Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag åkte på 4 LP med en till syns svensk pianist av namn Barbro Jansson (signerade !!) på en loppis.

Dom är inspelade på ett skivbolag som heter "Impression"

Alldeles lysande pianist!

Jag har sökt på nätet utan resultat, är det någon här som känner henne?

Posted

Både Barbro Jansson skivbolaget "Impression" är tyvärr okända för mej... Och hon verkar inte ha leverarat pliktexemplar till Ljud och bild-arkivet eller nått av biblioteken som finns sökbara i Libris..

Så det får mej att tro att det är en "privat" utgåva..?

Finns det mer info på skivan, vad spelar hon, vem var tekniker, finns det nån gammal adress, var det fyra olika plattor eller fyra av samma? Allt för att vi skall kunna gräva lite djupare..

Har fördjupat mej lite mer; Verkar som hon var mest aktiv i Västtyskland; hittar en LP inspelad 1973 med Chopinpreludier (IMC LPM 10101), jag antar att det är samma bolag, hittade en CD från 2005 där hon anges som akompanjatör för sonater för naturhorn (Zuk Records ZUK325) - men det verkar inte finnas någon annan info tillgänglig..

/ptr

Posted

Sitter på jobbet nu, men ska titta lite närmare när jag kommer hem.

Det var 4 olika.

Jag bemärkte att texten på baksiden var tyska, och jag hittade lite info som du, genom tyska google.

Du har nog rätt i at hon är/varit aktiv i Tyskland.

Det är roligt att dom är signerade, verker vara gåvar till venner eller släktningar.

Posted

Det var 5 plattor.

Chopin, IMC 10101

Variationen der Wiener Klassik, Impression Stereo 34693 2

Walzertraum, Impression 423822

Ravell Debussy, Impression Stereo 91087 7

Klavier-Variationen der Romantik, Impression Stereo 31350 2

Hur som hälst, finns det inget info om henne är det OK. Musiken är bra ändå.

• 9 months later...
Posted

Helt oförhappandes poppade Barbro Janssons namn upp i mitt huvud och lika oförhappandes hamnade jag på den här sidan när jag fick för mej att söka lite på nätet. Till saken. Några år kring 1950 umgicks jag flitigt i Barbros stilfulla föräldrarhem på Helmfeltsgatan i Malmö. Barbro Jansson kommer altså från Malmö och är född omkring 1940. Jag var klasskamrat och "bästis" med hennes storasyster. Barbro började att spela piano som ung flicka och hennes pianolärarinna ansåg henne för att ha talang. Jag kan ännu tydligt se framför mej där hon satt framför flygeln och framförde stycken av Carl Nielsen vid en familjesammankomst. Så småningom flyttade hon till Tyskland (dåvarande Västtyskland) för att påbörja en karriär. En gång - det kan ha varit någon gång på 60-talet - återkom hon till sin hemstad för att uppträda som solist vid en av tisdagskonserterna, som på den tiden ägde rum på dåvarande Malmö Stadsteater.

Hoppas detta inlägg gav lite "kött på benen" till dej, Peter S.

Posted
Helt oförhappandes poppade Barbro Janssons namn upp i mitt huvud och lika oförhappandes hamnade jag på den här sidan när jag fick för mej att söka lite på nätet. Till saken. Några år kring 1950 umgicks jag flitigt i Barbros stilfulla föräldrarhem på Helmfeltsgatan i Malmö. Barbro Jansson kommer altså från Malmö och är född omkring 1940. Jag var klasskamrat och "bästis" med hennes storasyster. Barbro började att spela piano som ung flicka och hennes pianolärarinna ansåg henne för att ha talang. Jag kan ännu tydligt se framför mej där hon satt framför flygeln och framförde stycken av Carl Nielsen vid en familjesammankomst. Så småningom flyttade hon till Tyskland (dåvarande Västtyskland) för att påbörja en karriär. En gång - det kan ha varit någon gång på 60-talet - återkom hon till sin hemstad för att uppträda som solist vid en av tisdagskonserterna, som på den tiden ägde rum på dåvarande Malmö Stadsteater.

Hoppas detta inlägg gav lite "kött på benen" till dej, Peter S.

Vilken liten solstrimma till historia.

Ibland är webben helt oslagbart :) .

Posted
Vilken liten solstrimma till historia.

Ibland är webben helt oslagbart :) .

Ja, det är riktigt kul - och så får man tillfälle till att hälsa Cornelia välkommen till vårt eminenta forum :)