TomasF Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 T-Bone Burnett har varit min favorit sedan tonåren, "Proof through the night" (1983) håller jag fortfarande som min bästa rockplatta. Aldrig utgiven på CD f.ö. Igår kom T-Bones nya "True false identity". Gillar den skarpt: som vanligt samhällskritiska texter som man inte riktigt förstår. Ljudet är otroligt bra, men ovanligt. Tre trummisar och en basist är inspelade med väldigt akustisk känsla och mycket detaljer typ sandpapper, nycklar etc. Bra pukor. Men ovanpå ligger hårt producerade gitarrer och riffar. Ger en ovan, ovanlig men trevlig ljudbild. Lite Tom Waits, lite David Byrne. Inte lika helgjuten som "Proof..." men helt klart en rekommendation! Quote
svejk Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Kul! Gillar Truth Desay stenhårt. En stor hjälte lite i det fördolda. Alla producerade plattor och filmusik han har gjort hur mycket som helst,och braaa Quote
EAR Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Den måste köpas .Har en del på kassettband som jag tyckte var riktig höjdarmusik när det begav sig Quote
raindog Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 T-Bone Burnett har varit min favorit sedan tonåren, "Proof through the night" (1983) håller jag fortfarande som min bästa rockplatta. Aldrig utgiven på CD f.ö. men den kommer på en dubbel-CD i april: Proof Through the Night & the Complete the Trap Door Rhino Handmade Quote
TomasF Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 Jaaa! Det visste jag inte. Lyssnar nu på egen sampling av en knastrig repig LP. Hoppas den inte blir ommastrad. /TomasF Quote
torbjorn Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Måste bara hålla med. Allt den mannen är inblandad i blir bra. Om man gillar T-bone så finns The Alpha Bands plattor de gjorde på Arista Records återutgivna (vet någon om de gjorde några fler?) : The Alpha Band - The Arista Years. Tänkte passa på och tipsa om några plattor producerade av favorit doldisen: Natalie Merchant - Motherland Gillian Welch: Revival Gillian Welch: Hell Among the Yearlings Mvh Torbjorn Quote
raindog Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Måste bara hålla med. Allt den mannen är inblandad i blir bra. Om man gillar T-bone så finns The Alpha Bands plattor de gjorde på Arista Records återutgivna (vet någon om de gjorde några fler?) : The Alpha Band - The Arista Years. [...] The Alpha Band gjorde tre album: The Alpha Band (Arista 1976) Spark In THe Dark (Arista 1977) The Statute Makers of Hollywood (Arista 1978) Dessutom spelade T-Bone Burnett, David Mansfield och Steven Soles från Alpha Band med Bob Dylan i mitten av 70-talet. på Dylans "Hard Rain" (CBS 1976) är de i absolut högform och deras påverkan på Dylans sound är tydlig. Quote
torbjorn Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Tack, Första plattan har jag på vinyl-en av få plattor som inköptes under högstadietiden som är lika bra som då om än inte bättre. /Torbjörn Quote
torbjorn Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 The Alpha Band gjorde tre album: The Alpha Band (Arista 1976) Spark In THe Dark (Arista 1977) The Statute Makers of Hollywood (Arista 1978) Dessutom spelade T-Bone Burnett, David Mansfield och Steven Soles från Alpha Band med Bob Dylan i mitten av 70-talet. på Dylans "Hard Rain" (CBS 1976) är de i absolut högform och deras påverkan på Dylans sound är tydlig. Tack, Första plattan har jag på vinyl-en av få plattor som inköptes under högstadietiden som är lika bra som då om än inte bättre. /Torbjörn Quote
x2000 Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Hejsan! T Bone Burnett är en sann hjälte och en bra början är den ypperliga samlingen: "Twenty Twenty The Essential T Bone Burnett" Klicka Quote
Recommended Posts