Jump to content

Började smått.


zlay3r

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hahah. du ser ju det finns 2st sweetspots, En bakom varje högtalare!

Det enda som är jobbigt är att man måste kliva upp för att höja/sänka volymen och byta spår på skivan.

Men har klurat på det, En spegel borde fixa det :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nytt rum nya förutsättningar.

Äntligen kan man börja sammfattade flyttning så gott som klar. Slutgiltig setup har börjat närma sej. Kontakt med svanå har upprättats för att ta tag i dom akustiska problemen.

Rummet mäter upp 22kvm och är kvadratiskt. Alltså långt ifrån optimalt. Stående vågor är ett problem men dom upplevs mindre än vad man kan förvänta sej. Men är ändå ett stort problem som har högsta prio. Har bollat lite med mats på svanå om hur många V4/V6or jag ska börja med. Och det finns 2 alternativ 3st V4or och 2st V6or eller 4st V4or och 1st V6, Själv föredrar jag det sista alternativet just pga det blir jämna antal. Även taket ska åtgärdas i samma veva. 9kvm hade jag tänkt börja med, Där både diffusion och absorbtion kommer att ta hand om reflexerna i taket. Eventuellt kommer jag även att vilja beställa ett antal Golden Horn för att diffusera ljudet bakom soffan och mellan högtalarna. Vid sidorna hade jag tänkt med någon bredbandig absorbent. Typ triple eller nått sånt.

Fler blommor ska inköpas och ställas i fönstren för att ytterligare diffusera ljudet från rutorna. En till jobbig sak med fönstren är att dom avger ett vibrationsljud när man lirar på högre volymer. Så det blir bra med tätningsmassa för att stabilisera upp rutorna och då menar jag alla rutor. Tillåme dom som sitter i dörren och karmen intill rummet. För alla vibrerar.

Fanns det något som blev bättre efter flytten eller blev det bara sämre? Basen blev otroligt dålig i jämförelse till tidigare. Ljudbilden, Tonala och detaljerna däremot är blev mycket bättre. Ljudet kan ibland bli lite vasst pga dom tomma väggarna men har på dom senaste dagarna labbat mera med placering så det vassa är nästan obefintligt och återfinns bara på enstaka skivor där produktionen i sej är väldigt vass.

Tänkte visa några bilder på hur det ungefär ser ut. "Varning för dåliga bilder" får värva Iced Earth att ytterligare en gång vid något tillfälle komma och fotografera så att det blir lite kvalite på bilderna :D

När man kommer in i rummet ser man det här:

158102.jpg

Kollar man sedan lite mera neråt till andra hörnet ser man detta:

158103.jpg

Går man in i rummet och vänder sej ser man detta.

158108.jpg

En till hörnbild där man ser att Euphonia ligger uppe på skärmen.

158109.jpg

Översiktsbild. För att få det drägligt att lyssna på musik har tillfälliga takplattor och DIY absorbenter ställts mot väggen. Tvn är inte heller tänkt att vara där utan i sovrummet när projektor och duk är inköpt

158107.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fler blommor ska inköpas och ställas i fönstren för att ytterligare diffusera ljudet från rutorna.

Det ser väldigt trevligt ut! När det kom upp träpersienner på insidan av samtliga rutor upplevde jag att det påverkade efterklangen i hela mitt rum. En fördel är att man kan reglera inställningen och styra efter egen smak.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har också funderat på det där med träpersienner. Tills störst del då för att kunna mörklägga rummet för framtida film sessioner :D men som du säger timbre så påverkas nog efterklangen också väldigt mkt.

Dock är det lite stökigt och dåliga tapeter. Ska bli nya tapeter i rummet och väggen bakom soffan kommer att bli en fondvägg "om inte den inte blir där högtalarna står" :P Det är lite långt bort dock. Tapetserarna kommer troligvis inte att ha tid före augusti. Men vi får se vad som händer dom kan få tid tidigare också men det är mycket ute målningar dom håller på med nu under sommaren så

Link to comment
Share on other sites

Snyggt och med god smak för lite akustikförbättrande!

Träpersiennerna är ett bra komplement! Tar bort lite av de negativa effekterna som nakna fönster har.

Ett annat tips som är prisbilligt är att köpa ytterligare en gardinstång och köra dubbelt! ytterst och mest synligt innefrån fortsätter du med dom stiliga gardiner du har. Innanför köper du nytt, kraftigare tyg. Direkt från IKEA hittar jag denna gardinstångshållare:

23233_PE098874_S4.jpg

...dom gardinerna du har ger väldigt lite absorbtion. Går det att lägga till dessa (från IKEA):

74219_PE190978_S3.jpg

...eller kanske sånna från JAM passar bättre?

jjlabsStageAbsorb.jpg

JJlabs Stage Absorb Backdrop, Vit, flamsäker Molton, paketpris 7 meter, 1000kr

Jag tycker också om din lösning med (ek) hyllorna runt om! Det gör gott för fladdereko. Ytterligare bättre tror jag det blivit om du satt dom lite mer asymetriskt.

