Lasse Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Är det fler än jag som tycker att det är märkligt att denna kabel dyker upp i de mest underliga sammanhang. Själv har jag aldrig testat för man är ju lite märkes fixerad plus att den är inte är så dyr och då är det nog inget att ha (Min första tanke ). Men så tittar man in hos en kille som heter Matt och vad hittar man där, om inte en Audio Aero Capitole CD som matar ett BAT VK75SE som i sin tur skickar signalen vidare (med Supra Sword) till ett par Kharma Ceramique CRM 1.0, inga dåliga grejer precis . Senast fick vi ju se kabeln i Timbres tråd En lutformad värld och det var då det slog mig att här måste det ligga en hund begraven. Hur bra än kabeln egentligen? Vad har ni för tankar och funderingar kring denna underliga kabel? OBS: Paj är till för att ätas Quote
marbrink Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Snyggt system! Vad använder han för signalkabel? Supra Sword är en kabel jag själv är mycket intresserad av. Det finns inte så många tester, men jag har läst High Fidelitys test och TNT Audios test som man kan hitta här http://www.tnt-audio.com/accessories/sword-rondo_e.html I båda testerna fick den mycket positivt mottagande. Pjotre har även testat den och skrev lite korta och positiva intryck om den här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TO...Terms=,mcintosh Som du säger verkar ju SF gilla Supra också. Mina tankar om den är väl att den verkar grymt prisvärd och att det är en seriös kabel rent tekniskt. Man har inte lagt pengarna på en fin utsida och annan voodoteknik utan bara på att göra en så bra kabel som möjligt. Quote
Guest mikael Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Jag har inte själv lyssnat på kabeln men nog måste den vara bra och mycket prisvärd om den används i sådana här system. Det känns inte som att ägaren har gått efter tumregeln att ungefär 10% av anläggningens totala pris skall läggas på högtalarkablar Quote
Lasse Posted March 12, 2004 Author Posted March 12, 2004 Snyggt system! Vad använder han för signalkabel? Mellan CD - BAT använder han en 5 meters balanserad Viritual Dynamics Nite Cryo. Pris 1400$ metern Quote
Timbre™ Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Dessutom använder han ju dessa cablelifters som ser ut att komma från en telefonstolpe på femtiotalet... Har tidigare sett dom i Kharmasammanhang. Supra (har för mig att det var Ply 3.4) var ju med i ett kabelblindtest i Alingsås under ledning av Sladd. Så uppenbart självklar var inte skillnaden mot vare sig det ena eller det andra även om den gick att höra. Har två par Classic av tjockare modell som fungerar bra till lågimpediva högtalare. Quote
mangew Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Jag har ett system inte på långa vägar lika exklusivt, och jag hade tidigare Supra Ply 3,4 , tycker inte alls den imponerade speciellt har DIY:at och provat flera märkes hemma som alla varit trevligare i mina öron..men många verkar ju anse den vara fullt tillräcklig till vilket system som helst. Quote
marbrink Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 mangew: Ply 3.4 passar nog inte alla högtalare. Den ska ha en ganska ljus topp. Men har du hört nåt som låter bättre för 70 kr/m? Sen så gäller ju den här diskussionen Supra Sword. Quote
Timbre™ Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Jo förvisso, men bilderna inspirerar till mycket OT-funderingar... Undrar vad Jenving anser om cablelifters... Quote
marbrink Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 haha...han tycker säkert att det är trevligt att någon ger hans kablar så fin omsorg! De flesta av hans kablar sitter väl fastnålade i lister osv Quote
mangew Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 marbrink: Fullt medveten om Supra sword var ämnet till största delen. Men eftersom Ply är hyllad och även andra supra kabel så gav jag en reflektion av märket supra utifrån mina erfarenheter... För 70:-/m har jag visst hört bättre, DIY kabel... :cool: Quote
Ekman Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 på tal om cablelifters kan jag tala om att jag gjorde en ganska mystisk upptäckt i veckan jag hade min 2m signalkabel mellan för och slutsteg på golvet förut och då låg den på en tjock ullig matta, sen skulle jag koppla om lite och råkade flytta slutsteget bortåt en dm eller två så att kabeln lyfte kanske 5cm och hängde i luften, jag hade musik på när detta hände och helt plötsligt så ändrdes den tonala karaktären helt och jag börjar fundera på vad jag gjorde egentligen? gick något sönder? det blev mycket lättare och friare luftigare återgivning och det berömda "noicefloor" sänktes rejält kan man inbilla sig utan att vara beredd på det? Quote
