Jump to content

Bildtråden


Recommended Posts

En nostalgisk resa med fototeknikens hjälp... :cool:

Purfärska minnen, färgstarka minnen, svartvita minnen eller kanske bara några små suddiga minnen på lager... :?::)

Här är tråden att posta vad som ligger undanstoppat i skrivbordslådorna och på ett eller annat sätt hör ju allting ihop.

Knappast forumets mest aktuella tråd, kanske ej heller den mest lästa men den har alla förutsättningar att bli den längsta ;).

Startar lite försiktigt i den suddiga avdelningen med ett par bilder från mitt lyssningsrum år 1979.

scanner002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Folkhemmets tid och den svenske hifihjälten nummer ett var nog Stig Carlsson. Utan konkurrens kan man säga och hur många har inte börjat sin hifibana med ett par Carlssonkopior eller ett par äkta Sonabhögtalare... :?:

Första jobbet i Borås 1973 och hifiintresset låg fortfarande på hälsosam nivå när jag efter ett par månader upptäckte att två kollegor sällan gick till personalrummet... :) Ytterligare någon månad rann iväg och till slut kunde jag inte hålla mig:

- Ursäkta, men sticker ni iväg å fikar på rasterna... :?:

- Nä, vi håller till i källarn.

- I källarn :o, har ni eget fikarum... :?::D

- Nä, vi bygger högtalare.

Fortsättningen var självskriven :) och det hela slutade med 24 st "kolboxar" som byggde på Carlssons konstruktioner. Fick köpa fyra stycken till självkostnadspris om jag hjälpte till med att bocka gallren och därmed blev det ytterligare en medarbetare mindre i personalrummet... :) Hyrde ett litet vindsrum i centrum och jag glömmer aldrig första uppkopplingen men en kolbox diagonalt i varje hörn. Isaac Hayes Black Moses på Lenco-spelaren, stolen mitt i rummet och precis där & då blev jag fast. Isaac Hayes fanns ju överallt :o och jag hade helt enkelt aldrig hört något liknande.

Lite mer sans och balans men fortfarande två kolboxar per kanal... :)

scan0001.jpg

Link to comment
Share on other sites

läckert :mm: kan bli hur intressant som helst det här...

Det här kan sluta hur som helst... :D

Det var vinyl, kassetter men framförallt rullband som gällde och på sjuttiotalet såldes nog ganska många Revoxar i Sverige. Mycket kretsade kring Live Recording med Anders Hede och Göran Finnberg vid rodret. Den tidens diskussioner gällde tvåspår kontra fyrspår, High Speed kontra mer normal bandhastighet... :) Mycket hifiaktiviteter i Göteborg vid den här tiden och Ljudkällarn på Viktoriagatan var lite av en mötesplats.

Tyvärr har jag inga bilder från dessa seanser.

scan0003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ha gillat Accuphase redan på den tiden ;)

Kan Du identifiera prylarna :?:

- Det verkar vara omkring 1980....

Jag har många bilder från mina olika anläggningar så jag får väl ta och skanna in mina bilder :D

PS: Micro Seiko är lite av kult :mm:

Link to comment
Share on other sites

Wow, det här har jag sett fram emot! :D

Jisses vad snyggt det såg ut på din första bild där Timbre, sådär skulle jag lätt kunna ha det idag.

Kul att Eliot hakar på! Ni får båda mer än gärna tala om vilka apparater vi ser på bilderna. Intresset är stort för gamla grejor, men jag kan inte mycket om dem så det vore kul med lite fakta. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har många bilder från mina olika anläggningar så jag får väl ta och skanna in mina bilder :D

Precis vad jag hoppades på :mm::D och det här kan bli en omfattande nostalgitråd.

Dags för scannertime och alla bidrag är mycket välkomna!

Det kan nog ha varit runt 1980 men kolboxarna är ju från -73, Micro DDX-1000 från -76 och Accuphaseprylarna från den tiden när Audio Stockholm sålde rakt över disk. Det var helt andra priser än vad som väntade runt hörnet.

Kaktusar och hifi hör ihop... :) Här blir det en liten försmak innan vi kliver på the real cactus trail... :cool:

scan0008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dags för scannertime och alla bidrag är mycket välkomna!

En sådan kommentar gör ju att man får börja leta ibland gamla foto för att hitta lämpliga objekt

Klart jag kan ju plåta nya på en massa gamla prylar också :)

Link to comment
Share on other sites

Wow, det här har jag sett fram emot! :D

Jisses vad snyggt det såg ut på din första bild där Timbre, sådär skulle jag lätt kunna ha det idag.

Kul att Eliot hakar på! Ni får båda mer än gärna tala om vilka apparater vi ser på bilderna. Intresset är stort för gamla grejor, men jag kan inte mycket om dem så det vore kul med lite fakta. :)

Typiskt sjuttiotal :) med tjocka heltäckningsmattor och textiltapeter. Bra för akustiken men inget för storrökare.

Väljer man bara rätt art och har väldigt gott om tid kan kaktusar utvecklas till utmärkta absorbenter/diffusorer. Tyvärr kan örats bandbredd hinna decimeras väsentligt innan rätt storlek infinner sig.

I familjen Oreocereus, skäggkaktusar, kan en del arter växa till sig rejält och bli perfekta diffusorer. Problemet är att även taggarna blir täta och rejält spetsiga så en viss försiktighet är nödvändig.

scan0007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då jag sett en del av materialet via projektor så kan jag lugnt konstatera att det kommer bli en riktigt go tråd detta...och lovar andra krydda med sina bilder så kan det inte bli annat än succé!!!

:)

\\K-man

De här kaktusbilderna fick du aldrig se... :D Någon gång på åttiotalet i Botaniska Trädgårdens succulentavdelning.

