sampix Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Vissa anser att Ply är den ultimata kabeln enligt kabelgeometri regler. Det samma gäller EEK och lampsladdar (eller det kanske är samma sak :cool: ) Quote
hifirocker Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Det är ganska häpnadsväckande att han har en billig Supra kabel, och inte en t ex, Kharma, MIT Oracle (du förstår vilken prisklass jag syftar på). Ja det kan man tycka, vad jag menar är att jag inte riktigt tror att det är själva priset på kabeln som är relevant för hur bra den kan förmedla en signal mellan förstärkare och högtalare. Självklart hoppas jag att supra sword är bättre än ply 3.4 men det finns många problem med att jämföra kablar tycker jag. Mvh, Quote
Guest IHS Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Tanken var inte att jämföra S Sword med 3.4 Tänkte mer på Niclas inlägg om "uppgraderingspengar":.........Min reflektion var väl mer hur mycket en högtalarkabel kan göra i ett system, som man kanske "dömt" ut på felaktiga grunder s a s. Quote
sampix Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Självklart hoppas jag att supra sword är bättre än ply 3.4 men det finns många problem med att jämföra kablar tycker jag. Som att man inte kan lita på sina öron etc etc? Quote
hifirocker Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 sampix: nåt i den stilen. En gång tyckte jag det var stor skillnad mellan mina lakrissnören och mina eichmann exress 6 signalkablar. Vid en likadan jämförelse några månader senare tyckte jag inte skillnanden var särskilt stor. . Placobo är ju inte precis något som inte går att förneka, det är bevisat i åtskilliga vetenskapliga undersökningar på andra områden hur vi människor inbillar oss en hel del... Tyvärr tror jag detta även kan gälla kablar och hifi Med detta säger jag inte att kablar kan göra skillnad för det tror jag visst att de gör, men sen är ju frågan hur man vet vilken kabel som är bäst, vilken är den ultimata referensen som färgar signalen allra minst? är det supra ply 3.4, supra sword, Nordost valhalla eller vad? Eller handlar det mest om att matcha rätt? Det är oftast lättast att tänka: skitsamma, så länge man själv är nöjd och det är kanske på den linjen man får köra till den dagen man kör ett seriöst blindtest eller nåt. Mvh, Quote
sampix Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Hifirocker> Ok, jag tror du har förstått på vilket läger jag står angående blindtest etc.. Men när det gäller placebo; vad är det som säger isf att du inte inbillar dig att lakrits-snöret låter nästan lika bra (pågrund av t ex; "glädjen" över att en så billig kabel kan tyckas låta så pass bra som den gör). Det kan alltså låta fullständigt åt h**vete utan att du vet om det.. Om nu placebo skulle vara väsentligt, så finns det faktiskt placebo åt 2 olika håll..om du förstår vad jag menar? Köp det som låter bra. Matchningen är högst avgörande. Hallelula. Så kan ni ödsla resten av tiden åt forskning, vart/om universum tar slut eller liknande Quote
Guest Jorma Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 Tänk om någon hade tagit en bild på mitt system när jag provkörde EKK med Coltranehögtalarna och lade ut den bilden på ett forum i tex. USA. Då hade samma diskussion som den här varit igång där. Quote
sker Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 Apropå Coltrane, Jorma. Hur har de mottagits i staterna? Quote
Guest Jorma Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 Dom har börjat att uppmärksammas och kommer nog att börja säljas en del framöver när dom har fått tester i amerikanska tidningar och nättidningar. 2 par är sålda hitills. Distributören har ett par också, så det finns 3 par där. Men det kommer att bli fler. Coltrane Alto kommer förmodligen att säljas fler av. Coltrane Alto som ligger i en betydligt lägre prisklass kommer att säljas mer av än dom stora Coltrane. Priserna ligger på 50000 resp. 22000 dollar. Quote
matson Posted March 17, 2004 Posted March 17, 2004 Sampix: Du har helt rätt i att det skulle kunna bli så att någon i ett öppet test föredrar lakritskabeln. Placebo kan bli hur som helst. Tur att det inte spelar någon roll då placebo är undanröjt när man blindtestar. Mvh/Mats - som en gång hörde skillnad när man sa att man bytte kablar men inte gjorde det..... Quote
Ranefjord Posted April 30, 2004 Posted April 30, 2004 SWORD!!!!!!! Yes! Yes!! Y.E.S!!! Y..E..S!!!! Den ishavsblå sanningen! Prova! Quote
Neodynium Posted May 1, 2004 Posted May 1, 2004 Är säkert en bra kabel!! Cableliftersen som de visar (lite svengelska).. finns på www.amusicdirect.com .. budget tweak anser de... 20 dollar styck.. inte farligt! Quote
sampix Posted May 1, 2004 Posted May 1, 2004 Cableliftersen som de visar (lite svengelska).. finns på www.amusicdirect.com .. budget tweak anser de... 20 dollar styck.. inte farligt! Neo> du kanske skulle köpa några stycken och låta din nya digitalkabel få lite luft under sig.. Quote
Guest Rydberg Posted May 1, 2004 Posted May 1, 2004 Resterande utrustning i denna highend anläggning Snyggt system, särskilt cdspelaren :cool: Quote
Recommended Posts