sampix Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 Supra-kabel känns som leken; "vem ska bort" De cablelifiters som flitigt figurerar hos diverse super-system finns ofta till salu på Audiogon. Säljes för 100 dollar/8 pack+frakt. Själv använder jag mig av Audio Magic´s cablelifters; Fina tycker jag. Men prestandamässigt så jag jag lite skeptisk måste jag erkänna :clown: Quote
sampix Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 Är det en Wilson-center han använder sig av förresten? Quote
Lasse Posted March 13, 2004 Author Posted March 13, 2004 Ja det är en Wilson Watch, och högtalar kabeln till den är Analysis Plus Oval 12 Quote
sker Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 Det där med förhållandevis billiga högtalarkablar till väldigt dyra system ser man lite då och då. Läste för ett par år sen i High Fidelity tror jag det var, om en kille i Norge som hade ett system för drygt två miljoner , högtalarna kostade runt 600.000kr och han körde med quattro fil signalkabel och Red dawn högtalarkabel, inte för att red dawn är någon dålig kabel men det känndes ju lite konstigt på något sätt. Nordost har ju tex SPM som jag personligen tycker är betydligt bättre, för det kändes ju inte som att det var pengarna som tog i mot. Antingen så påverkar högtalarkabeln mycket lite i vissa system eller så är det så att tex Sword är väldigt prisvärd. Är det någon har någon teori? MVH Quote
marbrink Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 Jag tror det är Sword som är prisvärd, speciellt i Sverige. Sen handlar det väl om matchning som med alla kablar. Jag tror som sagt inte att SF använder Supra för att spara pengar.. Quote
sampix Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 sker> Måste vare en matchningsfråga eller än mer personlig smak. Jag har själv haft både Red Dawn och SPM uppkopplat i mitt system, och de skiljer sig åt en hel del. Enligt mig är Red Dawn en kabel som ger mer liv i musiken än SPM:en. I vilket fall som helst hade jag nog valt SPM före Valkyria Valhalla är ju en helt annan sak iofs (å andra sidan så är det inte många kablar som fungerar nämnvärt bra i mitt system ) Quote
mangew Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 Har ju funnits en Sword kabel till salu länge till mkt lägre än nypris, snart ger han nästan bort den. Den kanske är ett klipp då... Quote
sker Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 jo det handlar ju mycket om matchning som med allt annat inom hifi, men min tanke gick väl lite åt att i vissa system så kanske signalen mellan för/-slutsteg är så pass mycket känsligare än signalen mellan slutsteg och högtalare att en högtalarkabel kanske inte behöver vara av samma "klass" som signalkabeln. Detta är inget som jag själv upplevt i mitt system, då jag själv tycker både högtalar- och signalkabel gett i stort sätt lika mycket. >sampix har för tillfället red dawn signal/högtalarkabel i mitt system, och visst är det en smaksak men jag personligen skulle nog välja SPM över Red Dawn, men jag kan helt klart tänka mig att det kan bli negativa effekter av SPM som att just musiken inte blir lika levande, utan mer "korrekt". Har inte testat kablarna mot varandra någon längre tid så jag har bara lite av den där "första intrycket" känslan av SPM. Quote
hifirocker Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 Egentligen behöver det ju inte finnas något som säger att en dyr kabel måste höra hemma i en dyr anläggning. Jag är fullt övertygad om att en billig kabel platsar i en i övrigt sett dyr anläggning. Bara för att något är dyrt behöver ju inte det betyda att det blir ofantligt mycket bättre. Rydberg hade gjorde ju ett test hemma hos en polare i dennes anläggning där de jämförde Nordost SPM mot Supra ply 3.4 och i det systemet fungerade supra ply 3.4 bäst. Inom hifi behöver inte dyrt vara synonymt med högre kvalitet på återgivningen, i alla fall inte alltid. Mvh, Quote
Matrixen Posted March 13, 2004 Posted March 13, 2004 mina högtalarkablar står för 0,2% av min anläggnings sammanlagda nypris. Det är trots detta inte högtalarkablarna som står näst på uppgraderingslistan, även om det såklart skulle kunna låta ännu bättre med rejäla doningar. Sword hade säkert varit en rejäl uppgradering för mig :cool: Quote