Men jag skulle ändå vilka rekommendera ytterligare hyllor. Inredningstekniskt kan det vara snyggt med en längsgående hylla (30 cm djup) allra högst uppe vid taket, t.ex. med bara 30, 40 cm avstånd hylla-tak. Kanske i samma färg som väggen så smälter den in bättre, trots stor storlek.

Du har redan en tavel-list och dom är bra. Kan du hitta plats för fler sådana är det bra.

Link to comment
Share on other sites

Hyllorna vid högtalarna sitter inte mittemot hyllorna vid sofforna utan dom sitter asymetriskt så att minst det aldrig blir helt kala ytor som träffar varandra. utan det är nästan så att Mitt imot varje hylla är det en tomvägg. På så sätt täcker man ju upp större yta med hyllorna.

Nu är dom även tomma, Har väl runt 300-400st DVD filmer som ska in i dom. Då kommer ljudet att bli mera diffuserat. Det där men gardinerna innanför dom jag har nu fast med tjockare tyg kan faktiskt vara nått. Men tycker faktiskt att jag har fått till det rätt bra nu. Men efterklangstiden kan klart sänkas med båda ditt och timbres sätt.

Link to comment
Share on other sites

Hej zlay3r det ser riktigt lovande ut med akustikförbättringarna tycker jag. En sådan fin anläggning är värd ett bra rum.

Jag har själv förbättrat mitt rum med bland annat träpersienner. När jag målade fönstren vita så bestämde jag och min fru oss för att inte ha några gardiner. Därför blev det träpersienner i stället. Gardinlängderna använde jag i stället till att klä två absorbenter med.

Ljudmässigt upplever jag samma sak som Timbre.

När dom är i det här läget slipper man reflexerna från rutorna också.

Altandörren har en vanlig rullgardin därför att det är praktiskt.

DSCN3328.jpg

MVH

Link to comment
Share on other sites

Hyllorna vid högtalarna sitter inte mittemot hyllorna vid sofforna utan dom sitter asymetriskt så att minst det aldrig blir helt kala ytor som träffar varandra. utan det är nästan så att Mitt imot varje hylla är det en tomvägg. På så sätt täcker man ju upp större yta med hyllorna.

Det är ju bra! En ytterligare förbättring hade varit att ha olika höjdplacering på dom. Men det skulle jag nog själv sticker lite för mkt i ögonen, kanske? :)

Nu är dom även tomma, Har väl runt 300-400st DVD filmer som ska in i dom. Då kommer ljudet att bli mera diffuserat. Det där men gardinerna innanför dom jag har nu fast med tjockare tyg kan faktiskt vara nått. Men tycker faktiskt att jag har fått till det rätt bra nu. Men efterklangstiden kan klart sänkas med båda ditt och timbres sätt.

Ja det kommer göra skillnad när facken är fyllda.

Jag tror dock inte att du skall knök-fylla dom utan ha en eller två "skivor för lite".

Link to comment
Share on other sites

JonasBWestling: Jag var idag och kollade in trä persienner, Men tyvärr var dom måtten jag behövde slut, Hon i kassan trodde att på onsdag skulle dom få in nya. Så då blir det att köpa då. Tror även att när man får in fler blommor så kommer också efterklangstiden att sänkas rejält.

Engelholm: Det behövs nog inte lämnas en eller två skivor i varje fack eftersom det är en luftspalt mellan skivorna och nästa hylla som är på ungärför 2-3cm vilket gör att det kan krypa in luft bakom och på så sätt absorberar det lite också.

Hmm har nu nästan bestämt mej gällande akustiktaket det kommer förmodligen att bli något liknande krelle har just pga att man har begränsad budget det kommer att bli nog dyrt ändå :)

Link to comment
Share on other sites

Engelholm: Det behövs nog inte lämnas en eller två skivor i varje fack eftersom det är en luftspalt mellan skivorna och nästa hylla som är på ungärför 2-3cm vilket gör att det kan krypa in luft bakom och på så sätt absorberar det lite också.

Jag tror ändå det är bättre att lämna nån skiva utan. Men jag skall inte tjata vidare! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror ändå det är bättre att lämna nån skiva utan. Men jag skall inte tjata vidare! :)

Så har jag gjort! Och efter att ha flyttat min cd-hylla så märkte jag väldigt tydligt hur bra cd-skivor tar hand om ekon. Ännu en anledning att köpa massa bra musik. :D Får jag en knäpp någon dag ska jag såga till kilar att ställa bakom skivorna så alla reflekterar olika.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Sådär ja då var det återigen dags.

Så här lagomt efter Mässan i umeå var det dags att ta steget fullt ut. Många läckerheter fick man beskåda och inspektera på nära håll. Prislapparna varierade från billigt till dyrt. Till slut hamnade jag på något mellanting kan man väl säga.

Om jag har förstått det rätt är jag en av dom enda i sverige som är ägare till en ny CD-spelare som aldrig tidigare har importerats till sverige via handlare. Egen import kan man aldrig utesluta.

