäljaren tyckte alltså att allt kinesiskt var crap? Fick du någon känsla av att han menade det eller smörade han bara? mvh . Quote
Otto Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Den kinesiske försäljaren tyckte alltså att allt kinesiskt var crap? Fick du någon känsla av att han menade det eller smörade han bara? mvh . Den Kinesiske försäljaren arbetar i en butik som säljer FRANSKA Jadis och TYSKA MBL, så vad HAN tycker om Kina-hifi... ..är ju ganska givet.. .... Quote
eliot Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Pac har gjort ett kort reportage: Rundvandring i Peking, Kina men det ger mig tyvärr inte så mycket att gå på Jag letade därför lite på nätet och fann denna kommentar på www.echoloft.com Your friends are quite right. If you seek for places with hubs of hifi shops, Beijing is not the best place. Shanghai, Shenzhen and Guangzhou hifi shops are definitely more centralized in a specific location for tourist. But if you're working in Beijing, you'll have all the times to explore and you may want to visit the factory of Opera Consonance & Classic (Beijing based co.) Skam den som ger sig och jag fann lite information på that's Beijing - där man varit smart nog att skanna in ett businesscard så att man kan visa upp det när man frågar efter vägen..... Mvh, Eliot Quote
Guest patrikcaesar Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Pac har gjort ett kort reportage: Rundvandring i Peking, Kina men det ger mig tyvärr inte så mycket att gå på Jag letade därför lite på nätet och fann denna kommentar på www.echoloft.com Skam den som ger sig och jag fann lite information på that's Beijing - där man varit smart nog att skanna in ett businesscard så att man kan visa upp det när man frågar efter vägen..... Mvh, Eliot Det finns ett kvarter av RIKTIGT tung hifi i Beijing, sist jag var dar satt jag och lyssnade pa Jadis 800 och Jadis hornhogtalare, B&W Nautlius snackan, Grand Utopia(inte BE) Jeff Rowland mm. Tankte forst att ja skulle skicka denna informationen till Eliot per mail, men kanske aker nagon av er till Beijing och far Hifi-langtan? Kvarteret ligger i hornet av en av stationerna pa Beijings underground/TUBE/subway. Nastan 100% saker pa det ar korsningen mellan Xizhimenwai Daije(=Street) och Xinjiekouwai Daije. Det ligger en Mac Donalds pa hornet, vad jag kommer ihag och dar finns pa Xinjiekouwai Daije lite mindre HiFi butiker och de kan visa dig vart du skall ga. Sen har man en riktikt trevlig promenad ner for Xinjiekouwai Daije tills du kommer ner till Xidan market. Lang gata, men trevlig att strosa ner for tills man kommer till Xidan. Angaende Kinaprodukters kvalitet, sa ar det inte den forsta gangen jag hort detta, i Beijing for 4 ar sedan sa en kille i en butik samma sak, han kunde inte forsta varfor vi Europeer intresserar oss for Kina-HIFI. Jag sa att det ar billigt, fast da jag beratade vad det kostade i Sverige, tyckte han det var konstigt att en importerad produkt i Sverige kunde kosta 5 ggr mer an i en butik i Beijing. Han tyckte det var konstigt att Svenskar som han altid fatt hora var arliga och okorrumperade kunde lagga pa sadana vinster. Dock maste jag forsvara oss Svenskar mot detta pastaende, med att en fabrik jag hade kontakt med hade en riktigt sot liten rorforstarkare som i butiken i Beijing kostade 3000:-, me da jag pratade med fabriksagaren ville han ha 5000:- i exportpris!!!! Sa jag tror inte att de som handlar med Kinaprodukter lagger pa 5ggr. Fatt tagit 3-4 foton, nu galler det bara att finna ut hur fasen, jag skall fa upp dem till er. Nihao Patrik Quote
Guest patrikcaesar Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Kort utan kort har nu nagra kort titta pa bildforum Quote
Recommended Posts