Timbre™ Posted May 7, 2007 Author Posted May 7, 2007 Arequipensk lavasten i närbild. En porös stenart som är lätt att ornamentera. Quote
zood Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 Vi tar väl en från sidan med och även här ser ni en lite sliten hifi mus Quote
Timbre™ Posted May 7, 2007 Author Posted May 7, 2007 Vi tar väl en från sidan med och även här ser ni en lite sliten hifi mus Absolut rätt mus för ett nostalgiforum! :cool: Quote
zood Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 Dessa högtalare används inte så ofta sa han, de låter men inte mycket mer Här är vad som levererade, endast vinyl i denna uppsättning Dammet passade bra in i miljön :cool: Och dessa burkar var de som oftast spelade Quote
Timbre™ Posted May 7, 2007 Author Posted May 7, 2007 Och dessa burkar var de som oftast spelade En äkta feeling med filmprojektorn på taket... :cool: El Misti from the other side. Rakt fram en kyrkogård och nu är det el altoplano, det peruanska höglandet, som gäller. Närmare fyra tusen meter över havet och en ensam buss strävar framåt på sin väg genom Anderna. Kanske på väg till Juliaca vid Titicacasjön... Quote
zood Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 Härliga bilder du visar Timbre, jag som var lite trött på allt resande i jobbet Men min pågående Pappaledighet o dina bilder gör att det börjar suga i restarmen igen O Peru var jag ju i för inte så längesedan, trevligt land. Quote
zood Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 Finns det vinylspelare så bör det ju finnas plattor Här uppställda i ett tjusigt ställ kompade med ett gäng sköna retro prylar. Quote
Timbre™ Posted May 7, 2007 Author Posted May 7, 2007 Här uppställda i ett tjusigt ställ kompade med ett gäng sköna retro prylar. Snacka om nostalgi! :cool: Quote
Timbre™ Posted May 7, 2007 Author Posted May 7, 2007 O Peru var jag ju i för inte så längesedan, trevligt land. Man glömmer det aldrig och alla bussar kommer inte fram. Här kan temperaturen krypa långt under nollstrecket när nattkylan tränger på. Quote
wintermute Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 Jag har aldrig sett detta märke förut men någon annan kanske har? Jag tror att Sinus fortfarande tillverkar element. Jag har vidare för mig att de gjorde tämligen väl ansedda högtalare under 80-talet, där en modell bland annat hade en tämligen stor mellanregisterdome (5"?). Någonstans, långt bak i mitt minne finns dessutom en gissning om att de var svenska... Quote
plundin™ Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 ..Jag tror att Sinus fortfarande tillverkar element.... Om mittt minne inte sviker mej totalt så är det Bosse Hansson/Rauna/opus3 som äger Sinus idag... /ptr Quote
Timbre™ Posted May 8, 2007 Author Posted May 8, 2007 mp kan bara stå för Martin Persson och inte utan att man får känslan av Carlssonhögtalare. MP var med och byggde Stig Carlssons högtalare någon gång i slutet på femtiotalet. Quote
Timbre™ Posted May 8, 2007 Author Posted May 8, 2007 På vissa sträckor kan även högplatån på ett förrädiskt sätt sträcka sig upp på höga höjder. Utan att märka det är man plötsligt ute i tunn luft och på denna plats är altituden 5350 m.ö.h. En del bilar får tröghetsproblem (bäst klarade sig faktiskt min Brasilienbyggda folkvagn som annars var en studie i enkelhet) och hjärtat slår gärna några dubbelslag om det skall skjutas på. Häruppe fanns en stenskvätteliknande fågelart med de var alldeles för skygga för att låta sig plåtas. Quote
Engelholm Audio Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 På vissa sträckor kan även högplatån på ett förrädiskt sätt sträcka sig upp på höga höjder. Utan att märka det är man plötsligt ute i tunn luft och på denna plats är altituden 5350 m.ö.h. En del bilar får tröghetsproblem (bäst klarade sig faktiskt min Brasilienbyggda folkvagn som annars var en studie i enkelhet) och hjärtat slår gärna några dubbelslag om det skall skjutas på. Ja det där med tunn luft förstod jag inte förrän jag upplevde det i Val Thorens som i sig ligger endast 2300 m.ö.h. När man sen kom upp till 3000 meter och skulle ta några skid-tag var det väldigt "flämtigt" första dagarna...men kroppen verkade vänja sig på bara 1 vecka! Quote
