Adagio Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Här är alltså min lilla guldklimp à 14kg koncentrerad skivspelare. Man kan tro att denna läckra, kanske fula enl en del, underliga enl somliga spelare är en designprodukt. Helt fel och rätt, inget har designats ur designhänsyn utan alla former och detaljer har mening och funktion. Enkelt, precist och aldeles...aldeles underbart. Plinten består av massiv mässing i form av ett vridet T, bäringen ska vara kl 14 och kl 8. Kl 8 sätts motorblocket. Enkelt eller hur? Nere till höger ser ni flaskorna med olika oljor som ska hällas i två olika resoarer. Här är centrumlagrets oljedbad, kragen(den röda) är av någonslags textil/resinmatrial som enligt Kuzma ska ha exeptionellt bra dämpegenskaper, vara bestädigt och friktionsfritt. Just det spelaren saknar nivåjustering av fötter eller dyl, varvid en "kalibrering" av underlaget är av yttersta vikt, vi snackar unipivot lite senare. En oljedrypande lagerspets, lagret är polerat i flera steg för hand slutpoleringen görs med diamantpasta och päronträ Man sätter lagret med subplatta på plats och häpnar över precisionen, sista cm kan man faktiskt släppa lagret för trycket från oljan gör att den sänks långsamt och mjukt, långsammare och långsammare för att slutligen mjukt nästan osynligt stanna. Quote
Adagio Posted April 10, 2007 Author Posted April 10, 2007 Bilden är tagen från kl 08:05 sas, man ser tydligt den raka linjen mellan de olika rörliga axlarna vilka är tre. Så här ser det ut när man mekar vinylspelare men något saknas ju.... Just det en kopp kaffe, för att lugna neverna lite. Sen ska oljan i resoaren för armens dämpning, oljan ska upp till silverstrecket för lagom dämpning, mer gucka i detta fall. Vi ser även skålen för unipivotlagret, några droppar ska dit också. Här kan man faktiskt med fördel ställa in VTA, för unipivotspetsen ska befinna sig exakt i våg/höjd med nålspetsen spelandes en vinylskiva. Vilket görs här, ser ny inseksnyckel som sticker ut där nere, den justerar två stycken skruvar vilka lösgör mässingsblocket som stolpen till armen fästes i. PÅ med armen, två motvikter med ickcentrerade hål, för justering av azimut genom att vrida vikterna åt olika håll. Fininstälningen görs genom att man kan skruva en vikt som sitter horisontalt i den stora vikten, fiffigt. Här kan vi se en grundtanke med hela konstruktionen, det finns två viktiga plan eller linjer i spelaren. Den ena är all död massas horisontella centrumlinje, där dödvikten centrerats. Nästa viktig plan eller linje utgörs av den rörliga massans centrumlinje, dvs subplatta, platta, armvikt, motvikt samt vikten till antiskate. Alla detta sitter exakt på samma plan. Ska man vara petig finns ytterligare ett plan, det där alla krafter ska verka åt olika håll nämmligen pivotlagerpunkten, pickupnålen, vinylskivans yta och vridmomentet i antiskate Quote
wulfman77 Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Riktigt fina bilder, nu ser det ut som du har fullt upp innan du får till det antar jag, det gäller nog att ha tålamod Riktigt fin spelare det där lycka till... mvh magnus Quote
Adagio Posted April 10, 2007 Author Posted April 10, 2007 Här är en bild från kl 9 där man tydligt ser linjen där vikterna tillsammans med plattan(ej monterad) och antiskate sitter. Vidare ser man det rörliga planet som utgörs av pinnen för motvikterna skåran för nylonlinan till antiskaten och senare vinylplattan. Innanför skåran finns unipivotlagret. Vy övervinylplattan, kolla in armbasen som ska vara helt i lod, jämför med den lodräta eklisten i bakgrunden. En unipivot kan driva en till vansinne, en enkel sak som ändring av nåltryck resulterar inte sällan i att vikten även förskjuts om än så lite i sidled och då.... Sen har man i bästa fall en halvtimmes mek i sämsta fall timmar. Sen... Men, här lutar nålröret i sidled? Skivan står still, då verkar inte skatekraften och antiskaten får härja fritt. Så där ja, nu med lite snurr på skivan, nu är jag nöjd. Hur låter denna lilla skivspelare då, jag är nu som förhäxad. Att vinyl lät bra viste jag att det kunde konkurera med cd var också det ingen nyhet. Efter att ha kört den här i två veckor i olika inställningar vet jag att vinylen klassar ut cd på flera punkter. Men det verkliga nirvana infann sig häromdagen när jag började om från scratch sas. Då gjordes detta fotorepotage. Innan viste jag inte att pivotpunkten var på linjen, och jag var ute och cycklade med VTA efter en veckas upp och ned, fluktande på arm (det är inte helt lätt med ögonmåttet att se exakt när en bom är i våg) när man inte har några räta vinklar att utgå ifrån. Nåväl nu har jag fyllt på mer dämpolja i armresoaren, hittat dessa utmärkta syftpunkter för VTA och insett hela konstruktionens genialitet. Hittat rätt azimut, rätt nåltryck mm. Nu känns den 600gram tunga armen viktlös och mjuk och lättflytande utan att vara vinglig. Ljudet är nu så enormt tyst, inte bara mekaniskt tyst (denna parameter är skrämmande bra) utan bakgrunden i musiken, man hör inte på en del skivor att nålen är i spåret, visst hörs det när den landar sas men sen är det tyst till första anslaget. Och dynamiken sen, det måste höras för att tros på. Quote
Engelholm Audio Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Ser riktigt fint ut, Adagio! Det är nått visst med vinylspelare... Quote
wintermute Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Underbar konstruktion. Finns det något sätt att få detta underbara pyssel på en CD-spelare? Troligen inte, utan där kommer man genast in på algoritmer och D/A-omvandlare; dessutom kallar man svajet för jitter. Hopplöst. Grattis! Quote
Adagio Posted April 10, 2007 Author Posted April 10, 2007 Benz ACE low Här ser man "motorn" En mycket trevlig, bra och prisvärd pickup. Quote
Recommended Posts