sampix Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 sker> och själv kanske jag hade valt Red dawn..eller hmm SPM. Kan inte bestämma mig. Jo, SPM! (Får man ta Valhalla? ) Hifirocker> Egentligen behöver det ju inte finnas något som säger att en dyr kabel måste höra hemma i en dyr anläggning. Jag är fullt övertygad om att en billig kabel platsar i en i övrigt sett dyr anläggning. Bara för att något är dyrt behöver ju inte det betyda att det blir ofantligt mycket bättre. Tror ingen här säger att pris<>prestanda går hand i hand,.. Däremot kostar ofta riktigt bra prylar mycket pengar..överrens? Men om man ser till övrig kringutrustning i detta system så borde han ha pengar över till bra kablage också. Det är ganska häpnadsväckande att han har en billig Supra kabel, och inte en t ex, Kharma, MIT Oracle (du förstår vilken prisklass jag syftar på). Vem vet, killen kanske lånade köksradions supra-kablar i väntan på att leveransen med de ordentliga kablarna skulle komma hem? :cool: Quote
sker Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 >Sampix Ok, du får välja valhalla Du hade lyssnat på Valkyria, de ligger väl i samma prisklass som SPM, de imponerade inte eller? För att återgå till ämnet så är det väl inte många som kan säga att allt som kostar smaker men personligen så tycker jag att det alltid finns en tanke i bakhuvudet som säger att priset har något med prestandan att göra, tyvärr Quote
marbrink Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Sampix: Sword är inte en supderdyr kabel direkt men den är heller inte riktigt billig direkt. 5500 kr för ett terminerat par är dock billigt om man jämför vad många andra kabeltillverkare vill ha för sina kablar. Kabeltillverkare som har många kablar i sitt sortiment som t.ex. Transparent och Nordost ska ju ta ut väldigt stora prisskillnader mellan sina kablar...men får man så mycket mer för alla de tusenlappar man lägger?? Om vi tar Transparent som exempel. Vad får man t.ex. om man går från Transparent Music Wave plus för 7500 kr till nästa steg som är Music Wave Super för 16000 kr?? En prisskillnad på 8500 kr!! Skillnaden kostar förmodligen Transparent max 500-1000 kr! Det som är positivt med Supra då är att de bara har en riktigt bra kabel och då gäller det att göra den så bra som möjligt eftersom det är deras referens. Quote
Niclas Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Vad skillnaden kostar Transparent är helt ointressant. Men om 5000kr dyrare utpris gör skillnad i ljudupplevelse är väl till var & en att ta ställning till. Swordkablen är en trevlig kabel som ersatte Kimber 12TC i mitt system. Ljudbilderna hos mig var helt olika men bra på varsitt sätt, från Kimbers snärtiga till Supras intertransienttystnad. Ett knappt halvår fick Sworden hos mig. Dock betalade jag lite mer än dubbla Swordpriset för Transparent musicwave plus med mm-teknik & har äntligen hittat rätt. När den dagen kommer då Super/ultra-versionen hägrar bakom hörnet, får kablarna slåss med konkurrens från annat håll som t.ex uppgradering av cdspelare etc. Där uppgraderingspengarna gör störst skillnad skall uppgraderingspengarna få, oavsett om tillverkarnas merkostnad är försumbar i relation till försäljningspris. Mvh Quote
Lasse Posted March 14, 2004 Author Posted March 14, 2004 Resterande utrustning i denna highend anläggning Quote
Guest IHS Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 1998 hade jag ett par QLN Artec, Accuphase E-210, Teac Vrds 25, Supra ply 3,4. Blev såld när jag hörde ett par ML Request, införskaffade dessa och bytte ut förstärkaren mot Advantage A 300 och P1. På Björn Wimans inrådan byttes Supran mot ett par Transparent Super högt.kabel. Björn tyckte att jag först skulle koppla in Transp. i mitt "gamla" system och kolla skillnaden. Så gjorde jag......Vad hände? Jo, allt blev så mkt bättre att jag nästan ångrade att jag redan beställt nytt förstärkeri och högtalare En enskild uppgradering som verkligen var värd priset. Och i efterhand kan jag konstatera A-300 och Martin L....Njae.. Quote
marbrink Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Vissa i den här tråden verkar jämställa Supra ply 3.4 med Supra Sword.... Absolut inte samma grej dock..... Quote
mangew Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Vem kommer inte ihåg bilderna av de nya Sonus faber (vad heter de nu igen?) på demo ihopsnörade med Supra PLY! Vissa anser att Ply är den ultimata kabeln enligt kabelgeometri regler. Quote
sampix Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 sker> Valkyrian är säkert en mer finsmakar-kabel. Torr och korrekt återgivning. Otroligt bra förmodligen. Men inte min cup of tea Jag hoppar förresten Valhallan, passar säkert inte i min system Marbrink> Jag vet vilken Supra-kabel vi snackar om. Man får väl t o m med en fin ädelträsbox till den om jag inte minns fel? Jag ska varken säga bu eller bä när det gäller Sword-kabel. Man kanske lurar sig med tanke på att den är relativt billig i sällskapet. Imponerade system har han åtminstone Quote
Recommended Posts