Timbre™ Posted May 8, 2007 Author Posted May 8, 2007 Ja det där med tunn luft förstod jag inte förrän jag upplevde det i Val Thorens som i sig ligger endast 2300 m.ö.h. När man sen kom upp till 3000 meter och skulle ta några skid-tag var det väldigt "flämtigt" första dagarna...men kroppen verkade vänja sig på bara 1 vecka! Det stämmer bra för anställda med placering uppe i bergen fick fem dagars anpassningstid i Arequipa (2400m) innan det var dags att bege sig till den nya boendemiljön. Jag jobbade för Proyecto Majes och det var ett gigantiskt bevattningsprojekt med anställda från samtliga världsdelar och samtidigt ett ypperligt tillfälle för medicinsk forskning att studera vad som händer när låglandsbefolkning utsätter sig för ett konstant boende på höjder runt 3000 m.ö.h. Projektet pågick i mer än tio år och det var så många anställda att man räknade med statistisk signifikans. Intressanta resultat och jag tänkte återkomma till det lite längre fram. Ett kargt landskap men helt ensam är man inte och vi är väldigt långt borta från akustikreglerade lyssningsrum med trefas i väggkontakten och nätfilter på golvet. Jag förstod aldrig vad dessa människor kunde leva på. Quote
Timbre™ Posted May 8, 2007 Author Posted May 8, 2007 Många barn häruppe på högplatån visar spår av frostskador eller andra tecken på ett hårt liv och barnadödligheten är hög. Flickan på bilden var tvåspråkig, hon talade både spanska och quechua. Quote
zood Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 Härligt djup i den bilden du Edit: Vafanken här kom ett par poster imellan innan jag hann Jag menade den med snön Quote
Timbre™ Posted May 8, 2007 Author Posted May 8, 2007 Härligt djup i den bilden du Edit: Vafanken här kom ett par poster imellan innan jag han Jag menade den med snön Här förekommer ofta ett så enormt starkt ljus att det öppnar upp för små bländaröppningar och bra skärpedjup. Filmen som använts är hela tiden Kodachrome 64 och den är ju inte särskilt ljuskänslig. Vi har kommit till ett vägskäl och med högersväng plus 18 timmars bilfärd bär det av till Titicacasjön. Chivay är pueblo principal i Valle de Colca och här blir det allt från kolibri till kondor, vardag och fest samt ett alldeles eget Hotel Moderno... :cool: Quote
Guest Peo Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 Vilka fantastiska foton, Timbre! Den där hade ju lätt kunnat säljas som vykort / konstverk. Jättekul att se, fortsätt! Quote
helios Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 Hej! Så var det dax för en ny tung uppgradering, behövde inte ansöka om tillstånd. Känns som nya nu. Skumgummi är billigt. Någon fler som minns? Quote
iroise Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 Vilka fantastiska foton, Timbre! Den där hade ju lätt kunnat säljas som vykort / konstverk. Jättekul att se, fortsätt! Timbre Intressant liv du haft/har och intressanta människor/platser du träffat/besökt, andra värden kanske än de vi strävar efter här och om de primära behoven är uppfyllda så är det kanske inte vi som alltid är de mest lyckliga! Bild och text som väcker till eftertanke. Quote
GurraG Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Och dessa burkar var de som oftast spelade De där burkarna känner jag mycket väl igen! Jag tipsar er lite snabbt om min gamla tråd om ni missat den! http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...amp;#entry48072 Quote
Timbre™ Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 Så var det dax för en ny tung uppgradering, behövde inte ansöka om tillstånd. Känns som nya nu. Skumgummi är billigt. Någon fler som minns? Skönt att det kommer in hifi i tråden också... :cool: Mina första hörlurar var ett par HD 414 som kopplades direkt på en Telefunken rullbandare. Slutet på sextiotalet med en hel del musikminnen och öronmuffarna var ljusblå... Quote
Timbre™ Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 ...andra värden kanske än de vi strävar efter här och om de primära behoven är uppfyllda så är det kanske inte vi som alltid är de mest lyckliga! Ligger mycket i det och det kommer att bli en hel del porträtt där vart och ett är en livshistoria i sig själv. Quote
Timbre™ Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 Trots att polisen numera kan tvingas jaga bortsprungna lamor på E 20 utanför Göteborg är ändå lamadjuret för alltid förknippat med Anderna och folket som bor där. La llama är ett kameldjur och det finns tre släktingar till i dessa höglänta områden varav el guanaco är störst, la alpaca är närmast släkting och la vicuña är sällsyntast. Vi börjar med lamor i sin naturliga miljö. Quote
Timbre™ Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 Av de fyra släktingarna står laman defintivt människan närmast och den har ett stort utrymme i Andernas vardag. Packdjur på långa vandringar, värmande ull under kalla nätter, torkat kött när hungern tränger på och mycket mer. Det påstås ibland att människan även har fått syfilis från lamadjuret (sjukdomen spreds kraftigt i Europa under conquistadorernas tid) men det är långtifrån fastställt. Quote
helios Posted May 11, 2007 Posted May 11, 2007 Muffarna fans bara i gult numera på Cyberfoto. Orginalet var blått. Quote
Recommended Posts