Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har nu gått ett tag sedan senaste DIY projektet så det är dags för att göra något nytt. Denna gång siktar jag ganska högt och får se vad det blir av.

För att unvika gissningslekar så ska resultatet någon gång om ett par månader likna detta:

diy3_01.jpg

• Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest johan
Posted

DSC_0097.jpg

Här har du en som har gjort nått liknande. Jag var där o plåtade o det lät förbaskat bra :)

Posted

Detta skall bli kul att följa :)

Det var en riktigt snygg högtalare du visade där johan, fast den vänstra foten på den såg ut att sitta på sniskan

Hade personen du var hos gjort allt själv?

Imponerande iså fall

Posted
Detta skall bli kul att följa :)

Det var en riktigt snygg högtalare du visade där johan, fast den vänstra foten på den såg ut att sitta på sniskan

Hade personen du var hos gjort allt själv?

Imponerande iså fall

Har pratat med han som har den högtalare Johan visar på bild. Han har låtit en snickare göra lådorna, det är modellen under den jag tänkt göra "Opus". Jag har tänkt snickra ihop en Avalon Eidolon klon med T&P diskant/mellan samt en 11 tums Eton bas.

Posted

Denna gång hade jag tänkt prova på att lacka högtalarna som ytfinish. Kollar runt lite på färger men en Chiliröd kan iaf vara lite annorlunda, om det sedan blir bra får man väl i så fall se. Finns väl risker att det inte håller i längden, men å andra sidan har man byggt högtakarna själv finns det inga hinder från att göra om det.

avalon091.jpg

Ang "Milestone" eller Avalon Opus klonen som Johan visar upp ovan. Det är ett väldigt väldokumenterat projekt som har en hel del byggare. Jag var själv från början inne på detta (har funderat på den under ett par års tid) men efter en hel del efterforskningar med sådana som byggt samt även de som tagit fram denna högtalare liknande Opus så fick jag ett nytt alternativ.

En av de som hjälpt till med utvecklingen av Milestone framför allt filterdelen har utvecklat en högtalare baserad på Opus större modell i serien Eidolon. Enligt honom ska Eidolonklonen låta ännu bättre, ha mer tyngd i ljudet vilket borde passa min musiksmak bättre då jag lyssnar betydligt mer på rock än på Jazz. Antagligen då den har en 11 tums Eton bas, i övrigt liknande diskant och mellan som Milestone. Dessa högtalare har jag hittat på ett forum i Holland, det finns väldigt mycket seriösa projekt där och många av dem ligger i denna klass och däröver både kostnads och konstruktionsmässigt. Han som jag fått ritningar och filterscheman till denna Eidolon verkar vara en kunnig DIY:are som själv har en stereo och ett Hifi rum som ligger i den nivå som de allra bästa har sett lite bilder från det. Så jag hoppas att han gjort ett bra jobb då han själv anser den låta riktigt bra, har som sagt ingen aning hur denna högtalare ska låta då jag aldrig hört på någon liknande.

Iaf är det intressant att prova på något nytt efter en hel del byggen med Scan speak och lite billigare grejer. Nu kommer detta att bli ett ganska dyrt projekt, men med tanke på att Eidolon Orginal kostar 240 000:- nånstans så kommer man billigt undan om det låter någorlunda likt.

Posted

Det kan mycket väl bli fanerad också, beroende på lite vad jag hittar då det börjar vara dags för ytfinishen.

avalon111.jpg

Den grå platta på bilderna ska vara en aluminiumplatta 10-15mm tjock som jag ska fräsa till för elementen samt försöka få till en bra finish på.

Nu vet jag inte hur det fungerar med aluminiumplatta, en del säger att man ska ha filt runt elementen så aluminium kanske inte är bästa lösningen. Får se vad det blir.

Posted

Skall verkligen bli kul att följa detta mangew! Dina tidigare byggen och byggtrådar har helt klart hållt hög klass..så det skall bli kul att se vart detta landar!

Vad blir det av med de "gamla" burkarna nu då?

\\K-man

Posted

Hej

Är ny här på forumet

Har smygtittat ett par år, men nu när Johan har visat bild på min högtalare här är det

dags att bli medlem

finns intresse avlyssna musik på min anläggning Accuphase int. först. E530, SACD 77DP + högtalare

Avalon-klon, så är Ni välkomna, skicka PM

vh

Thomas

Posted

Har nu börjat snickra på lådorna, kommer att ta lite tid att sätta ihop detta bygge. Nånstans runt midsommar ska de vara klara.

Har inte helt bestämt finish så det undersöks lite olika alternativ.

