Jump to content

Recommended Posts

Guest asimov66
Posted

Läste i senaste nummer av hifichoice om ett företag som heter anvil.

De gör stativ till högtalare och jag funderar på att beställa ett par.

Någon som hört talas om dem ?

Frakten kommer bli dräpande 86 pund och det är mycket det som kostar. Fördelen är att de kan customisera stativen till hur jag vill till i princip ingen kostnad alls.

4500 kommer mina stativ gå på totalt. customiserade och allt, så någon som har synpunkter på Anvil innan jag beställer?

hemsida:

http://www.anvilsound-display.co.uk/xcart/home.php

Bild:

anvil.jpg

Posted
4500 kommer mina stativ gå på totalt. customiserade och allt, så någon som har synpunkter på Anvil innan jag beställer

Fyller du dem dessutom med blyhagel kommer priset att kila iväg... :) Påminner lite om Target och det har jag goda erfarenheter av även om de absolut skall fyllas. Järnfilspån och blästersand är ju två prisvänligare alternativ.

Guest asimov66
Posted

de kommer att fyllas. Man kan fylla dem med 35 kilo material per stativ om man vill det (det kommer jag att göra, de hade en dämpmassa själva men frakten kommer bli mord på det så det blir nog blästersand först och sen atabites. Blyhagel vet jag inte vart jag kan få tag i, har du tips på det mottages det tacksamt :), järnfilsspån rostar väl? bly rostar ju inte inte sand heller och det hade varit fint ).

skall ha 80 cm stativ och vill ha så stabila så möjligt. lär väga en massa. men tycker du att det är ett schysst pris för dessa stativ, de är ju stabila som bara den. Kan hålla med dig att de liknar target stativ lite faktiskt.

kommer att ha 240*240 (mm) bottenplatta nere och 150*150 uppe. kommer nog bli bra det.

Guest asimov66
Posted

mailat dem igen och fått svar. jag kommer beställa från dem. grymt bra kundservice snabba med och riktigt trevliga.

skall lägga en beställning nu i veckan.

Tack Timbre.

Posted
Blyhagel vet jag inte vart jag kan få tag i, har du tips på det mottages det tacksamt :), järnfilsspån rostar väl? bly rostar ju inte inte sand heller och det hade varit fint ).

Var inne och diskuterade detta i en jägarbutik :) (Kungsgatan längst upp på krönet) för ett antal år sedan och det skall du inte göra... :D Dessutom har det tillkommit restriktioner (för jägare alltså), av miljömässiga skäl, så det kan nog vara svårt att komma över blyhagel idag. Tungt lär det dock bli och mina Stand Extrema (en Targetkonstruktion) är fabriksfyllda med metallfilspån (har alltid trott att det var järn... :)) och redan detta är tungt så det räcker. Ryggskottshifi och man drar sig för att flytta dom.

Posted

En undran.. det är väl inte vikten som gör nytta när man fyller stativen, det är väl att du dämpar resonanser i stativen. Det är ju inte vikten på en golvhögtalare som avgör hur bra lådan är??

Arioch

Guest asimov66
Posted

precis så känns det Timbre, bly blir svårare att få tag i. Jag känner att det blir Blästersand till att börja med borde räcka fint faktiskt.

Arioch: både och jupps du dämpar stativets resonans men du ger lådan en chans att ej vidarebefodra sina egna resonanser och sjunga med. Så tänker jag iallafall. Men visst lådan är som den är den kan ej ett stativ fixa till. Dock skall man inte ge den en chans att sjunga med :D .

Jag väljer tunga stativ dels pga de skall vara 80 cm och dels så ingen stöter emot och välter högtalaren på ett lätt sätt. de förra jag hade hade för liten tilltagen fot så trots en rejäl tyngd så vart konstruktionen instabil. Försöker få båda världar nu, tung och stabil. Ungefär som en själv :clown: .

Guest asimov66
Posted

Nya tankar:

kommer beställa 2 topp plattor en till mina högtalare nu och en standard så ststiven stannar permanent.

bottenplattan blir 240*240 så den står stabilt.

Stativen kan fyllas med vikt upp till 35+ kilo, jag tänkte hälla i en säck blästersand per stativ sen får det räcka. läste någonstans att man ej skall fylla helt utan att tygnden skall ligga under center för att de skall bli stabilaste. oavsett vad orde en säck på 25 kilo i stativet plus högtalarvikt göra att de står rakt upp.

Totalkostnad med alla mina modifikationer är 350 pund känns som ett sju jäkla pris men frakten äter upp mycket i frakt med oh det känns för jäkligt.

Skall beställa imorgon eller ikväll.

Synpunkter?

Guest asimov66
Posted

har beställt och betalt, fick 3 saker gratis eftersom frakten var så hög.

Supersnabb mailkontakt, och de kommer att fota stativen i dess olika byggstadie och maila till mig så jag får se hur det går. En kul detalj tycker jag.

De rekommenderade att jag skulle fylla med "metal shotblast material in pre-sealed bags " har ett foto men som jag förstår det är det metallsand till blästring eller? finns det på biltema eller något?

man kan väl annars köpa blästersand och fylla fryspåsar? visserligen ej detsamma då det första är mer kompakt som jag förstår.

Undrar vad sådana påsar går på och hur mycket där finns i en sådan påse.

aluminiumsilikat hade biltema, men hur mycket mer tyngre densitet har sådant jämfört med valig blästersand?

någon som vet?

Posted
En undran.. det är väl inte vikten som gör nytta när man fyller stativen, det är väl att du dämpar resonanser i stativen. Det är ju inte vikten på en golvhögtalare som avgör hur bra lådan är??

Arioch

Visst är det så men tyngden ger ju den där lilla extra känslan av stabilitet.

Posted
Visst är det så men tyngden ger ju den där lilla extra känslan av stabilitet.

Och Känsla ska man inte ringakta,,, det är väl det allt går ut på :)

Arioch

Guest asimov66
Posted

kommer bli bra det. Varje stativ skall fyllas med ca 35 kilo dämpmassa utöver vikten av stativen så de kommer nog väga ca 50 kilo per stativ.