Jump to content

Jordfel?


x2000

Recommended Posts

Hej hifi-vänner!Lycka till med nya forumet!Härlig layout, tydlig och stringent.Har precis köpt en beg Sony SCD 1:a.När den är påslagen och min förstärkare står i standby.(den är ansluten via de balanserade utgångarna),känner man tydligt. när man tar på den att den inte är riktigt jordad,men när jag slår på förstärkaren blir den jordad.Upplevde inte detta problem med min gamla cdfix.Behöver jag oroa mig :?: En fundering till:Sonyn är japansk och förstärkaren amerikansk,det blir inga problem med detta om man kör balanserat, dvs är sonyns utgång anpassad till min förstärkares ingångär plus samma "pinne" och minus samma "pinne" ?Van Morrisons nya cd är mycket bra, köp!mvhTHomas

Link to comment
Share on other sites

Gomorron och tack! Kul att premiärämnet handlar om japansk standard... :) Dom vänder på konfekten.2: inverted -3: non-inverted +Om det även gäller Sony bör ju framgå i manualen, annars är det nog lugnt. Har levt med inverterad fas alltsedan Accuphase började köra balanserat och det skall mycket till att höra skillnad - men man vill ju ha det perfekt... :)Har du en phase-knapp i signalvägen är problemet löst. Egentligen är det mer delikat än så, eftersom en del skivor är inspelade med omvänd fas... :DPersonligen tycker jag inte det är värt att börja rota i signalkablarna och löda om hot och cold. När det gäller jordningen har jag gjort exakt samma observation med STAX drivers och japanska signalkällor ihop med kanadensiska grejor och balanserad uppkoppling. Testade elementära ( :) ) varianter som jag inte vill råda till. Naturligtvis är det ingen fördel med spänningar i chassit, men apparatens livslängd kan ju knappast påverkas.Jorma är med här, han kanske kikar in och har ett tips :?:

Link to comment
Share on other sites

Har precis köpt en beg Sony SCD 1:a.När den är påslagen och min förstärkare står i standby.(den är ansluten via de balanserade utgångarna),känner man tydligt. när man tar på den att den inte är riktigt jordad,men när jag slår på förstärkaren blir den jordad.Upplevde inte detta problem med min gamla cdfix.Behöver jag oroa mig :?:
Behöver jag oroa mig :?:Ja, kanske. Du bör mäta mellan höljet och och jord om det verkligen är elektrisk spänning eller om det bara är vibrationer du känner. Kör du alla apparater jordade eller ojordade?Eller blandat?
Link to comment
Share on other sites

hejjorma skrev:Kör du alla apparater jordade eller ojordade?Eller blandat? Jag kör jordat.Har dessutom egen matning från proppskåpet (jpc 1,5)Hur mäter man mellan hölje och jord :?: timbre skrev:Har du en phase-knapp i signalvägen är problemet löst. Har en knapp på min ml383:a som heter "polarity"är det det du menar med phase-knapp :?: ursäkta alla mer eller mindre dumma frågormvhthomas

Link to comment
Share on other sites

Om du kör alla apparater jordade så ska du inte ha någon spänning på apparathöljena. Du kan mäta med en voltmeter från höljet till jorden i vägguttaget eller i nätlisten om du använder en sådan. Voltmätaren ska inte ge utslag om allt stämmer. Det är förmodligen vibrationer i apparaten som du känner. Polarity på ML383 är detsamma polarity som Timbre snackar om. Det kan bli en viss skillnad på en del skivor om man fasvänder med polarityknappen. Frågorna är inte alls dumma. Detta är inget som är självklart för den som inte är elektriker.

Link to comment
Share on other sites

Halåjsan Boys.Dax för första inlägget :)ThomasDet låter som om din Sony använder förstegets jord. Det borde räcka med att byta fasen. Jag har haft snarlika problem vid test av olika slutsteg. Jag kan inte byta fasen på mitt Accuphase försteg så jag har ett par balanserade kablar som är "fel lödade" för att kringå problemet.Ha det bästJohanPsHar jag tackat dig för en trevlig kväll på puben Jorma ??Tack

Link to comment
Share on other sites

Hello Johan, tackar själv för en heltrevlig kväll. Sen tar vi jordbiten. Antingen snackar vi om skyddsjord eller signaljord. Det är två skilda saker som inte skall förväxlas, men som många ändå blandar ihop. Och den diskussionen var uppe för inte så länge sedan på Hififorum.nu. Det var en "kunning" person som blandade ihop dessa begrepp. Att byta fas i signalkablarna har inte alls med skyddsjordning att göra heller. Och jorden i den balanserade kabeln är till för att få en referensjord vid balanseringen. Om man kan "känna" att apparaten pga. dålig skyddsjordning har en spänning på höljet har alltså inte med om dom balanserade kablarna ligger rätt mellan apparaterna. Detta påverkar bara ljudet.

Link to comment
Share on other sites

hejtack för alla råd/svarjorma skrev: Det är förmodligen vibrationer i apparaten som du känner. Hur kommer sig det då att de försvinner då jag slår på Ml 383:an :?: Förtydligande, jag känner bara jordfelet när förstärkaren står i standby-läge.Så fort jag slår på den försvinner det.Kan även höra att det "brummar" i Sonyn när jag lägger örat mot den.Vad kan detta bero på?Många frågor blir det... :blush

Link to comment
Share on other sites

Att skifta fasen påverkar inte skyddsjord eller signal jord. den påverkar bara själva signalen i balanserat utförande , så långt är jag med. :blush Men om försteget står på standby och man har nåt fel på skydds jord/signal jord då är Sonyn ojordat. Tills man slår på försteget. Är min tankegång fel ? (väldigt osäker) Signaljord och skyddsjord är väl separerade ?Samma bekymmer borde finnas om man kopplar ihop Sonyn med försteget med vanlig RCA kabel.Ha det bästJohan

Link to comment
Share on other sites

Om man har en apparat som är jordad och den är inkopplad med en jordad kabel till ett jordat uttag, så är aldrig jorden borkopplad oavsett om apparaten står i standby eller om den är helt avstängd. En apparat blir inte mer jordad om man slår på den om det är något fel på skyddsjorden. Vid standby kör man oftast in en lägre spänning i dom kretsar som skall hållas varma än den normala driftspänningen. Och det kan vara så att den krets som man tar ned spänningen med ger upphov till vibrationer/brumJämför med en lampa som man använder en dimmer till. Den kan brumma/vibrera när man inte kör dimmern för fullt. Detta minskar eller försvinner oftast när man drar på för fullt.

Link to comment
Share on other sites

hejnu känns det som ni ligger en bit ovanför min nivåjag tror inte jag förstår er diskussion (vad ni pratar om) :(:?: det enda jag kan säga är att :) norah jones sacd låter gudomligt på min nya sacd-spelare.

Link to comment
Share on other sites

Då har du säkert fått henne i rätt fas... :D Den där lilla Phase- eller Polarityknappen löser ju problemen även om jag ibland inte kan höra någon skillnad alls. Det kan ju faktiskt vara så att både skiva och förstärkare går i fel fas och då är man ju plötsligt helt rätt... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...