Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

någon som vet hur man tyder skivaffärernas olika utgivningsdatum avseende på remastring/ljudförbättringar.

Har haft Mountains skivor på lp och tänkte införskaffa några av dem på cd. Ex. Twin Peaks, Nantucket sleighride, Flowers of Evil mm. :)

Studerar jag cdon.com, skivhugget, Bengans och Ginza blir jag inte klok på vilket ex av resp skiva man bör köpa.

Någon som vet och kan hjälpa?

Hälsningar

Peter

Posted

Mountin har jag ingen koll på CD. Men mycket annan hårdrock från 70-talet låter bättre via remasterköret tex Led Zeppelin och Deep Purple.

Posted

Hej !

Jag har Nantucket sleighride och Mountain climbing som

både är oremastrade och USA-pressade, tyvärr ganska

dålig ljudkvalitet och väldigt lågt inspelade.

Annars riktigt bra plattor.

Jag köpte dom för ca 4år sedan "Nice Price" 79:-/st på

CDON.com. Nu säljs dom för 169:-/st, så jag kan inte

tänka mig annat än att det måste vara en nyremastrad

utgåva, sedan om den verkligen låter bättre......

Posted
Men mycket annan hårdrock från 70-talet låter bättre via remasterköret tex Led Zeppelin och Deep Purple.

Håller med. Efter ett program om inspelningen av Machine head sprang jag iväg och köpte "Made in japan", "Machine head" och "In rock". Enligt mig de tre bästa. Skall nog komplettera med "Burn".

mvh

Peter

Posted
Tack Otto och ribbon.

Skall kolla cduniverse.

Det finns även "expanded" vad nu det betyder?

/Peter

Extramaterial, extralåtar... :)

Posted
Extramaterial, extralåtar... :)

Det betyder inte nödvändigtvis "Remastrad"? Men det låter osannorlikt att släppa ut en gammal hårdrockplatta 2004-2006 utan remastring. :app:

Svårt att hitta gamla Leslie West plattor på cd. Hade allt med han/dem på lp i original men när cd:n gjorde intåg så såldes nästan hela skivsamlingen på Blocket. Idag har jag bara hittat en del Mountain plattor, en West, Bruce and Laing men ingen med endast Leslie West gamla 70-talare (Leslie West Mountain, The Great Fatsby mm).

/Peter

Posted
Det betyder inte nödvändigtvis "Remastrad"? Men det låter osannorlikt att släppa ut en gammal hårdrockplatta 2004-2006 utan remastring. :app:

Svårt att hitta gamla Leslie West plattor på cd. Hade allt med han/dem på lp i original men när cd:n gjorde intåg så såldes nästan hela skivsamlingen på Blocket. Idag har jag bara hittat en del Mountain plattor, en West, Bruce and Laing men ingen med endast Leslie West gamla 70-talare (Leslie West Mountain, The Great Fatsby mm).

/Peter

Nej, expanded behöver säkerligen inte betyda att en omremastring är gjord.

Jag har länge letat efter CD:n West, Bruce and Laing "What ever turns you on" från 1973,

som jag hade på vinyl, men som jag "slarvat" bort.

Posted
Jag har länge letat efter CD:n West, Bruce and Laing "What ever turns you on" från 1973,

som jag hade på vinyl, men som jag "slarvat" bort.

Försökte leta i "Colombia Records" och "Repertoire" utan framgång. Repertoire är en firma som släpper nyutgåvar av gamla grupper och hade "Climbing", "Nantucket Sleighride" och "Twin peaks". Tyvärr endast som Digipack, vill helst ha "riktigt fodral. Dessa tre finns att köpa på cdon.com för 169kr/st. Dock släppte Sony/Colombia nya skivor under 2003/2004 och det blir nog dessa som jag köper. De är ändå från originalbolaget och i vanliga fodral. Sen får jag bara hoppas på att de har gjort något med ljudet från 1970-74...

Hälsningar

Peter

• 2 weeks later...
Posted
Dock släppte Sony/Colombia nya skivor under 2003/2004 och det blir nog dessa som jag köper. De är ändå från originalbolaget och i vanliga fodral. Sen får jag bara hoppas på att de har gjort något med ljudet från 1970-74...

Har beställt Nantucket Sleighride och Twin Peaks från SME (Sony/Colombia) från cdon.com. :mm: Har inte fått plattorna ännu men återkommer. Vågar inte riktigt beställa skivor från mitten 90-talet (Climbing) då jag anser att även remastringen har gått framåt under 2000-talet. Hur ljudet är från alla dessa oberoende bolagen har jag ingen aning om.

Beställde även Rainbow (Down to earth och Difficult to cure) samt Sweet (Desolution boulevard). De hade alla bra inspelningar men några av dem hade tillägget "remast 2". Antyder kanske att de inte var nöjde med den första ljudförbättringen. ;)

Söker skivan Flowers of evil med Mountain men det måste vara SME/Sony och remastrad under 2000-tal. Någon som vet :?:

/Peter

Guest pick-me-up
Posted
Försökte leta i "Colombia Records" och "Repertoire" utan framgång. Repertoire är en firma som släpper nyutgåvar av gamla grupper och hade "Climbing", "Nantucket Sleighride" och "Twin peaks". Tyvärr endast som Digipack, vill helst ha "riktigt fodral. Dessa tre finns att köpa på cdon.com för 169kr/st. Dock släppte Sony/Colombia nya skivor under 2003/2004 och det blir nog dessa som jag köper. De är ändå från originalbolaget och i vanliga fodral. Sen får jag bara hoppas på att de har gjort något med ljudet från 1970-74...

Hälsningar

Peter

AudioPega!

Colombia Records kan du ha lite svårt att hitta … Prova i stället Columbia Records, så kan det gå bättre … :)

Mountain har en hel del bra musik, men de nyare inspelningarna är inte mycket att ha. Det finns också vissa DVD som är pinsamt dåliga!

Posted
Mountain har en hel del bra musik, men de nyare inspelningarna är inte mycket att ha.

Kollade på en del liveinspelningar på cdon.com men vågade inte beställa. Vet inte hur ljudkvaliten är. En del nytt med Leslie West tycker jag är helt okey.

Hade allt med Mountain och West, Bruce and Laing när det begav sig på lp. Allt är sålt sen några år tillbaka :diss: .

/Peter