Häng med och kolla in nyförväret som har kompletterat till min anläggning från bra till snuskigt bra :D Perfekt kan det aldrig bli men jag är bra nära :)

Vi börjar väl med några bilder på själva förpacketeringen.

Ett paket har kommit genom dörren. Med lite hjälp av Iced Earth fick jag hem paketet. Själv låg jag i svår influensa så jag var inte allt för sugen på att hämta paketet men som sagt med lite hjälp fick jag hem det.

15967879.jpg

Ni kommer att se att denna spelare är mer än väl inpaketerad för att skydda transporter till alla världens hörn!

15967880.jpg

I topp frigoliten så ligger diverse tillbehör som hör till spelaren som den seperata strömförsörjningen, Kablar, instruktioner och annat smått och gott

15967881.jpg

Spelaren är inpackad i 2st Papp-kartonger som sedan blir en Trälåda i form av Spånskiva. Det varvas även friskt med frigolit runt om för att säkra transporten

15967882.jpg

Någon som kan trösa sej på en gissning? förutom Iced Earth då dvs :P

Link to comment
Share on other sites

Nej tyvärr är det ingen YBA :P

Vi kör väl en bild till fast då med en tom låda :P Uppackning hade redan skett innan jag hade tagit bilder. Men jag ville visa hur väl packade dessa grejer är :P Och kvalite är det i massor.

15967883.jpg

Vi kan även ta en bild med Cd-pucken, Vi ser även den klarlackade ytan på spelaren :P

15968157.jpg

Här tar man dämpning på allra högsta grad. Och ni kommer att förstå vad jag menar senare.

I pucken har dom ett material som likar gummi. Det är till för två saker. Dämpa ut resonanser i pucken och skivan, men även att underlätta skivbytet då pucken "fastnar" på skivan och skivan följer med ut när man lyfter i pucken

Link to comment
Share on other sites

Jag tror helios drog en 100 poängare där :P För att sätta ett bättre namn än Sci-fi Hifi så heter den, Oracle CD-1500 mk2

Den finns i två versioner. CD-1000 Som då är endast en transport och CD-1500 som har inbyggd D/A

Riktpriset för en CD-1500 sträcker sej upp till 58.000skr medans CD-1000 är betydligt billigare men då krävs ju även en egen DAC

Som jag skrev tidigare tar dom vibrationsdämpningen väldigt seriöst. Fötterna är en gummiblandning Där först det är Gummi -> Metall -> Gummi

15968155.jpg

Även mekaninken är självklart upphängd i vibrationsbekämning

Går man upp ytterligare ett steg till CD-2000/2500 så finner man att den är fjäderupphängd för att minska vibrationerna ytterligare.

Att försöka ens beskriva byggkvaliten går inte ens utan måste upplevas. allting känns väldigt väl genomtänkt och millimeter precision har varit riktlinje! I detta prisläge ska det inte finnas några rum för fel och det tycker jag inte att oracles spelare har heller, Perfektionen är ensastående

Link to comment
Share on other sites

Det blev väldigt konstiga bilder där man ser mera damm än vad ögat uppfattar vid en överblick i verkligheten.

Hade jag vetat att det redan hade blivit så dammigt hade jag självklart torkat av Strömförsörjningen bättre och även spelaren men tydligen räcker inte den dagliga avtorkningen riktigt till.

15969035.jpg

Egen strömförsörjning har dom satsat på och jag antar att det är för att minska störningarna som kan uppstå om nätdelen placeras vid övriga delar som t.ex. D/An

För att lyckas hålla spelaren ren och fin så har Oracle skickat med en rengöringsvätska som ska användas på spelaren, Fjärrkontrollen och även CD-pucken för att återställa klibbigheten i gummit så att skivan följer med vid lyft!

Att försöka hålla fjärrkontrollen ifrån fläckar är som att försöka utrota flugor! Dom bara kommer tillbacks. men för stunden blir den blänkande ren och man kan nästan spegla sej i den :)

15969036.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man väljer att dämpa locket med en svart filt, Och det i mina antaganden för att man ska kunna lägga undan locket utan att skada klarlacken

15968156.jpg

även en svart filt på insidan och detta är väl för att skydda skiv inläggningen :) men även för att dämpa ut reflektioner i skivan som kan störa avläsningen av skivan

15968154.jpg

En klarlackad metall fjärra måste ju också även följa med :) Ligger bra i handen och har "rätt tyngd

15969034.jpg

Spelaren i sin fulla prakt. som nu står temporärt uppe på TV bänken tills en stereo bänk har tillverkats

15968152.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helios: Japp det är den. Den var splitt ny innan mässan, Så jag och janne dealade lite under mässans gång och vid mässans slut bestämde jag mej för att den skulle tjänstgöra i min anläggning :P

Men eftersom mässan inte var slut när jag for hem så kunde jag inte ta med mej den så då fick jag låna en Mcintosh MCD201 tills jag fick hem oraclen.

Hann ha både mcintoshen och oraclen under samma tak ett par dagar och hann då även utföra ett par tester :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...