Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en fråga som kanske någon kan hjälpa mig med. Har blivit erbjuden en Krell KPS 25 SC (nypris 330 000:-?) som jag har hemma på test just nu. Låter i mina öron mycket bra, en otrolig kontroll i basen och med en mycket bra upplösning i samtliga register. Men den kostar som ni förstår en hel del. Den har visserligen inbyggt försteg av klass men vilka andra alternativ tycker ni jag skall titta på i den prisklassen? De begär 125 000:- för den. Vad är den värd? Den är svensksåld med en ägare sedan 05.

Posted

Hej Plinius..

125000:- att spendera på en cd va inte illa pinkat. Är själv en Krell fantast och har läst en del om denna underbara maskin men tyvaärr inte kunnat lyssna till och då inte heller jämfört den med min Krell SACD Standard MKII.

Denna maskin skall enligt skribenterna vara den absoluta Top of The Line spelaren än idag. Hifi Choise plockade fram den nyligen igen för en jämförelse hur den står sig idag i förhållande till då den testades....utsagon va densamma....A true statement.

125000:-.....vad mer kan man tänka sig i cd väg för dessa pengar. Varför inte testa Krells senaste SACD, Krell EVO-505: 118000:- på Esoterisk Hifi. Eller en Esoteric X01d2 eller Esoteric X-03SE, Lindemann 820s( 96000:-),Wadia 581i ( 85000:-)

Hade varit kul å jämföra Krell SACD Standard mot Krell KPS 25 SC för att se om pengarna verkligen ger utdelning=)

Posted

tilläggas bör är att PLINIUS avser att använda det inbyggda försteget. Med andra ord skall man klämma in en förförstärkare i priset, alternativt en annan spelare med bra volymkontroll. Om man betänger att ett KTC kostar ungefär samma, så känns det nästan billigt att få en referensspelare på köpet ;)

Nya Wadian verkar intressant o då får man en SACD på köpet. Läste en recession nyligen där de var mycket nöjda med den, inte minst direkt på slutsteg.

Annars är en annan favorit Emmlabs kombo, där försteget också anses bra. 180000 ifos.

PLINIUS har haft hemma en SACD standard tidigare och KPC25 är en helt annan nivå, vad jag kan bedömma. Det kan varit en MkI dock.

Posted
Har en fråga som kanske någon kan hjälpa mig med. Har blivit erbjuden en Krell KPS 25 SC (nypris 330 000:-?) som jag har hemma på test just nu. Låter i mina öron mycket bra, en otrolig kontroll i basen och med en mycket bra upplösning i samtliga register. Men den kostar som ni förstår en hel del. Den har visserligen inbyggt försteg av klass men vilka andra alternativ tycker ni jag skall titta på i den prisklassen? De begär 125 000:- för den. Vad är den värd? Den är svensksåld med en ägare sedan 05.

Jag vill gratulera dig till äran att få prova denna spelare. Jag äger en själv och har inga planer på att byta ut den. Jag hade tidigare en Wadia som jag körde direkt till mina Krell monoblock och var mycket nöjd med den kombinationen. Efter många rekomendationer om att prova ett bra försteg som ett komplement till Wadia och Krell provade jag referenceserien från Audio Research, och det blev ett klart lyft. Jag var då inne på, och provade AR, både försteg och cd och var nära att införskaffa en sådan kombination. Valet föll dock på en KPS 25 sc som är en mycket kompetent maskin. Den var egentligen bättre på precis allting och jag har svårt att se vad som skulle kunna bli bättre. Vad det gäller priset tycker jag att det är högt. Jag köpte min för ett år sedan och då var den två år gammal och hade enbart använts som ett demoexemplar. Den är fullt genomgången och jag fick med ett helt nytt lock så att allt skulle vara i prima skick. Jag fick också två års garanti på maskinen och jag gav betydligt mindre en 125 tkr. Lycka till med valet av CD-spelare

• 2 weeks later...
Posted
Jag vill gratulera dig till äran att få prova denna spelare. Jag äger en själv och har inga planer på att byta ut den. Jag hade tidigare en Wadia som jag körde direkt till mina Krell monoblock och var mycket nöjd med den kombinationen. Efter många rekomendationer om att prova ett bra försteg som ett komplement till Wadia och Krell provade jag referenceserien från Audio Research, och det blev ett klart lyft. Jag var då inne på, och provade AR, både försteg och cd och var nära att införskaffa en sådan kombination. Valet föll dock på en KPS 25 sc som är en mycket kompetent maskin. Den var egentligen bättre på precis allting och jag har svårt att se vad som skulle kunna bli bättre. Vad det gäller priset tycker jag att det är högt. Jag köpte min för ett år sedan och då var den två år gammal och hade enbart använts som ett demoexemplar. Den är fullt genomgången och jag fick med ett helt nytt lock så att allt skulle vara i prima skick. Jag fick också två års garanti på maskinen och jag gav betydligt mindre en 125 tkr. Lycka till med valet av CD-spelare

Får man kanske fråga vad han fick pynta för spelaren??? om man någon gång skulle "snubbla" över en sådan.

• 1 month later...
Posted

Nu är den inköpt. Den står här hemma nu för fullt och spelar in sig. Fick ner den i pris så båda parter blev nöjda med affären. Detta är verkligen en fantastisk maskin. Ju mer jag lyssnar och ju mer jag jobbar med högtalarplacering och apparatfötter under cd´n ju bättre låter den. Den verkar ju nästan inte ha några begränsningar alls...

Posted

Jag måste väl anses som en kinkig lyssnare, men den initiala lysningen får några timmar sedan hos PLINIUS var mycket lovande.

Det var mycket svårt att hitta något att anmärka på överhuvudtaget på de låtar vi lyssnade på.

Posted

Tycker nog du ska ta och låna hem en Burmester 001 och testa den också, inga analoga ingångar men däremot ett gäng digitala som fungerar ypperligt.

Posted
Tycker nog du ska ta och låna hem en Burmester 001 och testa den också, inga analoga ingångar men däremot ett gäng digitala som fungerar ypperligt.

Du kan säkert ha rätt där. Burmester är i mitt tycke ett av de bästa märkena när det gäller elektronik.

• 4 weeks later...