Mer Oreocereus... :)

scan0006.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skulle man få igång en tät skog av Opuntia bakom högtalarna måste ju det ha en dämpande effekt. En del arter av det här enormt stora släktet har även använts för extraktion av meskalin, bland annat i Mexico. På Lanzarote verkar det finnas mer Opuntia än i Sydamerika... :)

scan0009.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till hifin och här har vi den tunnaste varianten av Suprakablar som kryper under heltäckningsmattan. Signalkablarna var heller inga välmatade snokar och det gick bra. Detta var innan den stora kabelvågen hade startat och silverkablar, kryogeniskt behandlade ledare plus allt annat exotiskt fortfarande var ett okänt fenomen.

scan0012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dux Avanti bokhyllan - som jag fortfarande använder - köpte jag när jag var över i Europa och extra pengarna från min utlandsvistelse i Kanada brände i fickan ;)

Elektroniken kommer från Yamaha och den hade jag tagit med mig från Zürich i Schweiz

oakland2.jpg

Längst till vänster ser vi tangentialskivspelaren Yamaha PX-2, i mitten försteget Yamaha C-50 och slutsteget är den berömda pyramiden Yamaha B6. Alla behövde 230V så jag hade en glödhet transformator som transformerade upp spänningen :D

Utanför fönstret i den förra bilden kan ni skymta Lake Merrit i Oakland :)

Link to comment
Share on other sites

Kolboxarna var en behaglig last och allt var frid & fröjd så galenskaperna kunde ju ha stoppat där. Audio S sålde även BIC och plötsligt fick Carlssonboxarna se sig utbytta mot fyra rundstrålande tefat med Venturibas. Ett par JBL L-150 skulle även integreras i systemet och här ser vi den slutliga lösningen... :D

Början på åttiotalet och basrikt var bara förnamnet.

scan0014.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag känner mig också tvungen att kommentera den läckra indredningen på bilderna. Ser ju ut som om det vore taget ur ett avantgardistiskt inredningsmagasin. Ännu ett tecken på att det faktiskt var lite bättre förr ;) Dessutom var det naturligtvis bättre för akustiken med dessa fina heltäckningsmattor.

Får för övrigt riktiga nostalgivibbar när det gäller DUX avanti. Föräldrarna har faktiskt kvar ett par sådana i svart/alu + mahogany/alu.... kanske borde ta reda på dem innnan de hamnar på tippen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skannat in bilderna en gång till och nu använde jag mig av Digital ICE för att ta bort damm på bilderna. Det gjorde susen :app:

På den sista bilden kan man se en Sony Discman mellan slutsteg och försteg och jag kommer ihåg att jag använde den mycket när jag arbetade på TRIUMF i Vancouver, Kanada. Jag kommer ihåg hur häftigt jag tyckte att det var att gå på väg till "nightshiftet" en stjärnklar natt och lyssna på Dire Straits Love Over Gold :mm:

Högtalarna som jag haft i Schweiz, ett par McIntosh XR14, hade jag sålt till min far då jag tyckte det var lite onödigt att släpa med sig amerikanska högtalare till amerika ;)

- Listig som jag är så köpte jag ett par B&W DM100 i amerika och de behöll jag faktiskt i närmare 10 år :blush

Link to comment
Share on other sites

På den sista bilden kan man se en Sony Discman mellan slutsteg och försteg och jag kommer ihåg att jag använde den mycket när jag arbetade på TRIUMF i Vancouver, Kanada. Jag kommer ihåg hur häftigt jag tyckte att det var att gå på väg till "nightshiftet" en stjärnklar natt och lyssna på Dire Straits Love Over Gold :mm:

Den kommer ur alla vinklar när vi går in i digitaltid... ;):)

Link to comment
Share on other sites

Idag är jag helt ute så den kunde lika gärna stått kvar... :D

Ja vad bra då blir vi moderna sådär vart ´tjugondeår! :) allt går ju runt runt. Muisken snurrar ju också ett varv ibland och sådant som var ute blir inne igen. Är det så med ljudideal också?

Link to comment
Share on other sites

:D Det är Nikkor 16mm/2.8 Fisheye ... (180 grader diagonalt!)

Underbart! Utgångsläge för användning med D200:an... :?:

Jag sålde mitt Fisheye Nikkor för något år sedan då det inte längre är fisheye för Nikons DSLR och zoomobjektivet AF Nikkor 12-24/4 IF-ED har större vinkel och är raktecknande. ;)

- Har man en gång haft ett fisheye så vill man gärna ha ett igen och det motsvaras nu av DX-objektivet AF Fisheye Nikkor 10,5/2,8 ED som det även finns mjukvara till som rätar ut bilderna så att man även kan använda det som (raktecknande) extremt vidvinkelobjektiv :mm:

Folkhemmets tid och den svenske hifihjälten nummer ett var nog Stig Carlsson. Utan konkurrens kan man säga och hur många har inte börjat sin hifibana med ett par Carlssonkopior eller ett par äkta Sonabhögtalare... :?:

Mina första högtalare var ett par Sonab OA-14 som jag köpte någon gång 1974 hos Roséns i Malmö :blush

Link to comment
Share on other sites

Eliot, vad gjorde du i USA, pluggade du? :)

//rillo

Det var då jag var ung och lovande ;)

- jag var Postdoc in Nuclear Physics på University of California, Berkeley och arbetade på Lawrence Berkeley Laboratory på höjden ovanför campus med en fantastisk utsikt över San Francisco och Golden Gate bron :)

Det var en mycket spännande tid och det fanns ett antal välkända nobelpristagare alldeles intill i byggnaden där jag jobbade :mm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...