Absolute Audio Posted April 7, 2007 Posted April 7, 2007 Var på studiebesök på vetenskapenshus i veckan där de visade lite exprement med supraledare. Och jag började tänka hifi direkt. T.ex en högtalarkabel helt utan ledningsresistans! Är det någon som provat?? Enligt dom killarna skulle det nog inte vara så svårt att få till, ett tag iaf. eftersom det ska kylas ordentligt. Quote
zlay3r Posted April 7, 2007 Posted April 7, 2007 nä måste ju bara vara riktigt kallt, Flytande kväve skulle fungera (-192) men om det försöks isoleras runt kabeln kan det explodera har jag för mej iaf Kolla in film klippet Kväve Flytande kväve + pool Quote
Absolute Audio Posted April 7, 2007 Author Posted April 7, 2007 Dom rekommenderade flytande helium istället. Och med en skärm som håller så borde det ju kunna gå i ett tag. Det farliga är nog om det blir kondens. Vore tufft! Quote
wintermute Posted April 7, 2007 Posted April 7, 2007 Supraledande kablar skulle nog bara vara optimalt för en av parametrarna hos kablen; serieresistansen. Kapacitanser, induktanser och halvledaregenskaper får man nog fixa på andra sätt. Men jag håller med om att tanken svindlar. Quote
Absolute Audio Posted April 7, 2007 Author Posted April 7, 2007 Jag frågade faktiskt om det, men fick inget tydligt svar.... Jag antog att om man fick bort ledningsresistansen så följde den induktiva & capacitiva med på köpet, men icke alltså! Kanske därför det inte finns någon "Purist Audio - Liquid Helium" Quote
eliot Posted April 7, 2007 Posted April 7, 2007 Jag frågade faktiskt om det, men fick inget tydligt svar.... Jag antog att om man fick bort ledningsresistansen så följde den induktiva & capacitiva med på köpet, men icke alltså! Kanske därför det inte finns någon "Purist Audio - Liquid Helium" Det är därför man använder supraledande magneter vid partikelacceleratorer. Magnetfältet används för att avböja de laddade partiklarna i en cyklotron (en accelerator i form av en ring) och ju högre hastighet partiklarna har ju högre magnetfält behövs för att avböja partikelstrålen. Högre magnetfält kräver högre ström genom spolarna (se länk) som skapar magnetfältet i magneten och då vill man ha så liten resistans i ledningarna som möjligt och använder sig då av supraledare. Mvh, Eliot Quote
Recommended Posts