Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er.

Jag har en fråga (snarare två). Hur lång RCA kabel kan man ha från RIAA-steget till stärkaren. Jag har förstått att signalen från vinylspelaren är svag och att man därför inte ska ha en speciellt lång kabel. Men var ligger smärtgränsen mellar RIAA och stärkare? Anledningen är att jag vill flytta vinyldelen ca två, tre meter från övriga riggen(läs min fru vill!!!). Har en REGA P3 och ett X-LPS V3 RIAA.

Nu till andra frågan. Tips på Balanserade kablar mellan en NAD M5 och en PS AUDIO GCC-250 inte så dyra max 3000. Vill helst köra balanserat men om någon vill ge tips om obalanserat så går det oxå bra. Högtalare är AURUM CANTUS V3M.

Tacksam för svar.

Posted
Hej på er.

Jag har en fråga (snarare två). Hur lång RCA kabel kan man ha från RIAA-steget till stärkaren. Jag har förstått att signalen från vinylspelaren är svag och att man därför inte ska ha en speciellt lång kabel. Men var ligger smärtgränsen mellar RIAA och stärkare? Anledningen är att jag vill flytta vinyldelen ca två, tre meter från övriga riggen(läs min fru vill!!!). Har en REGA P3 och ett X-LPS V3 RIAA.

Nu till andra frågan. Tips på Balanserade kablar mellan en NAD M5 och en PS AUDIO GCC-250 inte så dyra max 3000. Vill helst köra balanserat men om någon vill ge tips om obalanserat så går det oxå bra. Högtalare är AURUM CANTUS V3M.

Tacksam för svar.

Från RIAA-steget har du ungefär samma nivå som från cdspelaren. Från vinylspelare, innan RIAA-steget, har du däremot väldigt mycket lägre och känsligare signal. Kan faktiskt vara en tusendel av cdsignalen i styrka! :o

Posted
Från RIAA-steget har du ungefär samma nivå som från cdspelaren. Från vinylspelare, innan RIAA-steget, har du däremot väldigt mycket lägre och känsligare signal. Kan faktiskt vara en tusendel av cdsignalen i styrka! :o

OK, då undrar jag bara hur lång kabel jag kan ha från en t.ex. CD-spelaren till stärkaren, finns det någon maxgräns?

Posted
Det beror mycket på vilken cdspelare och vilken förstärkare du har.

Du missförstod mig nog :blush , jag är fortfarande ute efter hur lång kabel jag kan ha mellan mitt MF X-LPS V3 och min PS Audio förstärksre ;)

lite edit nattar barnen samtidigt!

Posted
Nu till andra frågan. Tips på Balanserade kablar mellan en NAD M5 och en PS AUDIO GCC-250 inte så dyra max 3000.

Hej,

kör idag Monster XLR M1000kr som jag fick köpa för 2700kr (1m) . Monster har även M950, M850 och M550 som bör ligga ännu billigare i pris. Låter bra i min stereo men om det låter bra med dina grejor har jag ingen aning om. Upplever Monster som lite hjälp med "bassvaga" högtalare.

Hälsningar

Peter

Posted
Du missförstod mig nog :blush , jag är fortfarande ute efter hur lång kabel jag kan ha mellan mitt MF X-LPS V3 och min PS Audio förstärksre ;)

Ja, och det beror på hur dom funkar och hur dom är konstruerade. :)

Har du länkar till produktspecarna så är det lättare att sia något iaf ur en teknisk synpunkt om det är bu eller bä?

Posted

Det stod inget om utgångsimpedans på RIAA't men ingångsimpedansen på förstärkaren var höga 47.5 kOhm. Detta gör systemet något känsligt för hög kapacitans i signalkablarna. Det är ingen (svår) vetenskap att hålla kapacitansen på rimliga nivåer, utan se det mer som en rekommendation att inte använda dom mest hög-kapacitiva kablarna (om du inte vill ha avrullad diskant).

Ang signalkablar och impedanser kan du läsa lite mer länk (obs tekniskt).

Ang utnivån på RIAA't säger specen:

3mV for 350mV output at 1kHz

Frågan blir således vilken output din PU har och om det är MM eller MC.

OBS, detta är strikt tekniskt och ger bara indikationer. Men det kan ju vara betryggande att tekniken på plats, eller? :blush

Posted

Man tackar för svaret. Som vanligt så finns det inga enkla svar men nu har jag lite att bita i på tekniksidan. Jag är ingen teknik kille, men man lär sig. fö så har jag en REGA ELYS MM som pickup.