Jump to content

Recommended Posts

Posted
Fin bildkvalitet du fått till där...

Tack! :)

Försöker lära mig lite studiofotografering, det är lite små trixigt, dessa är det första jag tagit.

//rillo

Posted
Tack! :)

Försöker lära mig lite studiofotografering, det är lite små trixigt, dessa är det första jag tagit.

//rillo

Du lyckas ju rätt bra med din tänkta studiofeeling kan man säga... :D

Guest johan
Posted

Tips

Ändra bländaren när du plåtar nära för bättre skärpeljup

Bra jobbat förövrigt :)

Posted

Ett bra tips och med digitalfoto kan man lika gärna ta sig igenom samtliga bländaralternativ. Du börjar helt rätt med att testa på ett enda objekt ur olika vinklar och när du är klar med skärpedjupet kan det vara läge att testa ljusvarianter.

Trevlig start och det skulle vara kul med en fortsättning på denna tråd... :mm:

Posted
Tips

Bra jobbat förövrigt icon_smile.gif

Tycker att det ofocuserade ger ett litet djup i bilden i alla fall på helhets bilderna. Sen när det kommer till närbilderna så var det lilla skärpedjupet tänkt. Ger en liten mysigare bild. Men kommentarer tar jag gärna emot, det kan inte bli sämre. Men det känns som färgbalansen inte har så mycke balans. Den sticker iväg på vissa bilder. Försökt göra den så lik på alla bilder.

Ett bra tips och med digitalfoto kan man lika gärna ta sig igenom samtliga bländaralternativ. Du börjar helt rätt med att testa på ett enda objekt ur olika vinklar och när du är klar med skärpedjupet kan det vara läge att testa ljusvarianter.

Trevlig start och det skulle vara kul med en fortsättning på denna tråd... icon_smile_tongue.gif

Men det är bra med tips, Rom byggdes ju inte på 45 min så övning ger färdighet. Skulle bara ha haft mer utrymme i min lägenhet bara, rätt trångt just nu.

//rillo

Posted
Tycker att det ofocuserade ger ett litet djup i bilden i alla fall på helhets bilderna. Sen när det kommer till närbilderna så var det lilla skärpedjupet tänkt. Ger en liten mysigare bild.

//rillo

Jag är lite som du - jag tycker om kort skärpedjup. Det sätter bokstavligen fokus på vad man vill visa i bilden.

Jag har emellertid märkt att bilden står sig längre om jag går upp lite i bländare med lite längre skärpedjup. Resten behöver ju inte helt ur fokus, det räcker ju med en gnutta oskärpa, så står sig bilden längre. Imho.

Förresten, detta med bländare!?? Finns det något mer olyckligt rent terminologiskt? Stor/liten bländare? Öka minska? Vad avses? Bländartalet eller "öppningen"? :dead::dead::dead:

Guest johan
Posted

Ang skärpedjup.

Det handlar ju om vad man vill förmedla. En text om tex RCA kontakter så är det riktigt passande på bild med kort skärpedjup. Men vill man visa hela framsidan lite från sidan då förstör man närapå bilden om man bara har skärpa på en viss punkt. Ska du ha skärpedjup på 3-4 decimeter då får du upp på bländare F18 eller högre vilket ger slutartider runt/över sekunden.

Ang vitbalans.

Då måste mäta vitheten på plats o ha ljus/blixt från en fast punkt/punkter om du vill ha samma ljus/färg. Det sista får man trolla fram i Photoshop eller liknande.

Posted
Ang skärpedjup.

Det handlar ju om vad man vill förmedla. En text om tex RCA kontakter så är det riktigt passande på bild med kort skärpedjup. Men vill man visa hela framsidan lite från sidan då förstör man närapå bilden om man bara har skärpa på en viss punkt. Ska du ha skärpedjup på 3-4 decimeter då får du upp på bländare F18 eller högre vilket ger slutartider runt/över sekunden.

Ang vitbalans.

Då måste mäta vitheten på plats o ha ljus/blixt från en fast punkt/punkter om du vill ha samma ljus/färg. Det sista får man trolla fram i Photoshop eller liknande.

Ska man köra med ett högt skärpedjup så får man kräma på blixtarna ganska mycke för att man ska få bra ljus, ska prova köra högre slutare nästa gång jag fotar och se vars det slutar.

hehe jo det blir mycke trixande i photoshop men det är skoj och man lär ju sig en del :)

//rillo

Guest johan
Posted
Ska man köra med ett högt skärpedjup så får man kräma på blixtarna ganska mycke för att man ska få bra ljus, ska prova köra högre slutare nästa gång jag fotar och se vars det slutar.

Nja............

Jag hade utan tvivel låtit blixt slå vid den främre o bakre ridån men normal styrka sen låtit slutartiden fixa resten. En matt produkt klarar mycket ljus men en som är lite blankare kommer att bli som en spegel. Men det är även lite beroende på kamera, blixtsystem o vilken glugg man har sittande på.

På tal om matt blandat med blankt.

http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/pg/DSC_0082-01.jpg

http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/pg/DSC_0072-01.jpg

Blixtens placering o bländare plus att kameran inte har riktigt samma position är allt som skiljer dessa bilder åt, samma slutartid.

Jag har inte exif på dom tyvärr .

För att testa skärpedjup o hur dom olika inställningarna blir plåta en linjal :)

*edit*

Stavfel

• 3 weeks later...
Posted
Nja............

Jag hade utan tvivel låtit blixt slå vid den främre o bakre ridån men normal styrka sen låtit slutartiden fixa resten. En matt produkt klarar mycket ljus men en som är lite blankare kommer att bli som en spegel. Men det är även lite beroende på kamera, blixtsystem o vilken glugg man har sittande på.

På tal om matt blandat med blankt.

http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/pg/DSC_0082-01.jpg

http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/pg/DSC_0072-01.jpg

Blixtens placering o bländare plus att kameran inte har riktigt samma position är allt som skiljer dessa bilder åt, samma slutartid.

Jag har inte exif på dom tyvärr .

För att testa skärpedjup o hur dom olika inställningarna blir plåta en linjal

Om man kör med den främre och bakre ridå, får man då mer ljus än när man kör som vanligt?? Jag fotar i totalt möker när jag köra dessa studio bilder. Så det är bara blixtarna som lyser upp.

//rillo

Posted

Trevliga vinklar och kompositioner :) På min skärm ser de dock lite mörka ut och med ett litet blåstick.

Testa att gå in på "nivåer" i PS. och ljusa upp dom lite. Testa oxå "matcha färg", klicka tex. på bakgrunden och sedan i rutan "neutralisera" och se om det blåa tonas ner lite, sedan "OK" :)

• 2 weeks later...
Posted
Trevliga vinklar och kompositioner icon_smile.gif På min skärm ser de dock lite mörka ut och med ett litet blåstick.

Testa att gå in på "nivåer" i PS. och ljusa upp dom lite. Testa oxå "matcha färg", klicka tex. på bakgrunden och sedan i rutan "neutralisera" och se om det blåa tonas ner lite, sedan "OK" icon_smile.gif

Jag har hållit på trixa med med färgerna men det är himla svårt att få alla exakt lika som jag vill ha det, men som du säger så är dom lite blå. Man kanske ska ge dom en chans till!

Mörkheten beror nog på vilken skärm man kikar, här på jobbet så är dom ganska mörka, men hemma är dom helt lagom. :)

Ska även pröva ditt tips se om det blir bättre.

//rillo