3 skivor 22 och 19mm MDF, hade räknat dåligt och 3 skivor räckte inte utan jag kommer behöva minst 4 hela skivor 19 och 22mm MDF:

Bild0401.jpg

En anledning till den mängd MDF som behövs är frontbaffeln:

Bild0411.jpg

Posted

Av det dammet kan du ju då göra DIY mdf som du sedan kan använda till nästa projekt, vad bra :cool:

Vad kul detta skall bli att följa.

Jag tror att jag missat dina burkar som skall säljas, har du en bild på dem med

//Johan

Posted

Ser framemot att följa detta reportage, hoppas det blir lika bra som förra eller t o m bättre :mm:

Börjar bli riktigt sugen på att bygga egna högtalare, men kanske inte lika seriöst som du. Mer bara som sommarpartyhögtalare :cool: :D

Få starta upp AutoCad och börja skissa lite på hur det ska se ut, sen om ekonomin tillåter så blire å bygga ;)

lycka till med byggandet!

Posted
Hej

har du haft någon reference när du byggt?

Engelholm audio, samt ett par personer till har stått för grundkonstruktionen. Jag har bara gjort små ändringar. Väldokumenterat, välkonstruerat och frammätt/lyssnade.

Posted
Hittade en Avalonklon på DIY audio forumet byggda av en kille som kallar sig fqroen, är väl rätt lika de du tänkt bygga förutom att han kör aktiv delning. Har alltid varit svag för Avalon så detta ska bli kul att följa.

Avalonklon på DIY audio forumet.

Har pratat en hel del med "fgroen" Han har en helaktiv Avalonklon med lite andra element än de jag kommer använda och skiljer sig lite mer från "orginal" Eidolon. Han har också en Eton bas men har en 12 tummare, sedan är det annat mellanregister också.

Han skryter väldigt mycket om denna högtalare och menar att den tillhör bland de bästa han hört. Jag var intresserad av att bygga denna också, men dels blir de större, sedan är största nackdelen att de är helaktiva vilket gör att kostnaderna drar iväg. Först aktivt filter vilket iofs inte behöver vara mycket dyrare än ett vanligt passivt. Men sedan skulle jag behöva 4 hyffsat bra förstärkar kanaler till. Är en anledning att jag inte bygger Orion denna gång heller.

Posted

Fler byggbilder,

Snabbt och enkelt sätt att montera lådan med kexning:

Bild044copy.jpg

En del av den ganska stabila internstagningen:

Bild046copy.jpg

Blir en hel del sågande i fronten också, 6 lager 19mm MDF

Bild050copy.jpg

Posted

Byggandet i denna Euphonia Exclusive tråd har gått vidare i en andra helg.

Bild053.jpg

I avsaknad av såg med bord och ställbar sågvinkel får man använda enkla medel för att kapa vinklar.

Bild055.jpg

Posted

Måste säga att det är imponerande med den intensitet du går in i nya projekt. Lite snö är inget hinder och det är ju lätt att säga när det har varit full sommar här nere i helgen... :cool: :)

Posted
Måste säga att det är imponerande med den intensitet du går in i nya projekt. Lite snö är inget hinder och det är ju lätt att säga när det har varit full sommar här nere i helgen... :cool: :)

Jo, det finns snö här uppe även denna gång liksom förra projektet som startade denna tid på året och du den gången också uppmärksammade att det fanns snö :cool: ;)

Att det sedan har varit 15 grader varmt här uppe också är bara bra att man kan stå ute och inte i ett trångt garage.

Den som inbillar sig att ett projekt i denna kaliber går snabbt att bygga kommer få tänka om. Jag har lagt ner i stort sett 2 hela helger, några timmar tillsammans med en kompis också som hjälp och hunnit i stort sett så här långt:

Bild070.jpg

Denna trähög bestående av 4 uppkapade MDF skivor, i stort sett är allt uppkapat nu och en del av monteringen påbörjad. Det är otroligt mycke mätande, planerande och funderande på att få det bra.

Posted
Att det sedan har varit 15 grader varmt här uppe också är bara bra att man kan stå ute och inte i ett trångt garage.

Bild070.jpg

Läckert garageljus i den bilden... :cool: :mm::)

Posted

Denna tråd kommer att pausa tills vidare, jag fick precis ett surt (tror jag) och obegripligt PM från en moderator från ett annat forum, ett forum jag är förklarad icke önskvärd på av admin pga. att jag inte delar en butik och sponsors syn på Kinesiskt tillverkade produkter, sedan något mellan mig och dennas admin. Där har jag varit portad i 2-3månader nu och kommer troligen aldrig att spendera tid mer. Denna moderator hska få förklara sig vad han egentligen menar, antingen i fortsatta PM eller här i tråden. Tillsvidare kommer jag inte att lägga mer tid på sådant här, om det inte kan ske utan att tjafsas hela tiden.

*PAUS*