gravalter Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Ärade kunniga... Svajande trägolv - dämpnig - golvhögtalare. Vad erbjuder marknaden för dämpning ??? Jag behöver uppslag. (Hifibutiksbutiksantällda behöver inte smyga i denna tråd utan "måste" tala om vad ni har) /// Quote
Guest johan Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 Med Talon Firebird som väger 140 Kg st körde jag med hockeypuckar som stod på vibrationsupptagande gummi matta - många långa ord Svampigt trägolv o Firebirdens koner trivdes inte bra ihop utan den mjuka kopplingen. Quote
eliot Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 För mig vore det naturliga att först skaffa tjocka stenplattor som man ställer högtalarna på. Detta är speciellt viktigt eftersom du har svajande trägolv. Sedan kan man koppla hårt eller mjukt till stenplattorna //Eliot Quote
Akkelis Audio Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 Har tyvärr inget jag kan sälja dig gravalter Däremot så är min erfarenhet att svajiga golv oftast funkar bäst med svajiga underlägg, tex sd-fötter. Sedan gillar jag inte att sd-fötter i mina öron tar bort lite av fokuset/precisionen i ljudet men man får ibland välja den kompromiss som är minst dålig. Quote
sladd Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 Precis. Mjuka fötter på "dundrande" golv. Som Akkelis skriver så vinner du något och förlorar något annat. Skall det bli bra så se till att väga högtalarna så beställer någon av dina butiker en exakt anpassad sats med fossingar till dig. Eliots variant är en vidareutveckling. Jag hade en bekant som gav upp och sågade hål och gjöt ned till berget under huset under högtalarna. Inte läge att flytta runt dem sen... mvh . Quote
Otto Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 Precis. Mjuka fötter på "dundrande" golv. Som Akkelis skriver så vinner du något och förlorar något annat. Skall det bli bra så se till att väga högtalarna så beställer någon av dina butiker en exakt anpassad sats med fossingar till dig. Eliots variant är en vidareutveckling. Jag hade en bekant som gav upp och sågade hål och gjöt ned till berget under huset under högtalarna. Inte läge att flytta runt dem sen... mvh . .. ..Jaa, "allt för konsten" Quote
plundin™ Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 En liten utflykt, och detta behöver igentligen inte gälla i gravalterfallet! (Men jag kan tänka mej att du bor i typ ett Landshövdingehus??) Ofta när HiFi-entusiaster har "svajjiga" trägolv beror det på att man i dess bolighet har tagit fram undergolvet (någon har renoverat lägenheten..); dvs. man har tagit fram brädgolvet som igentligen är det understa skicktet i en normal golvkonstruktion från första hälften av förra århundradet. Nyslipade och lackade brädgolv med söta små springor är ju i sig både käckt och trevligt och ger en rustik känsla ( :cool: )... Men visa mej det brädgolv från denna period som inte är svajjigt!! Vad jag förstår, så var tanken med denna konstruktion att detta "bara" skulle vara ett underlag för en snygg matta eller en (stav-)parkett (ofta med ett utjämnande mellanlager av typ masonit). Lägger man två lager ovanpå brädgolvet så eliminerar man mycket av svajigheten, helt kan man inte får bort den eftersom lite av grundproblemet ligger i själva huskonstruktionen, förmodligen ligger mycket av problemet i trossbotten, dels har säkert alla gammal isolering (läs; kutterspån) sjunkit, dels har förmodligen huset satt sig så att bjälklagret inte är hundra i våg längre.. Sen är det bara att välja om plåster (du skall inte bo där länge) eller en operation (du skall bo där länge) är ditt alternativ; plåster har flera andra get dig tips om - jag å min sida föreslår en operation, bryt upp golvet, fjärna isolering, stabilisera trossbotten, lägg i ny isolering (det finns jättekäck modern (trä-)spånisolering på marknaden idag, så man behöver inte använda glasull), vill familjen ha brädgolv; lägg två lager, ett bärande undergolv och sedan ett slitgolv (se till så att dom ligger på kors mot varandra och gärna med ett mellanlager som motverkar ojämnheter), undvik att anväda gran i slitgolvet (många gamla brädgolv tillverkades i gran och det är ett alldeles för mjukt träslag för att ha i ett slitgolv). Sidspår : Om du väljer Eliots stenplattetips, så skaffa en elektronisk "regeldetektor" (tex. Clas Ohlsson 32-2562) och märk ut var du har dina golvreglar, en felplacerad sten kan lika gära betyda "hela havet gungar ännu värre".. Sidspår 2 : Ett annat slags "mjuka" fötter man skulle kunna testa är Max Townseds Seismic Sincs.. tänk vad många möjligheter det finns.. /ptr (som är tacksam för sin stavparkett på betongplatta!) Quote
Absolute Audio Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 Ofta när HiFi-entusiaster har "svajjiga" trägolv beror det på att man i dess bolighet har tagit fram undergolvet (någon har renoverat lägenheten..); dvs. man har tagit fram brädgolvet som igentligen är det understa skicktet i en normal golvkonstruktion från första hälften av förra århundradet. Nyslipade och lackade brädgolv med söta små springor är ju i sig både käckt och trevligt och ger en rustik känsla ( :cool: )... Men visa mej det brädgolv från denna period som inte är svajjigt!! Vad jag förstår, så var tanken med denna konstruktion att detta "bara" skulle vara ett underlag för en snygg matta eller en (stav-)parkett (ofta med ett utjämnande mellanlager av typ masonit). Lägger man två lager ovanpå brädgolvet så eliminerar man mycket av svajigheten, helt kan man inte får bort den eftersom lite av grundproblemet ligger i själva huskonstruktionen, förmodligen ligger mycket av problemet i trossbotten, dels har säkert alla gammal isolering (läs; kutterspån) sjunkit, dels har förmodligen huset satt sig så att bjälklagret inte är hundra i våg längre.. Som att titta i spegeln! Tack vare dessa suveräna inlägg ska nu åtgärder göras. Ska börja med att prova spruta in cellulosa isolering. Quote
Timbre™ Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 Ofta när HiFi-entusiaster har "svajjiga" trägolv beror det på att man i dess bolighet har tagit fram undergolvet (någon har renoverat lägenheten..); dvs. man har tagit fram brädgolvet som igentligen är det understa skicktet i en normal golvkonstruktion från första hälften av förra århundradet. Nyslipade och lackade brädgolv med söta små springor är ju i sig både käckt och trevligt och ger en rustik känsla ( :cool: )... Men visa mej det brädgolv från denna period som inte är svajjigt!! En träffande sammanfattning av åttio- och nittiotalens renoveringsvåg... Quote
gravalter Posted April 12, 2007 Author Posted April 12, 2007 Eliots variant är en vidareutveckling. Jag hade en bekant som gav upp och sågade hål och gjöt ned till berget under huset under högtalarna. Inte läge att flytta runt dem sen... mvh . Får väl höra med hyresvärden, jag bor visserligen på tredje våningen men han brukar inte vara omöjlig Om vi tänker oss sten, vad skall vi då ta för sten? /// Quote
gravalter Posted April 12, 2007 Author Posted April 12, 2007 En liten utflykt, och detta behöver igentligen inte gälla i gravalterfallet! (Men jag kan tänka mej att du bor i typ ett Landshövdingehus??) Ofta när......................tänk vad många möjligheter det finns.. /ptr (som är tacksam för sin stavparkett på betongplatta!) Underbart att läsa Ditt svar! Extra djupt bockar jag i tack. Jag bor i lägenhet och får nog bo kvar här ett par år till...men skall garanterat spara Ditt svar !!! Quote
Recommended Posts